Pod pojmem uzavřená digitální ekonomika si můžeme, zjednodušeně řečeno, představit vlastní ekosystém, který si výrobce nebo značka postaví kolem svého produktu a obchoduje tam s dodavateli, odběrateli či koncovými zákazníky. Nejjednodušším příkladem jsou například stravenkové karty a věrnostní programy či herní platforma Steam, která svým uživatelům nabízí nejrůznější výhody a virtuální sběratelské předměty. Ale v uzavřené digitální ekonomice nemusí probíhat pouze směna jedniček a nul. Její principy se dají využít i na festivalech, fotbalových zápasech, nebo dokonce v klasickém obchodě s fyzickým zbožím. Technologická platforma, na které mohou tyto principy fungovat, je totiž už řádově dostupnější.
Dle dat Českého statistického úřadu z minulého roku má u nás chytrý telefon 96 procent obyvatelstva ve věkové skupině mezi 16 a 54 lety. Asi vás tedy nepřekvapí, že stáhnout si aplikaci do telefonu dnes umí téměř kdokoli. Po pár kliknutích na digitálním tržišti si zdarma nebo za poplatek pořídíme něco, co nás zabaví, zjednoduší nám život nebo slouží k práci. Takto specificky uzavřený trh dnes již není výsadou pouze virtuálních produktů, ale přechází i do fyzické roviny. Jeho výhod teď mohou mezi sebou využívat třeba obchodní řetězec a lokální dodavatel zeleniny, pivovar a restaurace nebo vy a váš oblíbený sportovní klub. Ne, nejedná se o e-shop. Jde o specializovanou platformu, které se říká ,closed-loop digital engagement platform‘. V ní jde o to, aby si daný výrobce nebo dodavatel co nejefektivněji objednal zboží či budoval vztah se zákazníkem v rámci vlastní digitální ekonomiky.
Mezi subjekty odpadají poplatky a nadbytečná administrativa, protože na platformě fungují bez ,klasických‘ peněz – výměna totiž může, ale nemusí fungovat třeba za vlastní digitální měnu v podobě věrnostních bodů nebo žetonů, které reprezentují určitou hodnotu. Navíc zde lze každou drobnost a interakci změřit, pojmenovat, vyčíslit či vylepšit k oboustranné spokojenosti.
Věřím, že nás čeká nástup podobných řešení – za poslední dva roky se totiž vyhledávání klíčového slova ,odměňovací aplikace‘ na mobilech zvýšilo o 90 procent. A co je tedy přínosem vlastní digitální ekonomiky? Vedle možnosti okamžitého vypořádání, kontroly celého procesu a možností nastavování specifických podmínek a integrací je to budování loajality ke značce, zvýšení prodejů a snížení nákladů na marketing. Udržet si stávajícího zákazníka je totiž až 25krát levnější než získat nového.
Nová éra obchodu mezi firmami
Praktických užití je nespočet a nemusí jít pouze o věrnostní programy. Na vlastní digitální platformě lze vést i obchod mezi dvěma firmami ve vztahu odběratel–dodavatel. Třeba takový pivovar tam může v rámci svého programu restauracím nabízet vybavení či výrobky za zvýhodněné ceny. Jedná totiž napřímo a nemusí se o marži dělit se zprostředkovatelem. Tím zvyšuje věrnost odběratele ke své značce, má kontrolu nad tím, kdo do jeho struktury vstupuje, a může restauratéry například vzdělávat v tom, jak pivo správně ošetřit, a na základě toho udělovat certifikace. Výhodou je, že bez prostředníků se na takovém trhu obchoduje mnohem pohodlněji. Vlastní digitální ekonomika představuje jedinečný nástroj, ze kterého mohou profitovat všichni jeho účastníci.
A jak to může fungovat v běžném životě? Fotbalový klub ve vašem městě vám po návštěvě zápasu vytvoří přístupy do vlastního systému, kde můžete objednávat lístky na další utkání. Nejen to, můžete si tam například nahrát peníze do digitální peněženky a za ně nakoupit sběratelské předměty, které jinde neseženete, nebo soutěžit o jedinečné aktivity s týmem, vstupenky či další body. Celý systém může být například propojen i se vstupními turnikety a pokladnami na stadionu, takže vám ke vstupu a nákupu občerstvení postačí pouze váš profil v telefonu a zmíněné body.
Uzavřená digitální ekonomika je příležitost i pro vývojáře
Dnes již podobná řešení pro naše klienty stavíme. Když jsme se však v MoroSystems poprvé s touto myšlenkou v praxi setkali na jednom z projektů, uchvátila nás rozmanitost, se kterou k ní jako vývojáři a softwaroví architekti můžeme přistupovat – teoreticky lze takovou ekonomiku postavit třeba na kryptoměně, nabízet vlastní NFT kolekce, hrát si se zákonitostmi, detaily a vytvořit robustní promyšlený systém, na němž běží tisíce aktivit. Nesčetné možnosti integrace a zasazení do reálného světa přinesou v budoucnosti opravdovou úrodu novinek.
Do budoucna také připravujeme platformu, na které lze uzavřenou digitální ekonomiku vystavět. Tu půjde škálovat, propočítat její náklady, návratnost investice a poskytnout k ní podporu a následný rozvoj. To všechno tak, aby si ji mohla dovolit většina firem podle jejich specifických potřeb. Každá společnost je totiž jiná, menším bude stačit vybrat si vlastní design a používat základní funkce, větší budou potřebovat komplexnější analytiku a složitější napojení služeb třetích stran, například ERP či B2B portálů. V principu nám však jde o to, abychom splnili potřeby firem i jejich zákazníků a zefektivnili tak platební a obchodní styk. Protože věříme, že technologie dozrála a už je jednoduše na čase.