Menu Zavřít

Carsharing na vzestupu. Češi sdílí tisíce aut

12. 7. 2017
Autor: archiv Mladá fronta

Žádné předražené leasingy, ani starosti se servisem či parkováním. Trend sdílení automobilů dorazil naplno i do Česka. Z někdejší dobrovolné aktivity nadšenců se stává solidní byznys.

Sdílení aut zažívá v Česku rozmach a svézt se chce i řada podnikatelů. Množí se tak carsharingové firmy, které se těší z růstu. „Loni jsme evidovali kolem jednoho tisíce klientů s počtem jízd v průměru 25-30 denně. Meziročně se počet klientů oproti předchozímu roku zdvojnásobil, totéž platí i pro počet jízd,“ říká pro Euro.cz manažér společnosti Car4Way Hynek Homola.

Pozitivní trend má podle výhledu pro letošní rok pokračovat. Firma Car4Way očekává trojnásobek počtu klientů oproti předchozímu roku, příští rok by ráda dosáhla pětinásobku.

Společnost nabízí k zapůjčení vlastní auta, nepraktikuje tedy klasický peer to peer systém. Celkově 250 vozů je k dispozici zájemcům v Praze, Pardubicích, Brně, Svitavách, Poděbradech a Liberci. Plánuje rozšíření hlavně v Brně. V příštím roce chce dosáhnout nabídky 300 vozů pro pět tisíc zákazníků.

Na růst poptávky po sdílení a půjčování aut reaguje také konkurence. Majitel dopravní společnosti Leo Express Leoš Novotný vstoupil na trh teprve letos a se svou firmou Smilecar se zaměřil na sdílení aut mezi samotnými uživateli.

„Od začátku projektu v dubnu letošního roku se do našeho komunitního carsharingu přihlásilo přes 200 vozidel z celé České republiky. Celkový počet vozidel roste každým dnem. řidičů se přihlásilo více než 2500. Celkem jsme již půjčili přes 1100 dní a ujelo se přes 100 tisíc kilometrů,“ říká generální ředitel Smilecar Jan Charouz.

Expanze, ale také konkurence

Bývalý automobilový závodník přiznává nedávné obavy, že půjčovat vlastních auta lidé nebudou chtít. To se však nepotvrdilo. Majitelům rizika nevadí, protože věří pojistnému krytí firem, které sdílení zastřešují.

„Jako majitel využijete nevyužitý potenciál vozu a jednoduše vyděláte peníze. Jako řidič platíte auto, jen když ho opravdu potřebujete, a zároveň si můžete vybrat přesně takové auto, jaké se na danou příležitost nejlépe hodí,“ říká Charouz.

Zatím má služba vozy ve většině velkých měst v Česku, přítomna je v Brně, Ostravě, Olomouci či Plzni. Největší pokrytí má v Praze. Boom očekává firma v létě, kdy lidé jezdí na dovolenou.

Příští rok hodlá Smilecar také expandovat do zahraničí. Není ovšem jediná. „Myslím, že konkurence roste jako houby po dešti a to je dobře. Více firem znamená větší povědomí o těchto službách,“ dodává Charouz.

Co je carsharing?
Carsharing se do češtiny nejčastěji překládá jako „sdílení automobilů”. Od běžných autopůjčoven, které většinou mají omezenou otevírací dobu jediné pobočky, výrazně delší minimální dobu půjčení, vyšší administrativní nároky před každou jízdou a nemožnost samoobslužného vyzvednutí auta kdykoliv či decentralizovaně, se v mnohem liší.

Typicky se v carsharingu využívají moderní technologie jako specializovaný hardware a software kombinující chytré jednotky v autech, otevírání skrze čipové karty či smartphony a GPS lokalizaci volných vozů.

Carsharing má mnoho ekologických a společenských přínosů. Na západ od našich hranic už mnohá města zpracovávají metodiky, podílejí se na projektech implementace carsharingu do svých dopravních strategií nebo při jednáních s provozovateli hledají cesty vzájemně prospěšné spolupráce. Jako vzorový příklad mohou posloužit německé Brémy, jejichž odbor dopravy měl stanoven i závazný cíl rostoucího počtu uživatelů carsharingu ve městě, který naplňuje v úzké spolupráci s tamním provozovatelem carsharingu. Město má jasné argumenty, proč novinku podporuje. Primárně jde o úsporu nákladů, které by muselo investovat do výstavby parkovišť, pokud by sdílení nefungovalo. Také díky podobně systematickému přístupu počty klientů carsharingu ve světě stále rostou, například v Německu už překročily 1 milion uživatelů.

Základy sdílení aut ovšem v Česku nepoložily komerční projekty, ale iniciativy internetových nadšenců. „Carsharing je jednoznačně na vzestupu, Sharujeme byl neziskový a spíš ´garážový´ projekt, který přesto přitáhl několik set uživatelů. Poté, co se na trhu objevily letos na jaře dvě profi alternativy peer-to-peer carsharingu (HoppyGo a SmileCar), projekt jsem ukončil sloučením s HoppyGo, které je mi z obou nových výše zmiňovaných platforem sympatičtější,“ uvedl jeden ze zakladatelů carsharingu v Česku Petr Jansta, který před lety stál u zrodu platformy dobrovolných „sdílečů“ Sharujeme.

Podle předsedy Asociace českého carsharingu Stanislava Kutáčka se jedná o nový rostoucí trh, který se postupně ustavuje. Pozitivem je, že na trhu působí zatím jen čeští provozovatelé carsharingu. Mezi další významné hráče patří , Autonapůl, AJO a EMUJ.

FIN25

„Letošní sezóna je v plném proudu a podle prvních zpráv od poskytovatelů pokračuje trend růstu počtu zákazníků. Jednotliví poskytovatelé přidávají vozidla s rostoucí poptávkou. Lze odhadovat, že růst poptávky bude v roce 2017 oproti roku 2016 v řádech desítek procent,“ říká Kutáček.

Čtěte také:

Ondřej Krátký: Pojďme sdílet taxík

Evangelisté digitálního pokroku připravují Česko na společnost bez státu

Brněnský soud musí o zákazu Uberu rozhodnout do sedmi dnů


  • Našli jste v článku chybu?