Nové emise akcií stále nepřicházejí
Vlastně to všechny překvapuje. Po úspěšném vstupu společnosti Zentiva na pražskou burzu v červnu 2004 (kurz akcií je nyní proti okamžiku vstupu bezmála trojnásobný) všichni očekávali, že psychologická bariéra padne a firmy si začnou chodit na burzu pro kapitál na expanzi. Od té doby uplynuly již téměř dva roky a stále se nic neděje. „Byl bych zklamán, kdybychom letos neměli alespoň tři nové emise. Myslím tím skutečné IPO akcií firem. Dále očekáváme listingy investičních certifikátů a možná nějaké duální emise, jako například listing druhé emise Erste, který se uskutečnil letos v lednu,“ řekl v nedávném rozhovoru na serveru Patria.cz šéf burzy Petr Koblic. Poslední rok přinesl jen duální kotace emisí developerské společnosti Orco a mediální společnosti CME, vlastníka TV Nova. Již připravená emise akcií mobilního operátora Oskar - dnes Vodafone - byla stažena jen několik hodin před jejím oznámením, protože pro odcházejícího investora se objevila v podobě přímého vstupu britského operátora výhodnější alternativa jak zhodnotit svou investici.
Pro zdraví českého kapitálového trhu, podnikatelský sektor, ale například i pro zdárný průběh budoucí penzijní reformy je potřebné, aby nové emise přišly, zaujaly investory a byly úspěšné. Podmínkou zdárného IPO je story. Příběh, který musí investory zaujmout. Špičkovým příkladem dobře podaného příběhu a úspěšné primární emise bylo právě uvedení akcií Zentivy. Nejenže objem emise (přibližně pět miliard korun) byl již zajímavý i pro zahraniční investory, ale story o expanzi na lukrativní zahraniční trhy v kombinaci s minimálním zadlužením firmy, schopným managementem ochotným komunikovat s investory a průhledná vlastnická struktura způsobily, že zahraniční i tuzemské fondy či finanční skupiny na emisi reagovaly překotně.
První, kdo by mohl akcie emitovat, je zřejmě fúzemi nedávno vzniklá česko-slovenská počítačová společnost BGS Levi Group. Ta ohlásila plán získat na Burze cenných papírů Praha v prvním pololetí příštího roku primární emisi akcií (IPO) v hodnotě několik set milionů korun. Úspěch této malé emise by ukázal firmám o řád menší než Zentiva, že burza je alternativou, o níž stojí za to přemýšlet.
Výhody a nevýhody emitování akcií + Primární emise bývají levnější než klasické bankovní úvěry + Společnost získá finanční prostředky, aniž by musela splácet úvěr včetně úroků + Vytvořený zisk může být použit na další rozvoj firmy nebo na dividendu akcionářů + Proces vydávání formou primárních emisí je naprosto průhledným způsobem získání kapitálu, a to potenciálním investorům zpravidla vyhovuje + Zveřejnění podrobných, především ekonomických informací může zvýšit prestiž společnosti + Cena akcií na veřejném trhu po úpisu akcií většinou stoupá + Na rozdíl od prodeje firmy či vstupu venture capital se nemusí majitel vzdávat majority
- Nebezpečí nepřátelského převzetí