RUDOLF JAVUREK:S celkovým prodejem 13 134 vozidel se loni stala značka Volkswagen druhou nejúspěšnější na českém trhu po domácí Škodě. Jak hodnotí vývoj minulého roku ředitel importérské společnosti Import VOLKSWAGEN Group Rudolf Javurek? A co připravuje pro tento rok?
RUDOLF JAVUREK: S celkovým prodejem 13 134 vozidel se loni stala značka Volkswagen druhou nejúspěšnější na českém trhu po domácí Škodě. Jak hodnotí vývoj minulého roku ředitel importérské společnosti Import VOLKSWAGEN Group Rudolf Javurek? A co připravuje pro tento rok? Jaké faktory ovlivnily český trh s novými auty v roce 2006? Jak si stojíte ve srovnání s konkurencí? Hlavním faktorem byl celkový růst hospodářství, ekonomice se dařilo, a to se odrazilo i v našich prodejích. Nedovážíme jen volkswageny, ale také značky Audi a SEAT. Celkově jsme prodali téměř dvacet tisíc aut, což znamená meziroční nárůst a splnění cílů. Audi si udrželo první místo mezi luxusními značkami, dařilo se i seatům, kterých jsme dovezli více než dva tisíce. Celkový trh ale takové nárůsty neměl, hodně ho ovlivnily zvýšené dovozy ojetin. Co se týče největších konkurentů, renaulty a peugeoty se prodávaly méně, dopředu šel Hyundai. Co je podle vás důvodem toho, že Češi kupují více ojetin než třeba v Německu nebo v Rakousku? Němci a Rakušané mají už padesát let vyšší příjmy než Češi. Pro rodiče tam není problémem financovat dospívajícím dětem byt nebo auto. V Česku je to s příjmy horší. Například mechanik v servisu Volkswagenu v Praze pracuje na náš model Golf třikrát déle než srovnatelný Berlíňan. Přitom si musí nejdříve, často bez pomoci zámožných rodičů, vyřešit bydlení, pak bude v rozpočtu hledat prostředky na dovolenou a až třetí v řadě je nový vůz. Splnit si všechna tři přání najednou je pro mladé Čechy těžké. Myslím ale, že ta doba přijde už tak za tři roky, lidé budou mít peníze na auto, které si přejí. Jak na vaši prodejní síť dopadla změna v takzvané blokové výjimce, podle které nesmíte odmítat nové prodejce? Přibyli vám nějací noví dealeři? Ano, s každým zájemcem, který splňuje standardy, musíme uzavřít smlouvu. Velký zájem jsme ale nezaznamenali, počet našich prodejců zůstal prakticky na stejné úrovni. Změna se projevila spíše v oblasti servisu, kde řada servismanů Škody začala dělat i pro nás. Mnozí ale zjistili, že je třeba do tohoto rozšíření služeb hodně investovat, takže už zase odstupují od smluv. Začali vaši stávající dealeři prodávat i jiné než koncernové značky? Jsou takové případy, často ti méně zdatní si vzali ještě další značku. Nejsou ale úspěšnější, protože tříštění sil mezi dvě značky nepřináší dvojnásobné obchody. Je to ale věcí každého prodejce, pokud splní námi stanovené roční cíle, není o čem diskutovat. Na konci loňského roku svolával koncern 300 tisíc passatů do servisu kvůli třem různým závadám. V Česku se to týkalo 3700 aut. Jaké náklady si tato obří akce vyžádala?
Zákazníky nestála nic, všechno platil koncern. Sumu nákladů já neznám, to importér neřeší. Svolávací akce jsou v automobilové branži normálním procesem. A unikátním, protože neznám jiný obor, kde by se výrobky kontrolovaly a opravovaly na náklady producenta ještě před vznikem škody.
Jaký vývoj českého trhu očekáváte letos? Jaké nové zbraně připravuje IVG?
Celkově předpokládám růst, mohlo by se prodat přibližně 145 tisíc nových vozů. My budeme mít několik nových modelů. Právě nyní uvádíme SEAT Altea XL, přijde Volkswagen Golf Variant, Audi R8 a další modely.
RUDOLF JAVUREK
Letos šestapadesátiletý Rakušan je šéfem společnosti Import Volkswagen Group od června 2001. Předtím působil šestnáct let ve společnosti Porsche Austria. Během šestnácti měsíců před jmenováním do čela společnosti Import Volkswagen Group vedl českou společnost Porsche Inter Auto CZ. Javurek má - stejně jako jeho manželka - kořeny v České republice. Jeho dědeček i babička pocházeli ze Sázavy a z Kolína.