Silverjet a začínající přepravci přetahujíí větším aerolinkám služebně cestující
Vystresovaným byznys cestujícím, kteří hledají ve výšce 10 000 metrů nad Atlantikem krapet soukromí, se ještě nikdy nenabízelo tolik možností. Během jednoho roku a pár měsíců k tomu začala létat řada nových přepravců, v jejichž letadlech - zahrnujících pouze byznys třídu - se zazobaní pasažéři nemusejí otírat rameny s obyčejným plebsem. První byla společnost Eos Airlines, která na palubě svých vzdušných korábů Boeing 757-200 přepravuje mezi Londýnem a New Yorkem jen 48 lidí namísto standardních 220 pasažérů. Jídlo je labužnické, lůžka vypadají skutečně jako lůžka a přikrývky jsou z kašmíru. Brzy nato následovala Eos firma MAXJet s prostornými sedadly za téměř ekonomické ceny. V lednu nová francouzská společnost L'Avion zahájila luxusní dopravu z Paříže do New Yorku. A nejnovější společnost Silverjet začala 25. ledna provozovat pravidelnou linku New York-Londýn.
Naplní noví přepravci všechna ta plyšová sedadla? Za zpáteční letenku si účtují od tisíce do 3500 dolarů proti až osmi tisícovkám dolarů u zavedených aerolinií. Nižší ceny přitom neznamenají horší službu. Například u Silverjetu mohou pasažéři usrkávat koktejly, zatímco je letecký personál odbavuje. Všechno dohromady to může stačit k tomu, aby k této dopravě byli zvikláni i pasažéři z malých podniků nebo dovolenkáři, kteří si chtějí užít pohodlnější cestování. „Když se cena letenky v byznys třídě srazí pod dva tisíce dolarů, hodně pasažérů zvolí lepší standard,“ prohlašuje zakladatel Silverjetu Lawrence Hunt.
Někteří znalci odvětví však pochybují o existenci dostatečné poptávky, aby se všechny „létající paláce“ mohly udržet ve vzduchu. Aerolinie inklinují ke spotřebě spousty hotovosti při jakémkoli poklesu. Noví přepravci nemají tak velké flotily ani takovou četnost letů jako obři typu British Airways. V současnosti nabízí Silverjet pouze jeden spoj z New Yorku do Londýna a zpět denně, kdežto BA jich mají tucet. „Kdyby vypadlo z provozu jediné letadlo mocné společnosti, nikdo to nezaregistruje,“ uvádí Richard L. Aboulafia, analytik letecké poradenské firmy Teal Group z virginského Fairfaxu, „jenže když k tomu dojde u kteréhokoli z nových dopravců, naštve se strašná hromada lidí.“ Negativem pro tyto malé ryby je i to, že mají tendenci létat na méně vyhovující vzdálená letiště a velké společnosti také uzavírají s hodně utrácejícími korporátními zákazníky dohody o nižších cenách.
Silný vítr v zádech.
Velké firmy navíc nešetří na vylepšování služeb. Společnost Virgin Atlantic Airways loni utratila 23,5 milionu dolarů za renovaci své prémiové ekonomické třídy, jež je určena stejně šetrným podnikatelům, jaké se snaží přilákat nové aerolinky. British Airways vynakládají bezmála 200 milionů dolarů na „upgrade“ svých služeb v byznys i první třídě. Činí tak lahůdkami, jako jsou širší pohovky a soukromé obrazovky, jež se vysunou po stisknutí tlačítka.
Velcí hráči ovšem nebudou moci nikdy srazit ceny tak nízko, jako může začínající konkurence. Podobně jako diskontní přepravci i nováčci létají pouze s jedním typem letadel mezi dvěma místy. Tím ušetří výdaje na údržbu a vyhnou se nákladům obrovských paprskovitých sítí. Nové společnosti využívají též toho, že mají silný vítr v zádech i v jiných ohledech. Ceny pohonných látek klesají, ekonomika si vede dobře a služební cestování vzrůstá. Velké aerolinie rovněž modernizují své flotily, takže jsou lehce k mání starší letadla za velmi nízké ceny.
Nicméně dějiny aviatiky jsou plné zkrachovalých leteckých společností s vizí luxusu. Vzpomínáte si na MGM Grand Air? Tyto aerolinie, které založil v roce 1987 finančník Kirk Kerkorian, jen s obtížemi zaplňovaly své Boeingy 727 s pouhými 33 sedadly, s nimiž létala mezi Los Angeles a New Yorkem. Nakonec byla MGM prodána jedné charterové firmě. „Jiné společnosti, které se snažily proniknout na tento trh,“ poznamenává Michael Boyd, letecký konzultant z coloradského Evergreenu, „zjistily, že místo steaků Kóbe a šampaňského chtějí pasažéři hlavně časté a pohodlné spojení.“
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc
BusinessWeek