Menu Zavřít

BYZNYS VE STÍNU OBRŮ

31. 7. 2001
Autor: Euro.cz

Petrokarty

Téměř všechny velké firmy v Čechách využívají služeb společnosti CCS a jejími petrokartami vybavily své řidiče. Oproti bankovním platebním kartám mají velkou výhodu - možnost snadného vyúčtování daně z přidané hodnoty. CCS od dubna zavádí novou kartu Kontakt, která je určena pro nakupování na internetu.

Společnost CCS Group, prostřednictvím jejíž karet se odbavuje třetina všech nákupů pohonných látek u čerpacích stanic v České republice, v uplynulém půl roce úspěšně prodávala některé své podíly a dceřiné společnosti. V listopadu 1998 od ní České radiokomunikace koupily 60procentní podíl v dcerách Datalink a Softlink. První dubnový týden letošního roku opět České radiokomunikace odkoupily celostátní on-lineovou radiokomunikační síť. A v třetím dubnovém týdnu do CCS Group investoval fond Czech and Slovak investment Corporation Inc., spravovaný bankou Flemings, a získal ve firmě 38procentní podíl.

Kolik kapitálu společnost CCS těmito operacemi shromáždila, nechce její představenstvo zveřejnit. „V uzavřených dohodách s druhou stranou jsme se oboustranně zavázali, že cenu nebudeme zveřejňovat, řekl nám předseda dozorčí rady CCS Group Stanisla v Přenosil. Získané finance hodlá společnost investovat do rozvoje služeb přímo souvisejících s jejich hlavním byznysem, petrokartami. „Před dvěma lety se skupina kolem CCS spojila se skupinou EG holdingu, a došlo tak k velkému roztříštění našich aktivit. Spravovali jsme sedmnáct firem, které se kromě petrokaret věnovaly i podnikání v oblasti komunikací, ekologických paliv či obchodování s cennými papíry. Viděli jsme, že tříštěním ztrácíme sílu, a proto jsme se rozhodl i více soustředit na naše aktivity, vysvětluje prodeje Stanislav Přenosil.

Nejbohatší dcera

Do holdingu CCS patří několik dceřiných společností, z nichž nejpodstatnější je CCS Česká společnost pro platební karty, která se věnuje službám spojeným s petrokartami. Podle konsolidované uzávěrky za rok 1997 činil zisk celé skupiny 89 milion ů Kč při celkových tržbách dvanáct miliard Kč. Společnost zaměstnávala 220 zaměstnanců. CCS karty jsou přijímány u všech čerpacích stanic v České republice a jejich držitelé na ně mohou podle typu karty nakupovat nejen pohonné hmoty, ale i další zboží a služby spojené s provozem motorového vozidla nebo s ní i platit v některých motorestech a hotelích. Drtivou většinu zákazníků představují podniky. Společnost CCS jim jedenkrát měsíčně posílá detailní vyúč tování jednotlivých nákupů, které jako daňové doklady uznávají finanční úřady.

Historie firmy spadá do roku 1991, kdy vznikla coby společné dítě Benziny a německé společnosti BZA. V roce 1994 došlo k rozdělení Benziny a její privatizaci. Společnost CCS byla zprivatizována jejími manažery, kteří jsou nyní společ ně s fondem Czech and Slovak investment Corporation Inc. vlastníky mateřské CCS Group. Podle databáze Albertina patřili v roce 1997 k více než dvacetiprocentním akcionářům Michal Tietz, Karel Skrbek, Miroslav Vacek. K dalším významným osobám v rámci CCS ještě náleží Rudolf Javořík, Stanislav Přenosil, Miroslav Nesládek, Dana Vaiglová a Jiří Novotný.

Ve znamení internetu

Poslední novinkou společnosti CCS je karta Kontakt. Tu si může pořídit každý držitel petrokarty, který má zájem nakupovat na internetu a platit prostřednictvím společnosti CCS.

První vlaštovkou virtuálního obchodního místa byly stránky České pojišťovny, kde je prostřednictvím karty Kontakt možné uhradit povinné ručení. Podle zástupců společnosti CCS by do konce roku mělo být na internetu zhruba třicet obchodních míst, kde budo u moci držitelé karty Kontakt nakupovat. Po verifikaci platby na serveru CCS dojde k „prodeji zboží a příslušná částka bude inkasním způsobem (jako při nákupu benzinu) stržena z klientova bankovního účtu.

Společnost CCS tvrdí, že platby s kartou Kontakt jsou velmi bezpečné. Přesto však její zástupci nebyli schopni říct, kdo nese riziko, pokud dojde k přečtení karty nějakým počítačovým hackerem v době přenosu dat po internetu a následn é defraudaci zákazníkova bankovního účtu.

DPH na misce vah

MM25_AI

Zatím u nás bylo vydáno 260 000 karet CCS a zákazníky této společnosti je většina největších firem podnikajících v České republice. Důvodů, proč firmy nedají přednost klasickým bankovním platebním kartám, které čerpací stanice také přijíma jí, je podle generálního ředitele CCS České společnosti pro platební karty Stanislava Přenosila několik. „Podnikům vyhovuje, že jim vystavujeme souhrnné daňové doklady a že mohou své řidiče vybavit kartou, jejíž využití je striktně omezeno na nákup benzinu či nafty ve stanoveném limitu. Manažer se navíc může odpoledne na internetu přesvědčit, zda jeho zaměstnanci nakupovali v souladu s jeho pokyny, zda byli u konkrétní benzinové pumpy v čase, který uvádějí, a podobně. Avšak hlavním důvodem bude možnost refundace daně z přidané hodnoty. Banky nejsou plátci DPH a na výpisech o transakcích provedených bankovními kartami tak není výše daně uvedena. Naproti tomu my plátci DPH jsme a ve vyúčtování je výše zap lacené DPH uvedená, říká ředitel Přenosil.

Daň z přidané hodnoty tak způsobuje, že pokud by firma platila benzin třeba VISA kartou, byl by tento nákup v konečném součtu zhruba o pětinu vyšší než při placení CCS kartou. Proto může CCS Group přežívat ve stínu ob rů živících se kartami VISA, Eurocard-Mastercard či American Express.

  • Našli jste v článku chybu?