Menu Zavřít

Čas nových začátků: firmy se zbavují minulosti

28. 11. 2016
Autor: Profimedia.cz

Jednou skandál, jednou konkurence a jindy prostě tržní vývoj: firmy mají stále více důvodů měnit samy sebe. Někdy se to vydaří, jindy ne.

Lidi z vedení PepsiCo mohl čert vzít. Ačkoli ten den jejich firma po téměř století stráveném převážně v červené honosně měnila image na modro, oni sami byli vzteky rozžhaveni doběla. Důvod byl prostý. „Pokud vaše limonáda přišla o bublinky, její plechovka zítra zmodrá,“ křičely celostránkové inzeráty v největších britských denících.

Onen vtípek měl na svědomí kdosi od konkurenční značky Virgin Cola sira Richarda Bransona a utahoval si z mamutího cvičení v rebrandingu, jímž PepsiCo doufala předstihnout Coca-Colu v boji o prvenství na trhu s nealkoholickými nápoji. Společnost PepsiCo se mimochodem s Bransonovým týmem soudila, ovšem prohrála, protože datum barevné proměny připadlo na 2. dubna 1996 a neuctivý inzerát se v novinách objevil již o den dříve, tedy na apríla, kdy se takové věci provádět smějí.

V PepsiCo to tehdy pojali velkoryse. Najali si například letoun Concorde a natřeli jej na modro, ačkoli s ním pak kvůli přehřívání nemohli létat nadzvukovou rychlostí. Za pět milionů dolarů nechali sovětské kosmonauty na Mezinárodní vesmírné stanici (pomalu) letící Concorde natočit, ačkoli film nakonec nikdy neodvysílali.

Jenže ouha. Firma své potenciální zákazníky nedokázala přesvědčit o tom, že pepsi je najednou úplně jiné pití než dosud. Zaprvé proto, že oslovený segment trhu - mladou generaci s její zálibou v nebezpečných sportech – tou dobou už bezpečně ovládal Red Bull. Zadruhé proto, že pepsi je stejně nemastnou neslanou náhražkou coca-coly v novém modrém balení jako ve starém červeném; a byla by jí i v balení pruhovaném s obláčky či třeba neviditelném.

Celý článek čtěte v aktuálním vydání týdeníku Euro, které vychází 28. listopadu. V elektronické verzi je ke stažení na www.alza.cz/euro.

 Obálka Euro 48/2016


Dále čtěte:

Tenisky pro radikály? New Balance žehlí marketingovou katastrofu

FIN25

Lži Facebooku: tentokrát o „úspěšném“ zkušebním letu internetového dronu

Dvě třetiny firem se kvůli EET obávají velkých komplikací


  • Našli jste v článku chybu?