Menu Zavřít

Byznysová etiketa aneb Jak se chovat napříč kontinenty

13. 5. 2016
Autor: Pixabay.com

V Japonsku a Indii vám slibně se rozvíjející obchodní schůzku může pokazit pouhé vyslovení jediného slůvka, v Indii pak hovězí steak. Neznalost kulturního prostředí neomlouvá a může nepřipraveným přichystat pořádné faux paus. Projděte si nutné minimum z multikulturní etikety pro podnikatele.

V Itálii a Francii se na čas nedívejte

Francouzi a Italové jsou svou nedochvilností v rámci Evropy proslulí. Nečekejte ji tedy ani na předem sjednaných pracovních schůzkách. V těchto zemích je zcela běžné, že se vaši obchodní partneři dostaví i s větším než jen mírným časovým zpožděním.

Zároveň se však schůzka může výrazně protáhnout. Obzvláště v zemi „galského kohouta“ mají lidé ve zvyku zůstávat v kanceláři až do pozdních večerních hodin. To platí především pro pracující s delší kariérní historií a vyšším postavením.

Stejně jako v Itálii, pomyslném centru světové módy, i ve Francii lze očekávat možná až přehnaný důraz na první dojem, péči o zevnějšek a nákladné oblečení.

Je zcela běžné, že i začínající a špatně placení zaměstnanci tu investují do nejdražšího oblečení, jaké si jen můžou dovolit.

Pokud byste snad chtěli své partnery potěšit pozorností ve formě daru, v Itálii se tomu vyhněte. Mohlo by to být považováno za korupci či uplácení. Francouzi dary tolerují jen tehdy, pokud k předání dojde skrytě a za zavřenými dveřmi.

Číňané dary vyžadují, drahým hodinkám se ale vyhněte

Na rozdíl od „stydlivých“ Francouzů Číňané během obchodní schůzky nejen dary tolerují, ale vyžadují i jejich předávání veřejně. Při výběru vhodného daru je ale nutné se vyvarovat hodinek, které v Číně představují smrt. Stejně tak je nutné se vyhnout modrému, bílému či černému balicímu papíru, který v místní kultuře rovněž disponuje určitým mystickým významem.

Číňané počítají s tím, že schůzku zahájíte konverzací na některé z vedlejších, společenských témat. Během ní byste však měli pamatovat na to, že je nutné zamezit případnému fyzickému kontaktu. Po skončení schůzky byste měli své čínské partnery nechat opustit místnost jako první.

Pokud máte v rodině čínské předky či příbuzné, je vhodné během schůzky použít svého čínského příjmení. Takové chování se považuje za znak úcty. V případě, že ale takový původ nemáte, považovali by to vaši partneři za hrubou urážku.

V zemích, kde „ne“ neexistuje

Tradičním pozdravem v Japonsku je úklon, který přežil i nástup internetu a digitálních technologií. Případné podání ruky se v obchodním jednání toleruje, ale pamatujte na to, že by toto gesto měli nejprve iniciovat vaši japonští partneři.

Obchodní setkání probíhající v zemi „vycházejícího slunce“ obvykle vede nejstarší zúčastněná osoba. Vyplývá to z úcty, která ve vztahu k starším v zemi panuje.

Z podstaty věci se očekává, že se mladší lidé do konverzace zapojí méně. Důležité je přitom mít na paměti i zasedací pořádek. Lidé podobného věku a postavení by měli u stolu sedět vždy naproti sobě, zatímco mladší a starší by takto sedět neměli nikdy.

Co se týče předávání darů, odehrává se během schůzek běžně. Nikdy byste však neměli předávat dárek nezabalený, což se považuje za hrubé. Obzvláště citliví jsou Japonci na slůvko „ne“. Při jednání je tedy nutné se mu vyhýbat, jak jen to bude možné a to i v případě, že s věcí nesouhlasíte.

Stejného smýšlení jsou i Indové, kteří k tomu ještě navíc budou vyžadovat, aby se jejich obchodní partneři během pracovního oběda či večeře vyhnuli konzumaci hovězího. Právě kráva totiž představuje posvátné zvíře pro naprostou většinu Indů, kteří vyznávají Hinduismus, a její zabíjení je přísně zakázáno.

Alkohol s Rusy raději nepijte

Rusové tradičně patří mezi velmi dochvilné partnery. Platí to však pouze během schůzek mezi lidmi vzájemně si rovného společenského a obchodního postavení.

V opačném případě pak rádi nechávají své protějšky čekat tak, aby u nich vzbudili pocit moci, kterou nad nimi mají. Ruští podnikatelé dávají rádi najevo svou pohostinnost a bohatství. Je tak běžné, že se obchodní jednání kombinují s konzumací jídla, pití alkoholu nevyjímaje.

Podle serveru businessculture.org jsou si Rusové dobře vědomi své pověsti coby ve vztahu k alkoholu nejodolnějšího národa na světě. Nelze tedy vyloučit, že se tuto svou vlastnost nepokusí využít během obchodního jednání k získání výhody.

Firemní politika v současném Rusku je přísně hierarchizovaná. Nadřízení zde disponují autoritou a mocí, kterou se nezdráhají demonstrovat veřejně. Je obvyklé, že se i během jednání níže postavení pracovníci vytratí ven, aby mohli nechat v klidu rozhodnout svého nadřízeného.

Zdroj: www.business.com

MM25_AI


Čtěte dále o trendech a v oblasti podnikání a byznysu

Denní rutina úspěšného podnikatele v šesti krocích

Pět rad jak rozjet byznys a nezkrachovat

  • Našli jste v článku chybu?