DOPRAVA Čeští byznysmeni opět začali létat do zahraničí. Po propadu v letech 2011 a 2012 způsobeném hospodářskou krizí roste trh už druhý rok po sobě zhruba o pět procent. Mezi nejvíce vytížené destinace patří z hlediska prodejců byznysových letenek Moskva. Nehledě na ukrajinský konflikt.
„I přes současnou politickou krizi prodáváme nejvíce letů do Moskvy, dále následuje Brusel, Paříž a Amsterdam. Každý rok si kupuje letenky do těchto destinací v průměru devět tisíc pasažérů, kteří vyrazí na služební cestu,“ říká ředitel portálu Letuška.cz Josef Trejbal.
Firmy pak průměrně utratí za leteckou dopravu do zmíněných měst každoročně 91 milionů korun. „Služební cesty tvoří každým rokem zhruba 37 procent z celého našeho obratu, který jen za loňský rok činil 2,04 miliardy korun,“ dodává Trejbal.
Průměrná cena letenek přitom roste.
Zatímco v roce 2010 se do Moskvy létalo v průměru za 9583 korun, vloni to bylo už 10 191 korun.
Klesá ovšem cena letenek ve vyšších třídách na delší vzdálenosti. V roce 2008 byla podle údajů Letušky průměrná cena do New Yorku 60 tisíc, vloni to bylo jen 32 tisíc.
Z českého pohledu nejoblíbenější Moskva vloni generovala podle prodejce letenek objem přesahující 32 milionů korun, což je zhruba o čtyři miliony více než v roce 2010. Ještě více, o šest milionů, rostly objemy u Amsterdamu a Paříže.
Naopak cesty do Bruselu už tolik nevynášejí, v roce 2010 měly objem 39, vloni jen 24 milionů.