Železnice pronajímají zaměstnance soukromým firmám, které prodávají na nádražích valuty
Ostravská firma Jana Vítková s licencí na směnárenskou činnost provozuje směnárny na vlakových nádražích v Olomouci a Pardubicích. Nedávno otevřela další „nádražní“ pobočku v České Třebové. „České dráhy nám pronajaly prostory s tím, že měly podmínky, abychom měli jejich zaměstnance,“ vysvětluje jednatelka firmy Jana Fousková. Stejným systémem fungují směnárny na několika dalších vlakových nádražích. „Ve zhruba desítce směnáren po celé republice zajišťují výměnu valut zaměstnanci Českých drah na základě mandátní smlouvy se soukromými firmami. Mají na starost pouze samotnou výměnu valut,“ upřesnil Petr Pošta z tiskového oddělení Českých drah (ČD). Kolik si státní dráhy účtují za své zaměstnance, ale nechtějí prozradit.
Licence? Není třeba
České dráhy vlastní licenci na směnárenskou činnost od roku 2003. Výměnu valut ale samy provozují pouze na nádraží v Liberci. Další pobočky neplánují. „V budoucnosti chceme jít cestou pronájmu a uzavření mandátní smlouvy,“ uvedl Pošta. Není divu. Spolupráce se soukromou firmou je totiž pro dráhy mnohem výhodnější. Nový partner má prý dveře otevřené. „V případě, že nás osloví nějaká firma a bude mít zájem provozovat směnárnu v rámci mandátní smlouvy, jsme připraveni s takovou firmou jednat. Tento způsob provozu směnárny je pro České dráhy jednodušší a výhodnější,“ sdělila za ČD týdeníku EURO Kateřina Šubová.
Spolupráci se soukromými firmami si dráhy nemohou vynachválit. „Například směnárnu v centru Českých drah na pardubickém hlavním nádraží využije díky umístění na nádraží s velkým počtem cestujících a výhodným směnným kurzům měsíčně kolem 600 klientů,“ uvedl mluvčí ČD Pošta s tím, že provoz takových směnáren rozhodně „není ztrátový“. Poslední dubnový den nabízela pardubická drážní směnárna euro za 27,35 korun a dolar za 20,35 korun. Kurzy si stanovují směnárny samy a pravdou je, že na nádražích bývají obvykle výhodnější. Výjimkou není ani výrazná sleva při nákupu většího množství valut. Z vyjádření ČD vyplývá, že nejčastěji využívají služby drážních směnáren cizinci. Těm dráhy umožňují vyměněná eura utratit rovnou na pokladnách. Na vybraných nádražích je totiž nabízen nákup jízdenek přímo v eurech. Přepočet je dle kurzu, který je – jak tvrdí dráhy – oficiálně zveřejněným jednotným železničním kurzem platným pro celou síť Českých drah.
Bude hůř
Tuzemské směnárny v souvislosti s krizí zaznamenaly výrazný úbytek klientů. „Mohu potvrdit, že jsme za poslední rok zaznamenali pokles obchodů,“ sdělil týdeníku EURO manažer směnáren Chequepoint Stanislav Peroutka. Loni touto dobou si přitom majitelé směnáren nemohli obchody s valutami vynachválit. Euro se totiž dostalo pod hranici 25 korun a řada lidí nakupovala s vidinou slušného zisku. „Zvýšená volatilita devizového trhu z posledního půl roku má na tento trh rozhodně negativní dopad. Další špatnou zprávou je zpomalující ekonomika, která s sebou nese ochlazení cestovního ruchu. To směnárnám bezesporu snižuje zisky,“ vyjmenoval rizika analytik společnosti Atlantik FT Petr Sklenář. Podle Peroutky z Chequepointu ale směnárny v Česku zaznamenávají vytrvalý pokles už poslední tři roky. Souhrnně však lze trh popsat jen těžko, některým pobočkám se totiž naopak daří a k nim patří právě nádražní pobočky. České dráhy by si každopádně měly s plánováním dalších poboček pospíšit, neboť zavedení eura může být pro tento byznys smrtící. „S postupem času bude směnáren ubývat. Podle mého názoru budou nuceny stále častěji zahrnout pod jednu střechu i doprovodné činnosti,“ zhodnotila situaci šéfka analytické společnosti Next Finance Markéta Šichtařová.
BOX
V uniformě
(nádraží, kde zaměstnanci Českých drah pracují ve směnárně)
Olomouc
Ostrava
Česká Třebová
Pardubice
Valašské Meziříčí
Liberec
Vsetín
Horní Lideč
Pramen: České dráhy