Nákladní doprava ČD je pátá největší v Evropské unii, ročně přepraví zhruba 80 milionů tun zboží.
Jako jediná ve střední Evropě však dosud nefunguje samostatně. Od oddělení si ministerstvo dopravy slibuje zprůhlednění finančních toků v ČD, především pak konec křížového financování ztrátové osobní dopravy ze zisků dopravy nákladní. Ty ročně činí více než 600 milionů korun. ČD Cargo tak bude moci více investovat do svého rozvoje a snadněji uzavírat strategická partnerství.
Do budoucna firmu zřejmě nemine privatizace. Ještě předtím ale stát chystá federální fúzi se slovenskou firmou Cargo Slovakia, která ročně přepraví zhruba 50 milionů tun zboží. Podle ministra dopravy Aleše Řebíčka se tím zvýší hodnota firmy a podnik se stane na evropském trhu významnějším hráčem.
Základní kapitál nové společnosti bude 8,8 miliardy korun. Od mateřské firmy dostalo ČD Cargo například třetinu všech lokomotiv ČD a všech 32 tisíc nákladních vagonů v různém technickém stavu. V majetku ČD Cargo jsou také vybraná depa kolejových vozidel a železniční opravny. Z mateřské firmy do té dceřiné přejde 13 tisíc z nynějších asi 55 tisíc zaměstnanců ČD.
V čele nové společnosti je zatím pětičlenné představenstvo a šestičlenná dozorčí rada. Předsedou představenstva je generální ředitel drah Josef Bazala, v dozorčí radě zasednou, vedle zástupců zaměstnanců a podnikatelů, i poslanec Oldřich Vojíř či senátor Milan Špaček.