Historicky rekordní počet vystavovatelů se letos chystá na brněnský autosalon. Od 9. do 14. června budou v areálu Brněnských veletrhů a výstav k vidění na ploše 50 tisíc metrů čtverečních výrobky 800 producentů z automobilového průmyslu. Prezentovat se tedy budou nejen výrobci osobních vozů, ale také obytné automobily a přívěsy, lehké užitkové automobily do 3,5 tuny, minibusy do pěti tun a přípojná vozidla k výše uvedeným kategoriím. To vše bude rozšířeno o tuning, autodoplňky, autokosmetiku, servisní a garážovou techniku a autodíly. Pořadatelé proto počítají s rekordní návštěvností, která by mohla překonat číslo sto tisíc.
Pro laiky budou zřejmě nejzajímavější osobní automobily umístěné v pavilonech Z, G a také v novém pavilonu V. Exponáty ze sféry tuningu a autodoplňků pořadatelé dali do pavilonu D, autodíly se představí v pavilonech B a C, servisní a garážová technika pak obsadí pavilon A. Úctyhodně vyhlíží seznam přihlášených automobilek. Jedná se o luxusní značky Audi, BMW, Jaguar, Mercedes–Benz, Porsche a Rover stejně jako o Citroën, Daewoo, Fiat, Ford, Hondu, Hyundai, Chrysler Jeep, Iveco, Kia, Mazdu, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Saab, Seat, Subaru, Toyotu a Volkswagen. Nebudou chybět ani vozy exotických značek jako Gordon, Kaipan či Rinspeed. Z východní Evropy bude pochopitelně zastoupena domácí Škoda Auto a ruská Lada. Jediný, kdo bude letos chybět, je japonská Suzuki.
Doprovodný program brněnského autosalonu tvoří mozaika několika témat. Mezi klíčové patří expozice „Století motorismu . Odborníci se během výstavy také sejdou na renomované konferenci Motorsympo 2001, která je připravena na 12. až 13. června. Jejím organizátorem je Česká automobilová společnost, Sdružení automobilového průmyslu a odborná sekce Motorová vozidla České strojnické společnosti. Pro experty bude jistě zajímavá i konference Moderní pohonné hmoty a maziva pro motorová vozidla 2001 konaná 11. června. Organizuje ji Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu. Další ročník zaznamená i seminář „Nakládání s autovraky , který pořádá České centrum čistší produkce.
Fabia sedan.
Jaké novinky budou v Brně k vidění? Většinou půjde o malé opakování ženevského autosalonu. Mezi malými auty
asi nejvíce domácí publikum zaujme Škoda Fabia sedan s odděleným zavazadlovým prostorem. Fiat představí autíčko s názvem Stilo. Z vozů nižší střední třídy je třeba se zmínit o Peugeotu 307, který bude hlavní výhrou návštěvnické tipovací soutěže. Milovníky jízdy bez střechy bude lákat Peugeot 206 CC. Japonský Nissan se hodlá chlubit Almerou Tino. Opel se připomene čtyřmístným kabrioletem Astra Cabrio, vyráběným společně s karosárnou Bertone. Když už jsme v Itálii, Alfa Romeo představí auto roku 2001 – Alfu 147 v pětidveřovém provedení. Protože světem letí módní vlna velkoprostorových vozů, budou mít silné zastoupení i v Brně. Návštěvníci můžou počítat s Daewoo Tacuma, Hyundai Matrix a Toyotou Avensis Verso. Zajímavou novinkou v tomto segmentu bude japonská Honda Stream. Také sportovně užitkové vozy zažívají renesanci – autosalon se bude chlubit Mazdou Tribute, Nissanem X–Trail a zcela novým
Hyundai Santa Fé. Je libo do terénu? Pak je třeba si prohlédnout Hyundai Terracan nebo Jeep Cherokee, a to nejen na stánku v hale, ale také přímo na terénní dráze, která bude na výstavišti k dispozici.
Limuzíny.
Z limuzín pak nebude chybět nejmenší z jaguarů X–Type stejně jako Kia Magentis a Citroe¨n C 5. Renault by měl předvést futuristický Avantime i novou Lagunu. Zájemci si budou moci vyzkoušet, zda se její dveře a zapalování skutečně neovládají klíčem, ale magnetickou kartou. Audi přiveze model A4 druhé generace, z ingolstadtské automobilky přijede i nejsilnější manažerský vůz na veletrhu – Audi A8 s šestilitrovým dvanáctiválcem o výkonu 309 kilowattů. Koncern Volkswagen se blýskne ještě jednou novinkou: Passatem W8 s unikátním čtyřlitrovým osmiválcem, jímž značka VW nastupuje do segmentu luxusních vozů. BMW se hodlá prezentovat modelem 3 Compact, americký Ford sází na nové Mondeo. Největším tahákem ale bude zřejmě studie manažerské limuzíny, která se na jaře představila ve Švýcarsku pod názvem Montreux – pokud ji Škoda do Brna přiveze. Jde vlastně o přepracovaný Passat, který by se měl prodávat za nižší cenu především na východoevropských trzích.
Veteráni.
Atraktivní expozice čeká motoristickou veřejnost v pavilonu E. Ponese název Století motorismu a na ploše přes deset tisíc metrů čtverečních bude v jejím rámci zmapováno uplynulé století na domácí automobilové scéně. Vystavena zde budou auta, která jsou dnes legendami – třeba Aero 500, Praga Baby i Piccolo, Walter Junior, Škoda Popular, Tatra 57 či prototyp Tatra 570. Jedním z lákadel expozice bude pět prezidentských vozů: Tatra 80 T. G. Masaryka, Tatra 70 Edvarda Beneše, ZIS 110 Antonína Zápotockého a Novotného a Husákův ZIL 115. V zahraniční části výstavy Století motorismu je naznačeno spojení mezi automobilismem v českých zemích a ve světě. Návštěvníci si budou moci na vlastní oči prohlédnout vozy Bugatti, Rolls Royce, Jaguar či Mercedes, které u nás jezdily před první světovou válkou, stejně jako automobily, které posadily svět na kola – třeba Ford T, Citroën 2 CV či Renault 4 CV. Zvláštní sekce pak patří sportovním a závodním vozům, mezi nimiž bude padesát let starý Jaguar D, který třikrát vyhrál závod 24 hodin Le Mans, i formulové Ferrari.