Menu Zavřít

Čas sklizně

30. 5. 2002
Autor: Euro.cz

Český mediální gigant bude prodán nejpozději na podzim

Největší české zábavní impérium Bonton je na prodej. Důvodem je prostá skutečnost, že se majoritní akcionář rozhodl sbalit kufry. Americká investiční skupina Bancroft zkrátka usoudila, že je čas vybrat bohatě zhodnocený kapitál.

Rozdané karty.

Již v roce 1997, kdy Američané do Bontonu vstupovali, bylo zřejmé jedno: až se vložené peníze zhodnotí, dojde k prodeji. Zbývající akcionáři s tím souhlasili a valná hromada rozhodla, že nepůjde cestou bankovního financování, které podle nich bylo drahé a riskantní, ale raději do mediální společnosti vpustí zahraniční investory. Ti s sebou měli přinést další peníze a postarat se o to, aby hodnota společnosti dostatečně stoupla, což se jim také podařilo. „Otcům zakladatelům se jejich vklad od původní ceny zvedl více než stokrát,“ konstatuje předseda představenstva Bontonu Martin Kratochvíl.
Bancroft Czech Republic, jež je členem skupiny The Bancroft L. P. a rovněž podílníkem ve společnostech Computer Press, Kabelovna Děčín či Unex, vlastní v Bontonu 36,37 procenta akcií, zakladatel a „duše“ Bontonu Martin Kratochvíl drží 10,13 procenta a hudebník Michael Kocáb asi šest procent akcií, zbytek je rozdělen mezi drobné české i zahraniční akcionáře, kteří si nepřejí být zveřejňováni.

Nechuť bořit.

Proti prodeji Bontonu se nezvedl na březnové mimořádné valné hromadě ani jeden hlas. Debata se vedla pouze o tom, jakou formu prodeje zvolit a hlavně za kolik. Z výsledku jednání vysvitlo, že akcionáři preferují prodej po částech. Ve hře však zůstává i myšlenka, že by Bonton fungoval dál bez největšího akcionáře. Prodaly by se pouze ty části společnosti, které by získaly bonitní kupce, přičemž jádro zábavního průmyslu by bylo nadále zachováno. Ani Martin Kratochvíl podobnou domněnku nevylučuje. „Bylo by škoda bořit dobře vybudovaný tým lidí, který má zájem pracovat,“ dodává nostalgicky.
Prodej Bontonu jako celku Kratochvíla zajímá, pokud by šlo o silného a seriózního partnera typu Bertelsmann, Rupert Murdoch, Warner Bros či America OnLine. „Problém by nastal pouze v tom případě, že by projevil zájem nějaký bohatý Serjoža z Ázerbájdžánu s tím, že chce Bonton jako hračku pro své dítě,“ podotýká. Jinak však stejně jako většina akcionářů preferuje prodej po částech, který by mohl být z finančního hlediska výhodnější. Proti se nestaví ani Michael Kocáb, jenž byl zpočátku k myšlence prodeje značně skeptický. „Myslím, že ještě není čas k prodeji, je potřeba zvážit všechny možnosti. Byla by škoda bořit perfektně fungující společnost,“ prohlásil pro týdeník EURO začátkem května. O týden později už byl ale k závěrům většinového akcionáře smířlivější a vyjádřil svou podporu s tím, že je třeba hledat nejvýhodnější řešení. „Bonton je třeba svěřit do takových rukou, které budou mít snahu rozvíjet jeho dosavadní aktivity. Rozhodně s prodejem nespěchat,“ doporučuje.

Hity a propadáky.

Managementu společnosti ve složení Zdeněk Kozák, Mick Howk a Martin Kratochvíl se podařilo vybudovat kvalitní funkční celek. Multimediální impérium zahrnuje hudební nahrávky, filmy a video, knihy pro děti a k tomu rádio - přičemž všechny divize úzce spolupracují. Patřily do něj také internetové obchody a časopis Cinema, ty se však pro společnost ukázaly jako nefunkční. „Ne všechno se podařilo tak, jak bychom si přáli. Šlo hlavně o Rádio Echo či investice do megastorů v Polsku a Maďarsku. Neznali jsme specifika těchto trhů a byli jsme hodně naivní,“ uznává Kratochvíl.
Záplatou na neúspěchy byl téměř geniální nápad skupovat autorská práva. „Ve všem má Bonton konkurenci, ale autorská práva jsou exkluzivní – nikdo jiný nemůže prodávat totéž. Kdybychom místo toho stavěli multikina, asi bychom dopadli špatně,“ podotýká Zdeněk Kozák. Jako prozíravý tah se rovněž ukázalo převzetí Ateliérů Zlín a především bývalých bolševických molochů Supraphonu a Albatrosu.

