Menu Zavřít

Čechům se pomalu vrací chuť utrácet. Nakupující ale i přesto obrací každou korunu a stále více vyhledávají slevy

6. 11. 2024
Doba čtení: 3 minuty
Autor: Skip Pay
  • Průzkum nákupního chování od fintechu Skip Pay ukázal, že českým zákazníkům se postupně vrací chuť utrácet
  • Špatnou zprávou pro tuzemské obchodníky je naopak to, že rostoucí množství nakupujících požaduje slevy
  • Češi zároveň nad každým nákupem přemýšlí ještě více než v minulosti a intenzivně zkoumají nabídky u konkurence

Ekonomická situace mnoha Čechů se po začátku války na Ukrajině zhoršila, což se projevilo rovněž na jejich ochotě utrácet. Vysoká inflace z uplynulých let už se ale naštěstí znovu podstatně snížila (v září měla hodnotu 3,5 procenta meziročně – pozn. red.), takže nakupujícím se kupní síla postupně vrací a zároveň s tím se pomalu zlepšuje i jejich nálada. Vyplývá to z nového průzkumu fintechu Skip Pay, který se v rámci pravidelného 675hlavého „panelu nakupovačů“ zabýval aktuálním rozpoložením českého zákazníka.

Tím nejpozitivnějším zjištěním je bezpochyby skutečnost, že se u Čechů oproti prvnímu pololetí letošního roku zvýšila chuť utrácet, a to zhruba o sedm procent. Z toho vyplývá, že domácnosti přestávají systémově spořit, a naopak jsou ochotny pořídit si i věci, které nepokrývají jejich zásadní potřeby.

Outstream Placeholder

Další dobrou zprávou je čtvrtinový nárůst skóre u takzvané „možnosti svobodné volby“. Platí přitom, že čím vyšší tato hodnota je, tím více se nakupující rozhodují svobodně, tedy bez ohledu na nutné úspory způsobené jejich nepříznivou ekonomickou situací. I přes vysoký růst je však nutné zmínit, že aktuální skóre je stále zhruba poloviční oproti situaci před předloňským nástupem inflace.

„Obě zjištění jsou pro obchodníky skutečně pozitivní zprávou. Postupně se jim budou vracet zákazníci, které v minulých letech kvůli úsporám ztratili. Lidé zároveň začínají být opět věrnější – meziročně dokonce o celou třetinu. Důvěra mezi zákazníkem a e-shopem je tak před startem zimní sezony z té nejhorší krize venku,“ zhodnotil David Filippov, obchodní ředitel Skip Pay.

Bojovat s marketplace cenou? Nesmysl

Analýza českého fintechu přinesla i mnoho dalších zjištění, která už bohužel příliš optimistická nejsou. Varováním pro tuzemské obchodníky by měla být třeba skutečnost, že na trhu se zřejmě vytváří podhoubí pro vznik dlouhodobé slevové spirály. Slevy totiž sleduje a využívá stále více lidí, a zákazníci už je tedy začali po obchodnících v podstatě vyžadovat. A zatímco v minulosti byly účinnou metodou, jež spotřebitele dokázala přimět k nákupu, v současnosti už to tolik neplatí.

Jak nakládáte se svými penězi?

Velký podíl na tom podle Skip Pay mají především obchodníci, kteří do slevového marketingu masivně investují. Zatím sice tyto kroky slouží k podpoře chuti nakupovat a zároveň snižují takzvanou míru zvažování, na Vánoce by zmíněná strategie mohla e-shopům spíše uškodit.

„Je špatně, pokud zákazník ztrácí pojem o tom, kolik stojí zboží mimo slevovou akci. Přesně do tohoto stavu však míříme, protože cena před slevou bude zákazníkům připadat vysoká. Jenže obchody budou slevami snižovat svoji marži, a tím i schopnost inovovat jinde,“ uvedl Filippov.

Je libo platit na třetiny nebo třeba až za měsíc? Skip Pay spojilo síly s platební bránou GoPay, je dostupné na většině českých e-shopů
Přečtěte si také:

Je libo platit na třetiny nebo třeba až za měsíc? Skip Pay spojilo síly s platební bránou GoPay, je dostupné na většině českých e-shopů

Za výraznými slevami stojí rovněž snaha českých e-shopů o konkurenci mimoevropským online tržištím, respektive takzvaným marketplaces, které se na tuzemském trhu rychle usazují. Obchodní ředitel Skip Pay se ale domnívá, že cenovou válku s těmito firmami vyhrát nelze, a tudíž je zbytečné v ní vůbec bojovat. „Přidaná hodnota českého e-shopu musí být zkrátka jinde než jen ve snaze o nejnižší cenu,“ shrnul.

Obchodníci musí inovovat

Kromě příliš vysoké závislosti na slevách je dalším nepříjemným zjištěním průzkumu sedmiprocentní nárůst již zmíněné míry zvažování, která se dostala na nejvyšší hodnotu za minimálně poslední dva roky. To značí, že čeští zákazníci nad každým nákupem přemýšlí ještě více než v minulosti. Mnohem intenzivněji tedy zkoumají nabídky konkurence, a i když už třeba mají zboží v košíku, mohou si to na poslední chvíli rozmyslet třeba jen kvůli drobnostem.

FIN25

S tím přímo souvisí i pokračující růst nedůvěry vůči e-shopům, která se rovněž dostala na rekordní hodnoty – v současnosti je o pětinu vyšší než loni. Za tímto nárůstem však stojí spíše celková ostražitost nakupujících než jejich zkušenosti s nekalými praktikami obchodů.

Na Třetinu nově nakoupíte i v kamenných obchodech. Český Skip Pay míří do poboček Datartu a Invie
Přečtěte si také:

Na Třetinu nově nakoupíte i v kamenných obchodech. Český Skip Pay míří do poboček Datartu a Invie

„Sečteno a podtrženo, e-shopy by se měly snažit nabídnout unikátní zboží, služby, které budou zákazníkům dávat smysl, a férově přiznat, že kvalita něco stojí. S nerozhodností lze bojovat například rozšířenou garancí vrácení peněz nebo odloženou platbou, jež umožní zaplatit nákup až po rozbalení. A hlavně – obchodníci musí inovovat a nestát na místě, což nyní platí více než kdy jindy. Česká e-commerce zkrátka nesmí bojovat o přežití, ale stavět budoucnost,“ uzavřel Filippov.

  • Našli jste v článku chybu?