Je ráno. Oči se nechtějí rozlepit, hladina energie se nachází pod bodem mrazu a na programu je cesta autem po chaotických křižovatkách, kde musíte spící mozek neustále držet v pozoru. Pak vás čeká dlouhý den v náročné práci a tušíte, že před únavou vás nespasí ani pět silných káv a proti energy drinku už se žaludek předem bouří. Jaromír Horák z projektu Samurai Shot by přesně v tuto chvíli doporučil dát si panáka. Na nechápavé pohledy odpoví, že jeho panák sice pořádně nakopne, ale alkohol po něm rozhodně nenadýcháte. Životabudič z dílny pražského milovníka čaje neobsahuje ani kapku lihu a vyrábí se z čajového extraktu s obsahem theinu.
Jaromír Horák se čaji věnuje přes dvacet let. Lístky asijského čajovníku si ho získaly natolik, že absolvoval čajovou školu a jako prvního Evropana ho v roce 2008 přijala Světová čajová asociace. Každoročně na Vyšehradě pořádá degustační festival Čajomír Fest a dělá firemní i soukromé prezentace. Ani to mu ale nestačilo a začal přemýšlet, jak čaj posunout dál a představit jeho benefity lidem, kteří by běžně do čajovny nešli.
Před šesti lety v něm uzrál světově unikátní nápad a pustil se do výroby čajových panáků. „Základ je silný čajový extrakt, podobně jako když se běžně čaj přelouhuje a je pak hodně intenzivní. Uživatelům nabízíme přijatelnou formu, kdy se extrakt krátce vypije jako nealko panák. Nakopne vás, povzbudí i chuťově zasytí,“ říká Horák. Nic takového předtím komerční sféra neznala. Hlavní impuls k realizaci přišel, když se k němu přidal investor, společník a hlavně parťák Martin Solnička. „Společně se nám podařilo dát světu vědět, že něco takového existuje a má to smysl. Je to práce šesti let marketingu,“ říká.
Z vězení na večírky
Čajové extrakty jako takové úplná novinka nejsou. Silné povzbuzující nápoje se pijí třeba ve Vietnamu a Japonsku nebo v Rusku. Slavný vězeňský magorák zná každý ruský kriminálník a ví, že výluh z celého pytle čaje a hromady tabáku v trošce vody aspoň částečně nahradí nedostupnou vodku. Stejný postup používali i zdejší vojáci v kasárnách, kam se alkohol nedostal. Vězni do nápoje přidávali i nevábné ingredience, které v Samurai shotu samozřejmě nenajdeme. Jaromír Horák s přezdívkou Čajomír se snaží vytvořit zdravou alternativu k alkoholu, kávě i energy drinkům.
„Je to samurajský panák, nealkoholický a z čistých surovin. Máme i nealko bublinkový sekt Geisha Velvet, takže naši zákazníci jsou hlavně lidi, kteří nechtějí pít. Forma panáku je ale natolik sociální a družná, že při oslavě narozenin dítěte nebo kolegy si neťukáte minerálkou, když mají všichni panáka. Obsah vás ještě povzbudí, není to placebo,“ popisuje Horák.
Dárkový tubus na Geishu i plechovku její limonádové varianty zdobí nový design grafičky pracující pod pseudonymem Ade Anejde, která těsně před začátkem práce zjistila, že trpí vážným onemocněním míchy. „Tak velkou a v tu chvíli pro mně náročnou nabídku jsem zprvu chtěla odmítnout pro své zdravotní potíže. Jaromír mě podpořil a hlavně poskytl dostatečný čas na tvorbu i na rozhodnutí zda to můžu zvládnout,“ říká o spolupráci designérka. „Takto si představuji život moderní Geishy. Místo náušnic sáčky s čajem, v uších airpods a na nose náplast jen tak pro zábavu i odlišení v regálu mezi ostatními drinky na párty bez alka,“ popisuje svůj návrh Ade Anejde.
V současné době firma nabízí dvě řady produktů. První jsou čisté extrakty, které vznikají tak, že se velké množství sypaného čaje vaří v horké vodě po dobu delší než dvanáct hodin. Veškerá tekutina se pak bez dalších úprav stáčí do lahví, přičemž odvar z každého druhu čaje má specifickou chuť a koncentraci kofeinu, respektive theinu. Druhá řada je cold brew, což znamená, že se čaje louhují přes dvanáct hodin ve studené vodě. Mají pak daleko jemnější chuť a nepovzbuzují tolik, takže je mohou ochutnat i těhotné ženy a děti. Zázvorová lahev s kurkumou je dokonce úplně bez kofeinu. „Chceme ukázat, že čaj má dvě tváře – velice silně nakopávající i jemně energetizující,“ říká Čajomír. Ve finále podle něj stejně zákazník musí ochutnat postupně všechny edice, aby našel, co mu nejvíc vyhovuje.
