Management
Velkému podnikání v České republice vládnou muži. Jejich dominance je podle výzkumu společnosti Resources tak výrazná, že je na místě hovořit o skleněných stropech bránících něžnému pohlaví v kariérním postupu. Rovněž nadále přetrvává rozd íl ve finančním ohodnocení mužů a žen zastávajících obdobné pozice.
Ve vybrané tisícovce největších společností v České republice obsadily ženy nejvyšší příčku firemní hierarchie pouze ve čtrnácti případech (dvě procenta). V 986 největších českých společnostech rozhoduje muž.
Žebříček byl sestaven firmou Resources podle dosažených tržeb. Výběr nezahrnoval společnosti, které jsou v konkursu (například Chemapol) nebo jejichž tržby jsou uváděny pouze v rámci nadnárodních koncernů (například Pepsi Cola ČR), anebo banky a pojišťovny, jejichž hospodaření je měřeno na základě celkových aktiv či přijatého pojistného.
Poněkud jiný obrázek dostaneme, budeme-li zkoumat nejen hlavní decision-makery, ale celý management. V tisícovce největších společností působí 4960 ředitelů (či vedoucích), z nichž je 548 žen, tedy jedenáct procent.
Ženy v managementu firem mají nejčastěji na starosti personalistiku (150 ředitelek) a ekonomiku (117 ředitelek). S odstupem následují finance (68 ředitelek) a marketing (40 ředitelek).
Jednoznačné rozdíly mezi úspěchy mužů a žen v obsazování klíčových postů v českém hospodářství potvrzují i opakované výzkumy společnosti Trexima. Tyto výzkumy navíc ukazují, že i když žena do top managementu pronikne, její plat je průměrně nižší než ve stejné skupině mužů (viz tabulka Platové rozdíly ředitel ů a ředitelek). Podle Vandy Wolfové, ředitelky rozvoje obchodních příležitostí Ogilvy & Mather Paříž, působí ženy ucházející se o konkrétní místo ve srovnání s muži mnohem méně sebevědomě. „Někdy působí tak, jako by neznaly svoji cenu a míru schopností, napsala Vanda Wolfová v Kapitálu (7/1997).
Feministicky orientované socioložky mluví v souvislosti s obtížným uplatněním žen v řídících funkcích v byznysu o takzvaných skleněných stropech, které jim brání stoupat ve firemní hierarchii a pokračovat v kariéře ste jně rychle a úspěšně jako stejně vzdělaní a talentovaní muži. Skleněný strop není vidět v žádném firemním nařízení či jinak konkretizované formuli, ale i podle výzkumu Resources na něj ženy narážejí. Svou roli zde sehrává například mateřství, pro kte ré ženy kariéru přerušují, ale i obecné předsudky, že žena je mnohem horší manažer. Ve stylu Starých pověstí českých: „Běda mužům, kterým žena vládne.
Americký časopis Forbes přinesl před dvěma lety reportáž Ženy z údolí. Podle ní v oboru vyspělých technologií žádné diskriminující skleněné stropy neexistují, neboť Silicon Valley je rajskou zahradou pro konkurující si pracovní sílu. „V high -tech průmyslu se lidé nestarají o to, kolik je vám let, jakou máte barvu pleti a jste-li muž či žena, říká Christina Jonesová, zakladatelka společnosti pcOrder.com, Inc. Jenže je třeba i číst, za jakou cenu rovnost pohlaví v Silicon Valley kvete. „Nejsou tu žádné tříměsíční mateřské dovolené. Susan Buchmanová, spoluzakladatelka společnosti Aurum Software, si na porod svých dvou dětí vzala pokaždé jen jeden den volna.