Německé maloobchodní diskontní řetězce s potravinami přidávají do svého obchodního portfolia výstavbu bytů. Kromě velkých firem Lidl a Aldi rezidenční projekty uskutečňují i Penny, Norma a Netto. Modernizované pobočky mají být součástí celých bloků, ve kterých bude místo pro byty i pro další obchody.
Diskontní řetězce chtějí vydělat na nedostatku nových bytů. Kromě společností Aldi a Lidl, jež mají pobočky po celém světě, kombinované projekty s bydlením mají nebo je plánují i Norma, Penny a Netto. Už loni firma Aldi Nord oznámila, že v Berlíně postaví dva tisíce bytových jednotek. Třetina z nich by měla sloužit jako sociální byty s nižším nájemným. Zhruba desetina je už ve výstavbě. Také Lidl už představil projekty, které kombinují obchod, parkoviště, byty a další komerční prostory.
Stranou nezůstávají ani další konkurenční řetězce. „Penny se již několik let spoléhá na výstavbu s různým využitím v rámci budovy,“ uvedl pro týdeník Wirtchaftswoche Stephan Koof ze skupiny Rewe-Gruppe, do níž Penny patří.
Rovněž síť Norma se snaží při přestavbě svých obchodů využít pozemek i pro bytovou výstavbu. „Mnoho našich poboček je už přestavěno,“ uvedl manažer pro rozvoj a logistiku Winfried Vogt. Nad supermarkety vznikají herny pro děti nebo právě byty.
Diskont Netto od roku 2014 předělává pobočky i pro rezidenční bydlení. Například v Berlíně, Lipsku nebo Drážďanech, potvrdil realitní analytik firmy Ratisbona Tobias Drasch.
Umíte si představit, že byste bydleli nad supermarketem?
„Pro všechny diskontní řetězce je problém získat nové pozemky na území měst,“ objasnil Vogt. Rozšíření stávajících lokalit s obchody o rezidenční bydlení je životaschopný model. Po nových bytech je vysoká poptávka, navíc jsou v těsné blízkosti obchodu s potravinami. Některé radnice měst pak podmiňují další výstavbu obchodů tím, že se k supermarketu postaví i několik bytů.
Ne všude je ale taková změna možná nebo výhodná. Některé pobočky má provozovatel pouze pronajaté. Pokud vlastní pozemek i budovu, je v případě přestavby nutné stávající obchod zbourat a vybudovat podzemní parkoviště. Realizace projektu může trvat i několik let. Je to výhodné zejména v centrech měst, kde je už nyní nedostatek bytů.
Dále čtěte:
Svět naruby: levičáci z Berlína bojují za zrušený supermarket Aldi
Levnější než Lidl: ruský řetězec chce v Německu uspět s „retrem“ z kartónů a palet
Lidl vstupuje do byznysu zpracování odpadů. Ušetří miliardy