Vyhráli jsme zaslouženě, říká šéf Raiffeisenbank, které se stala Bankou roku 2008
Optimista je bankéř, který v neděli večer žehlí pět košil, tvrdí první muž Raiffeisenbank. Tak začal rozhovor s Luborem Žalmanem na téma, co stojí za vítězstvím v soutěži Banka roku 2008. „Kdyby to byla cena za lukostřelbu, tak bychom se tím veřejně tolik nechlubili. Ale tohle je cena za něco, čemu zaměstnanci věnují třeba šedesát hodin týdně,“ vysvětluje Žalman, proč se banky tak rády ve svých reklamách chlubí vítězstvím v této soutěži.
EURO: Jak vnímáte soutěž Banka roku, v čem je podle Vás její přínos? ŽALMAN: Je to dobrá věc. Ve všem, co lidé dělají, je dobré říct, kdo to dělá dobře a kdo špatně. A to neplatí jen u bank. Věřím na pozitivní motivaci, a proto je dobré ukázat na toho, kdo je nejlepší, a také říct, proč je nejlepší. Jednoduše ukázat na ty, kterým se něco povedlo, a dát je za příklad těm ostatním.
EURO: Co podle Vás rozhodlo, že jste vyhráli banku roku? ŽALMAN: Máme dobré finanční výsledky, máme dobré prodejní výsledky. Povedla se nám fúze s eBankou. To jsou všechno objektivní věci, které si měříme. Nechlubil bych se něčím, co by byla jen domněnka. Myslím si, že jsme hodně vidět. Kombinací těchto faktorů jsme dokázali zaujmout porotu.
EURO: Od září se v souvislosti s bankami skloňuje téma finanční krize. Myslíte si, že tento fakt nějakým způsobem ovlivnil výsledky soutěže? ŽALMAN: Opravdu nevím, zda to dokázalo ovlivnit mínění hodnotitelů. Každopádně si myslím, že my jsme z krize vyšli velice dobře, ale i ostatní banky, pokud jde o krizi, vyšly dobře. Musím říct, že český bankovní sektor prokázal svou sílu.
EURO: Výsledky soutěže ukazují, že velké banky, které v minulosti válcovaly menší finanční ústavy, tak trochu ustupují v těchto žebřících. Čím si to vysvětlujete? ŽALMAN: Určitě je to vyšší konkurencí. Struktura českého bankovního sektoru je zhruba taková, že každá z těch tří velkých bank má zhruba dvacet procent trhu. To je velký koláč. My ostatní se snažíme těm velkým z toho koláče ukousnout.
EURO: Daří se vám to? ŽALMAN: Jak komu a jak v čem. Myslím, že zrovna Raiffeisenbank se to daří docela dobře. Jsme o něco vyrovnanější konkurence, ale zdaleka jsme je ještě neodsunuli. Ten rozdíl tu zůstává a pořád tu bude.
EURO: Máte poměrně masivní reklamu, hodláte v ní pokračovat? ŽALMAN: Dokud bude účinná, tak ano, a ona účinkuje velice dobře. Byli bychom hloupí, kdybychom to měnili. Samozřejmě každá reklama má svůj cyklus, vyčerpá se a bude potřeba udělat novou. Může se časem změnit naše strategie, protože budeme chtít udělat reklamu na něco jiného, ale zatím jsme s ní velice spokojeni a budeme v tom pokračovat.
EURO: Banky si obvykle na soutěži Banka roku zakládají, je to pro ně prestižní záležitost. Pokud vyhrají v některé kategorii, upozorňují na své vítězství v reklamách, na pobočkách nebo v letácích. Proč to tak je? ŽALMAN: Celý rok pracujeme, až se z nás kouří. A když si toho někdo všimne, tak je to úžasné ocenění pro zaměstnance a my chceme, aby se o tom vědělo. Ocenění jsme nedostali jen tak pro nic za nic. Je to potvrzení toho, že se nám něco povedlo a že naše práce má dobré výsledky. Kdyby to byla cena za lukostřelbu, tak bychom se tím asi veřejně nechlubili. Ale tohle je cena za něco, čemu věnuje každý z našich dvou a půl tisíce zaměstnanců čtyřicet, padesát, šedesát hodin týdně.