Prodej připraven.

O stavu celého Bontonu by měla mnohé vyjasnit zpráva auditora, kterým je společnost Arthur Andersen. V současné době je už sice hotová, ale výsledky prozatím firma nesděluje. „Musíme vše finalizovat a potvrdit podpisem,“ říká šéfka marketingu Bontonu Michaela Olexová. Celkový obrat společnosti je známý: za minulý rok činil 1,640 miliardy korun, v roce 2000 1,384 miliardy a rok předtím 1,138 miliardy. To dělá meziroční nárůst dvacet procent.
V celém holdingu jsou podle výroční zprávy mezi nejlepšími částmi Supraphon, nakladatelství Albatros a Ateliéry Zlín, které obnovily výrobu animovaných filmů a otevřely filmovou školu. Společnosti dnes stojí pevně na svých nohou. Také poslední valná hromada Supraphonu ukázala, že si společnost udržuje přední místo na trhu a bude pro potenciální kupce zajímavou investicí. Úspěšný, i když pouze sezonně, je i Bontonfilm, stabilně dobrý je Bontonland či Bonton Music propojený se Sony Music. Hlavním úkolem společnosti je osamostatnit všechny jednotky tak, aby byly schopny obstát samy, očistit je a některé z nich vyvést z červených čísel.
„Rozdělením skupiny na continuing a discontinued operations vznikly dvě části, z nichž jedna má dávno ukončenou činnost a likviduje se, neboli tam mohou nabíhat úroky, respektive likvidační náklady, ale už se tam nepodniká, zatímco druhá část se aktivně rozvíjí a ztrátová v ní žádná společnost není - tedy s výjimkou Bontonlandu, ale to není skutečná ztrátovost, ten pouze zcela nevydělává na úroky, ale vydělává s přehledem na své odpisy a produkuje spoustu volné hotovosti. Podstatné je, že firmy, které dále podnikají, jsou v černých číslech. Ostatní jsou jen likvidované prázdné entity bez zaměstnanců a závazků,“ upřesňuje Zdeněk Kozák. S přípravou na prodej je rozhodně spokojen. „Udělali jsme všechno proto, aby společnost byla schopná prodeje a pro kupce atraktivní. Všechny zisky byly reinvestovány, podařilo se nám zachránit krachující společnosti, od kterých už nikdo nic neočekával. Teď je čas přemýšlet, co bude dál,“ řekl pro týdeník EURO.

MM25_AI

Mnoho psů, zajícova smrt.

I když je téměř jasné, že k prodeji dojde, jeho okolnosti rozhodně nejsou stoprocentně dané. Martin Kratochvíl vylučuje, že by koupil Bonton někdo mimo obor. Silné mediální společnosti sice prozatím neklepou na dveře, ale zájem nepopřely. Výkonný ředitel společnosti Bertelsmann Joel Klein například uvádí: „Prozatím nemám dost informací, ale nic nelze vyloučit. Prioritní je pro nás v současné době Napster.“ (Ke koupi hudebního portálu Napster došlo v pátek 17. května za cenu osmi milionů dolarů – pozn. red.) Ani vydavatelství Reader´s Digest Výběr, označené týdeníkem Marketing & Media za možného zájemce o Albatros, tuto informaci nepotvrdilo. A Albatros zarytě mlčí: „Nechte se překvapit,“ odvětila tajemně na dotaz sekretářka nakladatelství. Vedení Ateliérů Zlín má před novináři napilno. „To je věc vedení holdingu,“ nechávají se slyšet. O Supraphon se bude patrně zajímat většina nahrávacích koncernů. Pouze co se týče prodeje Radia Bonton, je poněkud jasnější obrázek. Spekuluje se o Radiu Kiss, v úvahu padá také Country Radio, neboť jeho současný ředitel Jan Zilvar zná Radio Bonton velmi dobře. Působil v něm totiž v minulosti na postu ředitele. Nicméně, jak si týdeník EURO ověřil, k žádným konkrétním jednáním zatím nedošlo.
Prodej větších celků holdingu má na starosti investiční společnost LongAcre Partners. Ta zároveň koordinuje prodej společnosti Albatros a celé filmové divize, kam patří Bontonfilm, Bonton Home Entertainment a Ateliéry Bonton Zlín. „Prozatím nechceme nic sdělovat až do doby, kdy budou stoprocentně jasní zájemci,“ říká zástupkyně společnosti investičních poradců. V případě menších celků, jako je třeba zmíněné Radio Bonton, jedná společnost samostatně.

