Do Česka poprvé dorazil růžový diamant, veřejnosti se představí na podzim
Stovky obchodníků, takřka neomezený výběr drahých kamenů a perel za několik miliard dolarů. Nakupující, kteří jsou schopni během několika minut utratit za drahokamy desítky milionů eur. To je jedna z největších světových prodejních výstav drahokamů v Hongkongu. Pokud i vy chcete nakoupit nějaký cenný drahokam, jste tu dobře. Tedy jestliže máte dost zvučné jméno nebo nějakého dobrého přímluvce, který vás na ni dostane.
„Před pár dny jsem se odtamtud vrátil, nakoupil jsem tam drahé kameny, perly a další suroviny zhruba za sto milionů korun,“ popisuje majitel společnosti Alo diamonds Alojz Ryšavý. Pořízené diamanty a spol. by podle něj naplnily jednu bedničku, ve které se do supermarketů dováží zelenina nebo ovoce. „V tom celkovém objemu jsou menší kameny, ale i velké unikáty,“ říká Ryšavý. Takřka současně ale s úsměvem dodává: „Koupil jsem tam i růžový diamant, který je několikanásobně dražší než ten klasický bílý.“ Ryšavý je navíc přesvědčený, že je to vůbec poprvé, kdy někdo do České republiky růžový diamant dovezl.
Čím sytější, tím dražší
V porovnání s klasickým bílým je tahle barevná verze mnohem dražší.
Navíc u růžových diamantů, stejně tak jako u těch ostatních, zjednodušeně platí, že jejich cena je závislá na velikosti, čistotě a barvě. Čím je v tomto případě sytější barva, tím je vyšší cena. Karátový kámen syté růžové barvy může vyjít i na 1,5 milionu eur. „Koupil jsem střední třídu, oválný karátový růžový diamant za několik milionů korun. Kupce samozřejmě ještě nemám, počítám s tím, že jej představíme jako specialitu v rámci podzimní kolekce Alo diamonds,“ nastínil další plán Ryšavý. Cena šperku s růžovým kamenem, který Ryšavý koupil v Číně, bude začínat někde lehce pod pěti miliony korun. Diamant růžové barvy je sice velmi drahá záležitost, ale jsou ještě cennější drahokamy, třeba modré diamanty. Jejich hodnota je tak vysoká, že pro ně neexistují žádné ceníky, ale prodávají se v aukcích. Tak třeba letos v květnu byl v Ženevě vydražen největší čirý modrý diamant Oppenheimer Blue za rekordní sumu 50,6 milionu dolarů, což jsou v přepočtu více než 1,2 miliardy korun. Prodaný kámen váží 14,62 karátu.
Hongkongská burza (prodejní výstava) je jednou z největších akcí svého druhu na světě. K jejímu stále většímu významu přispívá především skutečnost, že čínská populace v posledních letech výrazně bohatne a přímo úměrně s tím roste i její zájem o šperky a drahé kameny. Z toho důvodu všichni významní světoví těžaři otevírají v nejlidnatější zemi světa svoje pobočky. A ten, kdo se nezúčastní hongkongské akce, jako by nebyl.
Odborníci tvrdí, že do města se vyplatí zajet především v okamžiku, kdy sháníte diamanty nebo perly. Pokud máte zájem o barevné drahokamy, třeba safíry, rubíny a podobně, můžete se vydat na podobnou akci do indické Bombaje nebo thajského Bangkoku. Co se týká diamantů, nemusíte opouštět Evropu, v belgických Antverpách je také skvostná nabídka. Dobrý výběr je rovněž v izraelském Tel Avivu.
Chce to doporučení
Teď se ale připravte na menší zklamání. Pokud se rozhodnete na některou z burz podívat, nečeká vás vůbec lehký úkol. Potřebujete někoho, kdo se na burze již vyzná a dá vám své doporučení a ještě lépe, vezme vás s sebou. Vzájemná důvěra mezi prodávajícími a kupujícími obchodníky hraje klíčovou roli. Což ostatně potvrzuje i Ryšavý. „Nejdříve projdete několika bezpečnostními kontrolami, ty jsou velmi přísné, a pak vás zjednodušeně řečeno musí někdo u vchodu vyzvednout a zavést dovnitř,“ upozornil majitel Alo diamonds.
Ryšavý se na podobnou burzu do Antverp a poté i do Tel Avivu poprvé dostal v devatenácti letech v roce 1997.
Měl i trochu štěstí, doporučil jej tam obchodník, který mu dodával diamanty. „Moc peněz jsem tam neutratil, asi dvacet třicet tisíc dolarů, kameny, které jsem tehdy získal, mi stačily tak na půl roku dopředu. Tehdy to ale byl spíš takový vstupní pohovor,“ vzpomíná.
Majitel Alo diamonds jezdí nakupovat na prodejní akce třikrát ročně.
„Pořizujeme materiál zhruba na čtyři měsíce dopředu. Při takovém nákupu utratíme za suroviny zhruba sto milionů korun,“ vysvětluje Ryšavý. Nakupuje za firemní peníze, bez bankovních úvěrů. Na otázku, jestli pak s drahými kameny za desítky milionů cestuje letadlem a zda se nebojí, že ho někdo okrade, reaguje: „Ne, nakoupený materiál vám dopraví až do firmy některá ze specializovaných společností.“
Obchod vypadá následovně. Vyberete si kameny a dohodnete cenu s prodávajícím. Ten hned po nákupu kameny nebo jinou drahocennou surovinu před kupujícím speciálně zabalí. Zákazník dá na „balíček“ vlastní plombu a podpis. Obchodník pak s pomocí specializované firmy zařídí doručení nákupu přímo do klientovy firmy.
A ještě jedna poznámka na závěr. Stále největší zájem mezi klienty je o šperky s bílým diamantem. To je taková stálice. Možná i proto, že jejich cena za posledních sto let sice mírně, ale neustále roste. Aktuálně tu ale jsou větší skokani. Třeba hodnota rubínů nebo safírů se za posledních pět let zvýšila o sto procent.