Pět gramů čaje v jednom panáku
Účinky čajového extraktu vždy závisí na kvalitě materiálu. Jaromír Horák přiznává, že mnoho lidí si čaj se silným povzbudivým efektem vůbec nespojuje. Podle něj nás obchody uvrhly do světa pytlíkových čajů, které obsahují jeden gram drti pochybné kvality. Když konzumenti vylouhují gram čaje ve třetince vody, účinky ani pocítit nemohou. Samurai shot je proto mnohonásobně silnější. „Zjednodušeně řečeno tam dáváme opravdu hodně čaje. Z pěti gramů se normálně udělá třeba litr a půl nápoje, v Samurai shotu je vypijete v půl deci. Pokud to někomu připadá moc silné, nápoj se dá naředit a dochutit džusem nebo sodovkou. Extrakt v panácích je rychlá forma, ale lze míchat různé drinky, díky přání zákazníků dokonce i s alkoholem.
Z oslazeného a zředěného čajového extraktu se mimo jiné průmyslově vyrábí všechny ice-tea na trhu. „Ale radši nechci ani vědět, jaká kvalita a množství tam je. To vám nikdo neprozradí. My ale děláme prémiové extrakty čajů,“ vysvětluje Horák.
Na otázku, jaký je cíl společnosti, bez váhání odpoví, že export do zahraničí. Firma stále roste, vyrobí ročně několik desítek tisíc lahví, ale její majitelé se považují za začátečníky, kteří se pořád učí produkt propagovat. Každý rok se prý objevil někdo, kdo měl zájem prodávat Samurai shot mimo Česko, ale zakladatelé si zatím žádného zahraničního partnera nevybrali. „Chceme vyvážet na západ i na východ. Na západě je kultura zdravého pití čím dál silnější, ale Samurai shot se hodí do každé země. Je to něco úplně originálního a Čechy bereme jako laboratoř, abychom se naučili se vším pracovat,“ vypráví Horák. Říká, že jsou otevřeni jakékoli spolupráci a čekají na správného exportéra. Plánují čajem zaplavit celou Evropu, protože vozit ho zpět do Asie je přece jen trochu kontraproduktivní. Zároveň hledají ambasadory pro jednotlivé produkty a pokračují v marketingu.
Zákaznická skupina Samurai shotu je prý velmi různorodá už teď. Čajové panáky pijí muži i ženy od dvaceti do šedesáti let. Pomáhají jim při učení, řízení nebo práci. Abstinentům umožní si na oslavě přiťuknout. „Jsou to lidé, kteří hledají alternativu k energy drinkům a čistou energii do života buď ze zdravotních důvodů, nebo protože kafe už na ně nepůsobí. Odpadlíků ze světa umělých energy drinků je hodně, protože když je intezivně užíváte, relativně rychle vám zhuntují tělo. Naši zákazníci už najeli na linku zdravé výživy a chtějí zdravý nakopávací doplněk,“ říká Horák.
Samurai shot od začátku funguje především díky e-shopu a internetu. Kromě toho má ještě v pražských Holešovicích vlastní bar se zahrádkou. Vytváří tak okolo nápoje specifickou kulturu. „Rádi si hrajeme a dáváme zákazníkům pocit, že všechno je autentické. Není to projekt vycucaný z prstu a milionů. Je podložen mojí osobní cestou, viděním reality po svém a hlavně shodou s Martinem,“ říká Horák. Na zahrádku navíc vede zkratka z parku Stromovka, takže lavičky místní sportovce vyloženě vybízí k posezení a osvěžení.
Ačkoliv samurajský panák představuje alternativu k alkoholu pro abstinenty nebo pro země, kde je alkohol z různých důvodů zakázán, Jaromír Horák si nemyslí, že by se díky němu snížila spotřeba lihovin nebo energy drinků. Je to náhražka pro lidi, kteří chtějí žít čistě a zdravě i tak. „Je to experiment, který je může nějakou dobu bavit. Jestli to je celý život, pět let nebo rok, necháme na nich.“