I při podnikání na webu je neúspěch důležitou informací
V pražské kavárně Globe se podávalo minulou středu jídlo a pití zdarma. Vyhlášené knihkupectví s an–glicky psanou literaturou hostilo tiskovou konferenci internetové společnosti Globopolis.com, kterou si loni v prosinci založil majitel kavárny Globe Scott Rogers spolu s Danem Muchou. Na svých internetových stránkách začali nejprve poskytovat informace pro turisty směřující do Prahy, později spustili stránky budapešťské, berlínské, varšavské, bratislavské, krakovské a lublaňské. Velký den jejich internetového podnikání nastal právě 7. června, kdy mohli novinářům hrdě oznámit, že společnosti Advent Internetional, Genesis Capital a Kistler Associates investovaly do podniku šest milionů dolarů. Každý host tiskové konference dostal připravené materiály plné optimistických slov. „Jde o společnost s výborným managementem, která si všimla mezery na trhu a rychle se chopila výhody prvního poskytovatele obdobných informací a služeb. (…) Globopolis.com pečlivě využívala své prostředky, dobře zavedla svou značku i zdroje příjmů z reklamy a rezervací, stejně jako z uzavíraných partnerství, tvrdí Joanna Jamesová, výkonná ředitelka Advent International. V materiálech ale něco chybělo, a to dosavadní i předpokládané hospodářské výsledky. Bude Globopolis.com schopna stát se známým středoevropským portálem pro turisty z celého světa? Budou příjmy z inzerce stačit k pokrytí nákladů a generování zisku? Kolik přinesou marže z transakcí uskutečněných na stránkách Globopolis.com a jak firma obstojí v konkurenci zavedených značek turistických průvodců? Budou se lidé před cestou do Prahy dívat na stránky Globopolis.com, když dosud používali spíše brožury Let s Go Europe (www.letsgo. com) nebo Fodors (www.fodors.com)? To všechno jsou otázky, které si jistě položili nejen Rogers a Mucha, ale i jejich čerství investoři. Možná počítají s tím, že se stanou partnery zavedených konkurentů. V době, kdy soupeřící automobilky ve Spojených státech otevírají na internetu společná virtuální tržiště, by to nebylo zas až takovým překvapením. Možná podnikatelé z kavárny Globe zamýšlejí portál konkurenci prodat. Ani na jednu z těchto otázek si v tuto chvíli s jistotou neodpovíme. Je možné, že Globopolis.com bude za pár let firmou vydělávající miliony dolarů. Stejně tak je možné, že za dva za tři roky její stránky na internetu už nenajdeme. Jediné, co můžeme pro světlou budoucnost Globopolis udělat, je navštěvovat její stránky, rezervovat si tam místa v restauracích, objednávat lístky na koncerty a držet podniku palce. V tomto vydání týdeníku EURO mimo jiné podrobně rozebíráme osud internetového obchodu Boo.com, který letos na jaře zkrachoval a byl pohlcen konkurencí. Jeho zakladatelé se domnívali, že našli ten správný obchodní model. V odhadu situace se ovšem zmýlili a došli hořkého konce. Odhadovat budoucnost internetových podniků je v tuto chvíli krajně obtížné. Podnikání na světové informační dálnici ovládla hysterie, která se promítá i do situace na akciových trzích, kde se cenné papíry internetových firem vydávají jeden den strmě vzhůru, aby druhý den prudce klesaly. Analytici z nejrůznějších poradenských firem vykřikují do světa, že je důležité být na nových trzích jako první, jinak není šance na úspěch. Ale co když třeba Globopolis nebo Boo přišly příliš brzy? K dispozici nejsou (a dlouho nebudou) žádná přesná čísla o vývoji tržeb a počtu internetových zákazníků. Vše se v tuto chvíli opírá jen o velice hrubé odhady nárůstu počtu internetových uživatelů a tržeb. V českých podmínkách je ještě mnohem složitější určovat strategii internetového obchodu, když se místní poskytovatelé internetového připojení dosud neuráčili zveřejnit čísla o počtu svých klientů. Zřejmě nehodlají omýt zablácené sklo automobilu, v němž po polní cestě míříme k nájezdu na informační dálnici a doufáme, že pořád jedeme správným směrem. Letos na jaře přišel první vážný otřes na trhu technologických akcií. Zažili jsme i několik krachů ambiciózních projektů dot–com. Ale jak říká pionýr bezdrátového internetu Geoff Goodfellow, který se před rokem a půl přestěhoval do Prahy: krachovat je dobré. Jen z neúspěchu je možné získat poučení, jak věci dělat lépe. To platí i pro éru Nové ekonomiky. A touto užitečnou zkušeností si v následujícíh několika letech projdou dvě třetiny internetových společností.