EURO: Na co se mohou klienti Raiffeisenbank těšit v příštím roce? ŽALMAN: Neblížíme se do úplně optimistických časů, nicméně chceme si naše klienty udržet. To znamená, že budeme pracovat na tom, abychom zlepšili péči o naše klienty. V příštím roce se méně zaměříme na získávání nových klientů a raději se zaměříme na péči o ty, kteří nám už projevili svou důvěru.
EURO: Můžete být konkrétní? ŽALMAN: Je to samozřejmě soubor několika věcí. Chtěli bychom zlepšit kvalitu obsluhy na pobočkách. Chceme zjednodušovat naše procesy tak, aby obsluha na pobočce měla na klienty více času.
EURO: Budete zvyšovat počet pracovníků na pobočkách? ŽALMAN: Jednak bude víc lidí na pobočkách a jednak nové pobočky postavíme. Neustále budeme pokračovat v produktových inovacích.
EURO: O kolik by se v příštím roce měl zvednout počet zaměstnanců? ŽALMAN: Zhruba o sto lidí. Kromě toho, že potřebujeme posílit pobočkové sítě, potřebujeme zvýšit počet pracovníků v oblastech IT, na druhou stranu není potřeba přijímat nové lidi na zpracování úvěru. Očekáváme, že poptávka klientů po úvěrech bude slábnout. Domácnosti budou opatrnější v zadlužování. Budou očekávat zvyšující se zaměstnanost. Firmy nebudou investovat, mnoha z nich klesne obrat, takže nebudou mít zájem o provozní ani investiční financování.
EURO: Můžete uvést nějaký příklad produktových novinek? ŽALMAN: Představíme věrnostní program pro držitele kreditních karet nebo zjednodušení vyřízení úvěru.
EURO: Nedávno jste zpřísnili podmínky pro přidělení hypotečního úvěru, budete podmínky v nejbližší době opět měnit? ŽALMAN: Myslím si, že to není krátkodobá záležitost. Celosvětově, ale i v České republice, nás čekají tři těžké roky, takže to není nic krátkodobého. Další zpřísňování, ale ani změkčování podmínek nechystáme.
EURO: Jaký odhadujete vývoj na českém bankovním trhu v příštím roce? ŽALMAN: Banky si tím nejhorším už prošly. Po celém světě i u nás v České republice. Alespoň co se týká nedostatku likvidity, tomu už se banky přizpůsobují. Problémem bude to, že nyní se krize začíná projevovat v reálné ekonomice. Tento fakt má dvě roviny. Jedna je ta, že je méně peněz na nákupy, na investice. Druhým aspektem je to, že lidé, kteří dělají obchodní rozhodnutí, mají negativní očekávání. To znamená, že očekávám-li nižší poptávku, nebudu investovat, omezím výrobu a třeba i budu propouštět. Je to začarovaný kruh, spirála, která míří směrem dolů. A dokud nepřijdou lidé, kteří si řeknou, teď jdou ceny tak nízko, že už se vyplatí nakupovat, tak se tento sešup nezastaví. A tam ještě nejsme.
BOX
Raiffeisenbank
Raiffeisenbank v červenci dokončila spojení s eBankou. Za letošních prvních devět měsíců vzrostl čistý zisk meziročně o 43 procent na necelých 1,1 miliardy korun. Celková aktiva banky tak stoupla o pětinu na 164 miliard korun a podle výše aktiv je pátou největší tuzemskou bankou.
K nárůstu zisku přispěl i jednorázový výnos z přecenění podílu v dceřiné Stavební spořitelně Raiffeisen, která se sloučila s Hypo stavební spořitelnou. Podle Lubora Žalmana by ale zisk banky rostl i bez tohoto jednorázového výnosu. V soutěži Banka roku boduje „Rajfka“ také v kategorii účet roku. Její eKonto zvolila porota jako nejlepší účet.