Profit po deseti letech... Při sledování firem, o nichž psal Profit před deseti lety, narazíme i na zajímavé "osudy", zvraty, ale i správné analýzy a podnikatelské záměry při začátcích podnikání. To do určité míry platí i v případě hotelu Cassiopeia v Jesenném na Semilsku, o němž psal Profit č.
Profit po deseti letech…
Při sledování firem, o nichž psal Profit před deseti lety, narazíme i na zajímavé „osudy“, zvraty, ale i správné analýzy a podnikatelské záměry při začátcích podnikání. To do určité míry platí i v případě hotelu Cassiopeia v Jesenném na Semilsku, o němž psal Profit č. 31/1993. Dům naproti obecnímu úřadu v Jesenném byl odsouzen ke zbourání. Ale v roce 1990 se našel zájemce, který byl ochotný dům koupit a renovovat - Josef Kříha. S pomocí půjčky udělal ze zchátralého objektu hezkou budovu, poněkud rozšířenou přístavbou. Z původní bouračky se tak „vyklubal“ hotel Cassiopeia s restaurací, výčepem, vinárnou, saunou a tuctem pokojů s jedenatřiceti lůžky. Po deseti letech jsme se Josefa Kříhy ptali na významné události v jeho podnikatelské kariéře, na to, jak Cassiopeia prosperuje dnes. „Hotel již sám neprovozuji, ale pronajal jsem ho, protože mám další podnikatelské aktivity - prodej a servis osobních vozů Lada,“ zní odpověď. Josef Kříha hotel Cassiopeia již v roce 1993 prodal. Ale kupec za něj nezaplatil, a tak se hotel původnímu majiteli vrátil. Nebylo to ale nijak jednoduché. Situace byla poměrně složitá a jen dokládá, jak pomalé je v této zemi domoci se práva: Vrácení hotelu řešil soud, který rozhodl zhruba po třech letech v roce 1996. V roce 1997 ho majitel dostal konečně zpět. Není tedy ani divu, že si Josef Kříha dnes uleví: „Podnikat v tomto státě je skoro šílenství…“ Jak hotel prosperuje dnes? I přes soudní peripetie fungoval hotel celou dobu, bez přestávky. A prosperoval. „Dnes je trochu míň klientely než v začátcích, ale to je dáno jak celkovou ekonomickou situací, tak i tím, že za léta v okolí přibyla konkurence,“ říká Josef Kříha. Ale to, že hotel Cassiopeia funguje celou dobu a prosperuje, svědčí o tom, že původní podnikatelský záměr a vyhodnocení všech výhod i nevýhod (mezi výhodami tehdy dominovala turistická atraktivita oblasti, okolí bez konkurence i výhodné místní poplatky) byly správné. To samo o sobě nestačilo, Josef Kříha věnoval velkou pozornost marketingu - inzerátům, soustavné propagaci, spolupráci s cestovními kancelářemi. Dodnes je aktuální, co uvedl o soustavné propagaci před deseti lety: „Hosté přicházejí ve vlnách, odpovídajících termínům zveřejněných inzerátů. Plyne z toho zkušenost: Propagaci je třeba pravidelně opakovat.“