Menu Zavřít

Byznys, který skřípe

29. 5. 2012
Autor: Euro.cz

bitcoin_skoleni

Restrukturalizace je nutná, jinak hrozí, že mimo jiné padnou plány na spojování se slovenskými či polskými partnery. Tak podle informací týdeníku Euro zevnitř firmy zní plán managementu nákladového dopravce ČD Cargo, jenž je stoprocentní dceřinou společností Českých drah. Pro jeho realizaci ovšem potřebuje podnik vedený Gustavem Slamečkou podporu mateřské firmy a také politiků. Pod slovem restrukturalizace se totiž skrývá i propouštění zaměstnanců.
„Výsledky hospodaření za první kvartál tohoto roku sice jakžtakž splnily plán, ale rozhodně nelze čekat zlepšení. Už teď se musí snižovat plán na celý rok, takže bez úsporných opatření a ozdravění byznysu to nepůjde,“ říká zdroj blízký vedení firmy obeznámený s hospodářskými ukazateli. Složitá situace na trhu tak uspíší nutné změny. Současné vedení totiž řeší nejen zvyšující se tlak konkurence a pokles objemu přeprav u tradičních komodit a zákazníků, ale i zátěž investic z minulosti s problematickou návratností.
Celkové tržby sice podle plánu dostály 102 procent, když firma získala 3,6 miliardy korun, alarmující je ale nenaplnění plánu v oblasti vlastních výkonů. Očekávalo se o 192 milionů korun více, přitom oproti roku 2011 jde dokonce o zhoršení o 264 milionů. A výpadky mají pokračovat, a to o 850 milionů korun do konce roku. Největší zásek přichází ze strany jiné státem ovládané společnosti – elektrárenského gigantu ČEZ. Slevy přiznané předchozím vedením sníží výnosy o 175 milionů a menší objem přepravy o dalších 250 milionů. Přesto stojí za zmínku, že plán vlastních výkonů je i po úpravě o 45 milionů vyšší než skutečnost minulého roku. Slamečkovo vedení chce totiž přinést 900 milionů nového byznysu.
Vzhledem k rostoucím cenám vstupů – hlavně energií a poplatků za užití kolejí – management musel zahájit úsporné kroky. V rámci nich loni opustilo firmu 150 lidí, letos by to mělo být dalších 280. „Cílem je zbavit se v rámci restrukturalizace neprofitabilních zakázek. Jde přitom zejména o takzvané jednotlivé zakázky, které tvoří skoro 40 procent byznysu, a pak musejí být dotovány kontrakty ucelených vlaků,“ tvrdí již citovaný zdroj.
A to by mělo další dopad na zaměstnance. Čeká se proto ostrá reakce odborů, jež nesouhlasí už se snižováním stavu o zmíněné necelé tři stovky. Bez zásadních změn však podle Slamečkova vedení hrozí výrazné snížení hodnoty firmy, což by ohrozilo, případně zcela znemožnilo plány na spojování se slovenským či polským nákladním dopravcem.

  • Našli jste v článku chybu?