Byznysmeni, kteří nevyužijí šance zviditelnit svou firmu na světové výstavě Expo 2010 v Šanghaji, budou nejspíš za rok litovat. „Je důležité být v Číně vidět. Z obchodního hlediska je to velmi perspektivní lokalita,“ tvrdí generální komisař účasti Česka na Expo 2010 Pavel Antonín Stehlík.
Autor: Herbert Slavík
Expo bylo v předcházejících ročnících pro Čechy vždy společensko-kulturní záležitostí. Příští rok v Číně vstoupí poprvé na scénu ekonomický prvek. Šanci dostanou i tuzemští podnikatelé. V současné době působí v Číně téměř sto českých firem a další se tam pokoušejí uplatnit. A právě světová výstava může být posilujícím prvkem jejich nakročení na velmi zajímavé trhy.
Organizátoři světové výstavy jednají se zástupci Škoda Auto a Budějovického Budvaru, reálnou šanci zviditelnit se na Expu mají také plzeňská Škoda či PPF a některé strojírenské podniky. „Hledáme firmy, které mají renomé, abychom si neudělali ostudu. Tuzemské společnosti dobře vědí, že v Číně naším prostřednictvím podpoří nejenom své obchodní zájmy, ale Expo pro ně bude i prestižní záležitostí,“ míní generální komisař účasti Česka na Expo 2010 Pavel Antonín Stehlík. Jeho slova potvrzuje vrchní sládek Budějovického Budvaru Josef Tolar, který se netají tím, že prezentaci podniku na Expu spojují se získáním kontraktů a klientů na velice zajímavém čínském trhu.
Krize Expo neohrožuje
Pozoruhodné je, že krize Expo zatím vůbec neohrozila. Nestalo se, že by některé státy svou účast odřekly, naopak některé navýšily rozpočty, protože si uvědomují, že právě v této době je důležité být v Číně takzvaně vidět. Někteří účastníci pouze upustili od záměru stavět vlastní pavilony a rozhodli se pronajmout si unifikovaný modul.
„Bavil jsem se například se Švédy, kteří svou expozici financují z poloviny z privátních zdrojů. Tvrdili nám, že firmy vůbec neuvažují, že by přestaly podporovat Expo. Vědí, že by si to Číňané pamatovali a neodpustili by jim to při vzájemných obchodech,“ vysvětluje Stehlík.
Jak velkou váhu přikládají například evropské země Expu v Šanghaji, dokazuje i fakt, že třeba ambasadorem francouzského Expa je Alain Delon, Dánové poprvé demontují v Kodani Malou mořskou vílu a vystaví ji na šest měsíců v Šanghaji. Evropská unie se jako celek představí na Expu vůbec poprvé mimo Evropu. Kanada dokonce navýšila svůj rozpočet ze 45 na 58 milionů dolarů.
„Dosud žádná ze 185 zemí a 46 světových organizací přítomnost na výstavě nezrušila. S Expem jsou spojeny obrovské naděje a projekty,“ míní generální komisař s tím, že v Číně je 1,3 miliardy lidí. „Kdo si nechá ujet tento vlak, tak tam nebude. Podniky by neměly podlehnout současné depresi, v polovině roku 2010 bude situace jiná, ekonomika se bude rozvíjet, a to už budou vrata do Expa zavřená.“
Jedinečná šance pro české firmy
České zastoupení Expa vyzvalo k účasti na světové výstavě také jednotlivé kraje. Například v Jihomoravském kraji hned zorganizovali setkání s podnikateli, protože jim chtějí v rámci představení regionu dát co největší prostor k prezentaci.
Čeští byznysmeni, kteří uvažují o čínském trhu, se shodují, že je zajímavý pro svoji obrovskou rozlohu. Protože dovozové zboží spotřebního charakteru tam nemá na růžích ustláno, většina světových společností vyrábí své výrobky v licenci na místě nebo skupuje podíly místních podniků a spojuje se s čínskými podnikateli. Ještě před deseti lety považovala většina firem takové podnikání za riskantní, dnes už se tímto způsobem nadnárodní společnosti v Číně etablovaly.
EXPO 2010 V ŠANGHAJI
Termín: 1. 5. 2010
až 31.10. 2010 (184 dní)
- *Účastníci: 185 zemí a 46 světových organizací Rozloha: 5,4 km2 Předpokládaný počet
návštěvníků: 70 milionů (90 % z Číny), 3 miliony lidí navštíví český pavilon „Jako národní podnik vlastněný státem nesmíme vstupovat do menšinových účastí, protože bychom vnášeli státní peníze do podniku, který bychom nemohli dostatečně ovládat. Proto musíme jít složitější cestou dovozu našeho produktu,“ vysvětluje sládek Budějovického Budvaru. Dovozová piva jsou v Číně mnohem dražší než domácí, a tak získat zákazníky je i složitější. „Taková piva mají na čínském trhu malý podíl, ale to je relativní v porovnání s tím, o jak veliké odbytiště vlastně jde. Věříme, že pomocí Expa se víc dostaneme do povědomí zákazníků,“ vysvětluje Tolar, proč Budějovický Budvar stojí o prezentaci v Šanghaji. Firmy mají ještě poslední příležitost přihlásit se do několika zbývajících výběrových řízení. Poté, co podmínky na leteckého přepravce byly příliš náročně, takže se přihlásila pouze Lufthansa, aniž je splnila, bude vypsáno druhé kolo. „Zbývá také vybrat nájemce pro restaurace a obchody. Hodnotit budeme nápad, cenu a samozřejmě zkušenosti. Nesmí nám dělat ostudu,“ usmívá se generální komisař účasti Česka na Expu 2010. Zpoždění jsme stáhli a už převzali pavilon**
Vláda pro Expo schválila 532 milionů korun. To je rozpočet na celé období od ledna 2008 až do poloviny roku 2011, dokdy se bude expozice likvidovat. Přibližně 190 milionů korun bude stát opláštění pavilonu, téměř dvacet milionů jeho pronájem. Dosud pořadatelské země pronajímaly pavilony zdarma, ovšem Číňané jsou si vědomi toho, že o jejich zemi je tak obrovský zájem, že inkasují peníze i za půjčení pavilonů.
„Začali jsme o rok později než ostatní a bylo nemyslitelné, že bychom zvládli postavit pavilon včetně vyhlášení soutěže pro architekty a dodavatele. Navíc Expo leží podél řeky v záplavové oblasti, kde jsou tekoucí písky, takže bychom museli mít i geologický průzkum a podobně. Pronájem byl jednoznačně nejlepším řešením. Teď máme tříměsíční náskok oproti těm, kteří jdou stejnou cestou,“ prozrazuje Stehlík a dodává, že převzetí pavilonu od čínských partnerů se neobešlo bez problémů. „Objekt je ve velmi slušném stavu, ale má pár závad a jednu závažnou – nedokončenou revizi elektroinstalace. Takže jsme všechno sepsali a převzetí nedokončili, což nám však nebrání už pracovat na vnitřních i vnějších úpravách. Vlastně jsme jako první z nájemců zahájili převzetí pavilonu,“ chlubí se Stehlík, jak se podařilo ztrátu dohnat.