Nová generace Xboxu už bude možná brzy na trhu. Získá tím výhodu oproti Sony?
V posledních letech Microsoft přísahal, že nedá firmě Sony šanci získat startovní výhodu v další generaci konzolí pro videohry. Poučil se totiž tvrdou realitou. Sony PlayStation 2 měla dvacetiměsíční náskok před Xboxem od Microsoftu, který se objevil na trhu v listopadu roku 2001, a tím tehdy získala devětašedesátiprocentní podíl na trhu. Okamžitě po dodání původní verze Xboxu začal Microsoft pracovat na další verzi tak, aby byla hotová do začátku dalšího cyklu konzolí. Produktový manažer Xboxu Robert J. Bach prohlásil v nedávném rozhovoru: “Stihneme to stejně rychle jako Sony.“
Ukazuje se, že toto tvrzení bylo možná příliš skromné. Informace časopisu BusinessWeek uvádějí, že Microsoft plánuje uvést na trh druhou generaci Xboxu s krycím názvem Xenon do léta roku 2005, čímž by se typický pětiletý cyklus životnosti konzolí ještě o rok zkrátil. Společník firmy Sony sice uvádí, že japonská firma půjde stejnou cestou, ale podle tvůrců her nemá Sony dosud jasno v klíčových technických parametrech své příští PlayStation. Bez těchto údajů nemohou vývojáři začít dodávat hry, což jim obvykle trvá osmnáct měsíců.
Sony sice nebude veřejně hovořit o plánovaném uvedení výrobku na trh, ale vývojoví pracovníci si myslí, že PlayStation 3 se pravděpodobně objeví na pultech prodejen v Japonsku na jaře roku 2006 a o šest měsíců později v USA. Pokud se jejich názor potvrdí, Xbox by se mohl dostat na trh o celý rok dříve než jeho největší konkurent, čímž získá Microsoft velikou výhodu. „Tím by se Xbox mohl stát jedničkou,“ uvedl David Cole, analytik firmy DFC Inteligence zabývající se poradenstvím a průzkumem trhu.
Důvod? V komerčním úspěchu video her hraje nejdůležitější roli obsah. Jestliže se Xbox dostane do prodeje jako první, bude moci nabídnout nové hry dřív než Sony a Nintendo, jenž podle svých vlastních slov uvede na trh příští model tehdy, až se objeví nová PlayStation. Někdejší hity PlayStation 2 – hry Gran Turismo 3: A-Spec a Grand Theft Auto – prodávané v době, kdy Microsoft a Nintendo teprve dokončovaly své konzole, zahnaly tyto potenciální konkurenty na okraj scény, ze kterého se již nikdy nedostaly. Vedoucí postavení se již udrželo snadno. Hráči kupovali PlayStation 2, neboť měla nejlepší obsah, a vývojáři pro ni tvořili další a další hry, protože měla nejvíce uživatelů. Jestli se Microsoftu podaří v příštím kole získat prvenství, mohl by odsunout firmu Sony z pozice nejoblíbenější hráčské značky.
Microsoft neponechává nic náhodě. Ve snaze přilákat vývojáře k Xboxu se snaží psaní her maximálně zlevnit a zjednodušit. A mnozí z těch, kteří se dříve zdráhali pracovat pro softwarového giganta, nyní horlivě vyvíjejí hry pro Xenon. “Nemůžeme věřit vlastním očím - tohle že je Microsoft?” přiznává jeden z nich.
Sony jde momentálně přesně opačnou cestou. Před třemi lety rozvířila firma vody velkolepými plány, že společně s IBM a Toshibou vyrobí levný čip s názvem Cell pro napájení konzole, který by strčil do kapsy dnešní superpočítače. Ale vývojoví pracovníci se toho o nové technologii dosud moc nedozvěděli, a proto pro ně bylo těžké začít tvořit hry pro příští PlayStation. “Tohle je Achillova pata firmy Sony,” uvedl Jack Sorenson, výkonný viceprezident celosvětových studií THQ, druhého největšího nezávislého vydavatele video her. “Nemohou na nás vyklopit specifikace a očekávat, že dostanou dobré hry.” Tisková mluvčí Sony Molly Smithová řekla jen tolik, že PlayStation 3 půjde na trh, až bude hotová, bez ohledu na “konkurenční prostředí”.
Management firmy Sony věří, že současná PlayStation má před sebou ještě dlouhou budoucnost a že není potřeba pospíchat na novou konzoli. Čísla však mluví jinak. Sedmadvacátého dubna společnost oznámila, že výnosy z videoher, které byly světlým místem mezi jejími chabými výsledky poslední doby, poklesly v uplynulém fiskálním roce o 18 procent na 7,5 miliardy dolarů. Odhadovaný prodej PlayStation 2 bude podle firmy Sony v současném fiskálním roce ještě o jednu třetinu nižší.
Na to, abychom předpovídali, kdo se stane vítězem příští generace, je ještě příliš brzy. Je ale možné, že v tomto závodě dokáže Microsoft předběhnout konkurenci dříve, než se ozve výstřel startovní pistole.
HRA O HRU CELOSVĚTOVÝ PODÍL NA TRHU*
- 15 % MICROSOFT XBOX
- 16 % NINTENDO GAMECUBE
- 69 % SONY PLAYSTATION 2
Pramen: DFC Inteligence *K 31. 12. 2003
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Zuzana Suchá, www.LangPal.com