Ať to sype.

„Největší akcionář Bancroft na prodeji trvá a má zájem, aby se uskutečnil co nejdříve,“ říká ředitel společnosti Bancroft Czech Republic Michal Otradovec. Doporučeným termínem je nejpozději letošní podzim. Představenstvo přitom věří, že do té doby se vhodný kupec najde. Nikdo z oslovených nevylučuje, že je možný rovněž finační investor, který by si rád doplnil ke svým aktivitám Bonton jako celek. Takovým by mohla být společnost America OnLine propojená s americkým gigantem Warner Bros. Pokud se však nikdo nenajde, budou na prodej části holdingu. Bonton prozatím zkouší, jaká varianta nejvíce vynese. Akcionáři chtějí přirozeně vydělat maximum peněz, společnost kontrolovat a Bonton dál rozvíjet. „Podstatné je, aby to byl silný vlastník, který využije Bonton jako platformu pro další rozvoj,“ shodují se. Televize jako kupce téměř všichni vylučují. „Jsou finančně vyčerpané a jejich zájmy jsou jiné než kvalitní kultura,“ dodávají. Sponzor prvního máje Oba příběhy začaly už za éry socialismu. První v roce 1970 založením hudebního studia (dnes Budíkov) a druhý v roce 1989 (ještě před revolucí) založením tehdy prvního nezávislého hudebního vydavatelství Bonton. Spojuje je postava Martina Kratochvíla, muže mnoha profesí. Tento jazzman, skladatel filmové hudby, horolezec a pilot se rozhodl pro podnikání v dobách dřevního socialismu. Daně z činnosti hudebního studia plynuly obci Mnichovice a šlo prý o stejnou částku, kterou obec poté investovala na prvomájové manifestace.
V případě Bontonu společně se svými přáteli (kteří tvoří dnešní tým ředitelů Bontonu) prodával mimo jiné i formou stánkového prodeje tituly firem Supraphon a Panton. Společnosti o několik let později koupil, a vytvořil tak pevný základ dnešního Bontonu. V současné době prodává nahrávky v největším hudebním megastoru na Václavském náměstí v Praze. Prvním vydaným titulem Bontonu bylo v roce 1990 album hry Audience od Václava Havla, v květnu 1991 natočila společnost film Tankový prapor s úspěchem, ale s viditelnými potížemi s financováním. Investice se naštěstí pro ni mnohonásobně vrátily: film v kinech vidělo 2,5 milionu diváků, což představuje rekord porevolučního Československa. Následně vzniklo zábavní impérium nabízející vše, hudbou počínaje, přes film až po rozhlasové vysílání.
Podnikání zaměstnalo Kratochvíla natolik, že se nestihl plně věnovat hudbě a svým ostatním zálibám. V současné době má zájem všechno napravit. Ohlašuje comeback, oživuje svou nejproslulejší formaci Jazz Q a na světě je nová nahrávka Dualog, kterou připravil společně s Tonym Ackermannem. V projektech České televize představuje svá himalájská dobrodružství, plně se věnuje i sportovnímu létání. „Rád bych teď zvolnil své pracovní tempo,“ říká. Tucet let v showbyznysu 1990 Založení Bontonu, jedné z prvních soukromých společností v Československu
1991 Zahájení vysílání Radia Bonton
1992 Bonton Home Video - kontrakt s Columbia Tristar Home Video
1993 Akvizice: Supraphon
1995 Akvizice: Bontonfilm, Panton a Opus
1996 První megastore v České republice - Bontonland
1997 Joint-venture Clear Channel Communication/Radio Bonton
1998 Získání správy práv k barrandovským filmovým titulům
Akvizice: Ateliéry Zlín, Centrum českého videa, Albatros, časopis Cinema
Joint-venture Sony Music/Bonton
Joint-venture Bonton Plus/Bertelsmann
2000 Založen Bonton Online, vytvořen zábavný portál www.bontonfun.cz a e-shop www.bontonland.cz 2002 Prodej?

  • Našli jste v článku chybu?