Podnikatelé čekali hodiny na ulici, aby požádali o dotaci
Je pondělí 3. listopadu, devět hodin ráno. V pražské Dittrichově ulici stojí odhadem třísethlavá fronta. Lidé nestojí na banány ani na zápis na nové favority z AZNP Mladá Boleslav. Je už přece čtrnáct let po revoluci. O změně poměrů svědčí i to, že kolemjdoucí se zastavují a se zájmem pozorují, co se bude dít. Fronta ústí do domu číslo 21. Zde sídlí Česká agentura pro podporu obchodu CzechTrade.
V bundách a pláštích zachumlaný dav tvoří zástupci malých a středních firem. Ti v čele fronty jsou zde od pěti ráno a litují, že nevylezli z peřin ještě o něco dřív, protože už mohli být odbavení jako jejich nespaví kolegové. Nedaleko je ekonomická škola a jedna z kolemjdoucích studentek zkušeně říká kolegyním: „Stojí na dotace.“ Má pravdu.
Den D.
Lidé ve frontě si přišli podat žádost o dotaci z programu podpory malého a středního podnikání Marketing, který z pověření ministerstva průmyslu a obchodu zajišťuje agentura CzechTrade. Je zaměřen na usnadnění přístupu českých malých a středních podnikatelů na zahraniční trhy a týká se šesti oblastí činnosti: získávání marketingových informací, marketingového vzdělávání, výroby propagačních materiálů, internetového marketingu, exportního a marketingového poradenství a účasti na výstavách a veletrzích.
Program probíhá třetí rok a navazuje na obdobný program Podpora exportu z let 1999 a 2000. K dispozici je letos osmdesát milionů korun, o deset milionů víc než loni, a při splnění všech náležitostí je pro přiznání dotace rozhodující pořadí, v jakém byla žádost CzechTrade doručena. Většina zájemců ve frontě patří mezi ty zkušenější, kteří se o podporu ucházejí už poněkolikáté a řada ji v minulosti také získala. Proto si přivstali a postavili se do fronty hned ráno 3. listopadu, ačkoliv příjem přihlášek trvá až do 18. listopadu. Řada uchazečů je ale fungl nových. O této možnosti veřejné podpory se dozvěděli od známých nebo partnerů. CzechTrade dokonce uvádí, že loni bylo nově registrováno sedmapadesát procent žadatelů.
Zlepšovák.
Celková podpora pro jednu firmu může dosáhnout v součtu jednotlivých oblastí činnosti až 650 tisíc korun. To pro malou, ale i střední firmu nejsou zanedbatelné peníze. Však se také lidé ve frontě zdráhali způsob podávání žádostí do novin nějak komentovat. Až na Tomáše Veselého, člena představenstva brněnské akciové společnosti PANBEX Region, vyrábějící stavební hmoty a průmyslové podlahy. Tomáš Veselý jednak čte týdeník EURO, jednak se nebál. Své postavení hodnotil věcně: přišel něco po sedmé a počítá, že spolu se svou kolegyní budou stát do odpoledne. Loni to bylo také tak, ale firma nakonec dotaci dostala.
Podle jeho názoru by neměl být problém přijímat žádosti podle pořadí, v jakém byly posílány, po internetu: „Aspoň bych nemusel ve čtyři vstávat a cestovat do Prahy.“ Činnost CzechTrade ale Tomáš Veselý nehodnotí příkře. Naopak: „Osobně si myslím, že jejich činnost je velmi užitečná. zejména pro menší a střední firmy. Například průzkum trhu, který udělají, bychom vlastními silami pořizovali podstatně delší dobu a dráže. Takhle máme základ, který už můžeme sami nějak rozvíjet. Pokud firma ví, co chce dělat, dokáže s efektem využít i příspěvek z programu Marketing.“
Nejde to.
Manažer z Brna se nemýlil. Na řadu přišli po více než osmi hodinách ve frontě, v 15,30. Zkušeně stáli ve dvou, takže Tomáš Veselý za tu dobu stihl ještě vyřídit ochrannou známku na Úřadu průmyslového vlastnictví. Žádost firmy PANBEX Region má pořadové číslo 283 a to dává značnou naději na to, že bude úspěšná. Mluvčí CzechTrade Jan Herget uvedl, že první den bylo předáno osobně 531 žádostí. Pytel jich mimoto přišel poštou. Aby i ty poštovní, které nemají pořadí, jen razítko „prvního dne“, byly zohledněny, rozdělí se osmdesát milionů na dvě poloviny. Z jedné budou podle pořadí až do vyčerpání limitu vyřizovány osobně doručené žádosti, druhý limit bude postupně naplňován „poštovními“ žádostmi tak, jak přijdou na hromadě pod ruku.
O sofistikovanějším způsobu výběru CzechTrade podle Jana Hergeta uvažoval, ale je několik okolností, které to komplikují. Jednak chybějící legislativa týkající se elektronického podpisu, dále to, že neexistují certifikační autority, které by poskytly podpis zdarma a komerční elektronický podpis stojí tisíc korun, což by bylo pro žadatele diskriminující. Součástí žádosti jsou mimoto úředně ověřené údaje od finančního úřadu, které by CzechTrade nedokázal úředně přijmout. „Zajištění stoprocentní objektivnosti a nemožnosti zneužití při elektronickém přihlašování klade vysoké nároky na technologii, na které jsme letos nebyly připraveni,“ uvádí Jan Herget. „Navíc nákup dané technologie, pokud je program Marketing v posledním ročníku, by nemusela být efektivně vynaložená instituce.“
Změna.
Pro příští rok se totiž CzechTrade snaží připravit tři exportní programy zaměřené kromě mezinárodního marketingu i na zastoupení a certifikaci výrobků. Žádosti budou přijímány průběžně a v souladu s metodikou EU bude dotace přidělována na základě podrobné analýzy kvality projektu a žadatele. Tím by měl podle CzechTrade problém front v Dittrichově ulici přirozenou cestou zhynout. Ostatně je zajímavé, že nehledě na značně nekomfortní dosavadní způsob přijímání žádostí zájem neochabuje. Loni bylo podáno téměř devět set žádostí, letos podle Jana Hergeta všechno nasvědčuje tomu, že to bude ještě víc. Z toho vyplývá, že český malý a střední podnikatel je otužilý a hned tak něco ho nerozhází, což je do budoucna nadějné zjištění.