Kama je relativně malá firma zaměstnávající zhruba 30 lidí, kteří se každý den podílejí na výrobě kvalitního a designově zajímavého sportovního oblečení. Je tak jednou z nemnoha společností, jež se snaží zachovat kdysi obrovskou slávu českého oděvního průmyslu.
Své produkty vyrábí výhradně v tuzemsku už od roku 1989. Postupem času se ovšem tomuto rodinnému podniku, který aktuálně pozvolna přebírají děti původních majitelů Mahuleny a Jiřího Pertlových, povedlo ze zdejšího rybníčku vypracovat ve světově uznávanou značku, jejíž oblečení oblékají zákazníci a sportovci z dalších celkem sedmadvaceti států.
Andořané nedají na české oblečení dopustit
Důkazem toho, že se nejedná o žádné plané fráze, budiž její v pořadí už čtvrtá účast na zimních olympijských hrách. Za dva měsíce v Pekingu bude, tak jako v minulosti, oblékat sportovce z Andorry, a to nejen v rámci zahajovacího ceremoniálu.
Účast na hrách je pro všechny výrobce sportovního oblečení prestižní záležitostí. Snad už jen proto, že se na vytváření jednotlivých sportovních kolekcí podílejí ti nejlepší návrháři z oboru. Zahajovací ceremoniál je samozřejmě bedlivě sledován „módní policií“ a oděvy jsou pak přísně hodnoceny a řazeny v žebříčku „Best and Worst Olympic Opening Cremony Outfits“.
„Co si budeme povídat, když je výrobce po olympiádě součástí skupiny „best“, je to pro značku pochopitelně velké zadostiučinění,“ řekl redakci Euro.cz Jiří Pertl, Brand Manager společnosti Kama.
Partnerství české oděvní firmy s Andorrou vzniklo celkem náhodně už před hrami ve Vancouveru v roce 2010. „Svetry a čepice od Kamy se olympionikům knížectví Andorry tak zalíbily, že spolupráce pokračovala i na ZOH v Soči v roce 2014 a poté i o čtyři roky později v Pchjongčchangu,“ nechal se slyšet.
Že se svými výrobky uspějí též za dva měsíce v Pekingu, on ani jeho žena nepochybují. „Novou kolekci čepic a svetrů jsme do Andorry poslali minulý týden. Podle prvních ohlasů jsou andorští olympionici nadšeni. A z toho máme velkou radost,“ doplnila Jiřího jeho žena Mahulena.
Kvalita a ekologie na prvním místě
Vidět své oblečení, kterak jej před zraky celého světa oblékají sportovci malé země z druhého konce Evropy, bezpochyby zahřeje na duši. Vedení české Kamy je však hrdé rovněž na další aspekty, které značku od samého počátku její existence zdobí. U svých produktů klade mimořádný důraz na vysokou kvalitu a přidanou hodnotu.
Jak konkrétně se toho snaží docílit? Tak například tím, že čepice a svetry vyrábí ze stoprocentní Merino vlny. Jedná se o přírodní funkční vlákno, jež se zpracovává bez použití chlóru technologií EXP 4.0 pro snadné praní v pračce. Zmíněný materiál je opatřen jakostními certifikáty EU Ecolable, Oeko Tex Standard 100 a G.O.T.S. Pletené výrobky pro sportovce jsou navíc vybaveny větruodolnými membránami Gore Windstopper. Nadto je potřeba zdůraznit, že všechny používané materiály jsou opatřeny nejpřísnějším ekologickým standardem bluesign.
Pandemie významně podpořila online obchod
V přechozích dvou letech se Kama, tak jako ostatní oděvní značky, musela potýkat s následky pandemických omezení. Pro výrobce pleteného sportovního oblečení měla situace nakonec pozitivní i negativní důsledky. Maloobchodní prodeje sice z důvodu uzavření obchodů poklesly, v případě objednávek realizovaných prostřednictvím obchodu internetového byl ale naštěstí trend opačný. Tržby vzrostly skokově, a přesně o to firma dlouhodobě usilovala.
„Již řadu let permanentně investujeme do vylepšování našeho e-shopového řešení. Jde o nemalé investice, na které se navíc vážou další náklady na on-line marketing,“ potvrdil Pertl s tím, že loňský meziroční nárůst z hlediska internetového prodeje činil nějakých 20 procent.
Do karet Kamě hraje mimo jiné fakt, že veškeré své produkty vyrábí v České republice. Dokáže tak být rychlá a flexibilní a není závislá na dodávkách ze zahraničí. V loňském roce musela společnost z důvodu celorepublikového lockdownu uzavřít svoji fabriku přibližně na tři týdny, letos se zatím drží. Díky plánování, dlouhodobým vztahům a smlouvám má prozatím také dostatek vstupních materiálů pro šití.
Rovněž po finanční stránce si oděvní firma vede dobře. Za uplynulé účetní období končící v březnu letošního roku dosáhly její tržby výše 42 milionů korun, tedy zhruba o 30 procent víc než v tom předcházejícím.
„Naší dlouhodobou ambicí je udržet ekonomickou stabilitu rodinné firmy s 35 zaměstnanci. Přechozích 30 let se nám to dařilo, tak uvidíme, jak to půjde v těchto náročných časech dál,“ uzavřel zakladatel tohoto tradičního českého výrobce.