Na trh s kryptoměnami vstupuje překvapivý subjekt. Vlastní virtuální měnu vyvinul řetězec s rychlým občerstvením Burger King. Za takzvané WhooperCoiny půjdou kupovat hamburgery, zároveň však s nimi budou moci zákazníci mezi sebou obchodovat. Podle odborníků by příklad Burger Kingu mohly následovat další velké společnosti.
Burger King svou novinku zatím testuje na ruském trhu. Za každý utracený rubl (37 haléřů) získá zákazník jeden whoopercoin. Nasbíraných 1700 pak může vyměnit za jeden burger Whooper. Při současných cenách to znamená jeden burger za každých pět až šest nakoupených.
V tomto směru tak celý systém připomíná klasický věrnostní program. Společnost už však uvedla, že v září spustí mobilní aplikaci pro Apple a Android, ve které budou uživatelé moci s virtuální měnou mezi sebou obchodovat či ji sdílet. Whoopercoiny na svůj účet budou nahrávat skenováním čárových kódů z účtenek.
Burger King vyvinul vlastní měnu ve spolupráci s kryptoměnovým startupem Waves, který pro něj bude provozovat i decentralizovanou databázi blockchain. Podle vyjádření už vygeneroval jednu miliardu whoopercoinů. Nová kryptoměna je samostatným systémem, který může firma kdykoliv vypnout, kdyby došlo k jeho narušení nebo zneužití.
Přijde digitální ráj na zemi? Čtěte více
Mezi potenciální rizika patří například praní špinavých peněz nebo zneužití whoopercoinů k vydírání prostřednictvím ransomwaru.
Zakládaní vlastních kryptoměn se může podle odborníků stát novým trendem, který budou následovat i další velké nadnárodní společnosti. Myslí si to i Garrick Hileman z výzkumného centra alternativních financí z Cambridge. „Tradiční věrnostní programy mají značně omezené možnosti směny. Kryptoměny mohou být vyměněny za jiné národní měny nebo dokonce jiná aktiva. To je činí zajímavějšími,“ myslí si.
Každá taková kryptoměna ale bude mít i svá omezení. „Nedovedu si představit, že by třeba McDonald´s prodal svůj Big Mac za whoopercoiny,“ říká Hileman. „Jeho konkurenti spíše přijmou nezávislé kryptoměny jako třeba bitcoin.“
O kryptoměnách dále čtěte: