Digitální inkoust firmy Magink možná změní reklamu a nejen ji
Sportovní fanoušci už považují obrovské displeje televizního typu za zastaralé. Velké obrazovky složené z tisíců diod typu LED se na stadionech Houston Astrodome, Los Angeles Memorial Coliseum a mnoha dalších starají o zábavu okamžitým opakováním akcí a spoustou barevné počítačové grafiky. I Times Square v New Yorku a Las Vegas Strip jsou osvětlené podobnými panely. Většinu z nich vyrobila japonská společnost Mitsubishi Electric.
Nový tenký panel od Mitsubishi ale nemá obrazovku z diod LED, ani to není obrovský displej z tekutých krystalů (LDC). Jeho povrch vypadá jako papír pokrytý revolučním „digitálním inkoustem“ společnosti Magink, malé izraelské firmy, nyní sídlící v New Yorku. Mitsubishi je výrobním partnerem Maginku a není jedinou velkou firmou, jež s ním spolupracuje. Magink v červenci získal 27 milionů dolarů od skupiny vedené společností VantagePoint Venture Partners ze Silicon Valley. Tyto peníze budou použity na rozšíření technologie Magink ve Spojených státech.
Co je na tom zvláštního? Digitální inkoust od Maginku je první, který zvládá celé spektrum barev. Po nanesení na tenké sklo nebo plast může tato kašovitá hmota nahradit technologii LED ve velkých obrazovkách či LCD displeje v elektronických přístrojích. Duncan Davidson, partner ve firmě VantagePoint, považuje inkoust od Maginku za „úžasnou technologii“, která slibuje revoluci v oblasti obrazovek a displejů, například pro venkovní reklamy, které ve Spojených státech představují trh s hodnotou pět miliard dolarů.
Cena billboardu Magink o velikosti tři krát šest metrů se bude pravděpodobně pohybovat okolo padesáti tisíc dolarů. Ve srovnání s deseti tisíci dolary za běžnou obrazovku to je sice drahé, ale v porovnání s pěti sty tisíci za panel LED stejné velikosti je to zadarmo.
Generální ředitel Maginku Ran Poliakine si myslí, že pro majitele billboardů je ještě důležitější návratnost investic. Digitální inkoust umožní eliminovat náklady na tištění papírových reklam a jejich ruční vylepování. Také může přinést novou vlnu příjmů, jelikož bude možné prodávat časové sloty pro reklamy za odstupňované ceny stejně, jako to dělají televizní stanice. Poliakine odhaduje, že při účtování příplatku za hodiny ve špičce může jeden billboard vydělat až desetkrát více peněz. To samé platí pro reklamní plochy ve vlacích, autobusech, na nádražích a všude jinde. „Dnešní billboardy vám neumožňují vyhlásit výherce v loterii hned po tažení čísel. Magink ano,“ říká Poliakine.
Tajemství Maginku tkví v kombinaci organických molekul, které tvoří pastu složenou z miniaturních struktur připomínajících šroubovici DNA. Každá šroubovice měří zhruba jeden mikrometr a předvídatelným způsobem reaguje na signály z ovládací mřížky na skleněném nebo plastovém povrchu. Pod bílým světlem tyto částice normálně vypadají červeně. Po vyslání určitého signálu do konkrétního spoje mřížky změní šroubovice tvar a zmodrají. Jiné signály je mění na zelenou, žlutou nebo některou další barvu. Obrazovka se může změnit sedmdesátkrát za sekundu: dvakrát rychleji, než je potřeba pro běžný film. Může ale naopak klidně zůstat beze změny po několik měsíců, a přitom nevybledne. „Tato technologie opravdu funguje přímo magicky,“ poznamenává Poliakine.
Barva rovná se peníze.
V Japonsku už je možné tento zázrak spatřit. Mitsubishi začíná instalovat informační displeje Magink na dálničních odpočívadlech a v turistických centrech u hlavních dopravních tepen. Obrazovky nabízejí zprávy, seznam místních zajímavostí, dopravní situaci a počasí na dalších 150 kilometrů. „Každý panel je možné aktualizovat pomocí bezdrátového přenosu informací,“ vysvětluje Poliakine. Podobně mohou i japonské dráhy jedním kliknutím aktualizovat všechny displeje na nástupištích s informacemi o jízdním řádu vlaků.
Magink není jediný digitální inkoust na trhu. V březnu předvedly firmy Royal Philips Electronics a Sony elektronickou knihu, která má displej podobný papíru. Použitý inkoust je od firmy E Ink z Cambridge ve státě Massachusetts. Tento inkoust je ale pouze černobílý stejně jako produkty, které vyvíjí Gyricon, IBM a Siemens. „Jiné firmy se prostě ještě nedostaly přes problém s barvou,“ poznamenává Poliakine. Jako vítěz tohoto závodu může malý Magink rozsvítit celou zem.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Irena Vičarová, www.LangPal.com