FRANKFURT nad Mohanem (dpa–afx) – Všechny dostupné údaje nasvědčují tomu, že se rok 2000 zapíše do historie koncernu BMW rekordními čísly. Návratnost obratu před zdaněním? Více než čtyři procenta. Zisk před zdaněním má překonat dosavadní maximum 1,3 miliardy eur z roku 1997. A obrat? Šéf představenstva Joachim Milberg jej odhaduje při prodaných 820 tisících vozech (největší prodejní přírůstek za posledních deset let) na více než 34,4 miliardy eur z roku 1999. V meziročním srovnání jde o nárůst o devět procent.
Vyhlídky na rok 2001 označuje management také za slibné, byť tempo bude zřejmě pomalejší. Odbyt automobilů bavorské značky má dále stoupat, produkce v amerických provozech ve Spartanburgu se zvýší o plnou čtvrtinu. Podíl investic na obratu by se měl v příštích pěti letech pohybovat kolem sedmi procent.
To, zda si BMW uhájí svou samostatnost, není pro Milberga otázkou velikosti, ale síly. Na obě otázky odpověděl rozhodným „ano . Partnerství, a to ještě krátkodobá, přicházejí do úvahy pouze v případě jistých konkrétních projektů. Příkladem je joint venture s Chryslerem: z této spolupráce má vzejít 250 tisíc hotových motorů. V brazilské Curritibě odstartuje v prvním kvartále tohoto roku produkce 1,4 a 1,6litrových motorů pro nový minimodel, jenž bude kompletován v Oxfordu. Milberg potvrdil, že koncern zkoumá i možnost využití die–selových motorů. Rozhovory s potenciálními hráči, jako třeba Toyotou, byly už zahájeny.
Uživatelům Milberg slibuje nové Coupé a Cabrio, a to z páté a sedmé řady. Rozhodnutí o tom, zda do modelové rodiny BMW přibude ještě třetí – menší – vůz, padne v první polovině roku 2001. Pro výběr nového výrobního místa obdržela automobilka dvě stě nabídek měst a regionů z Německa, východní a jižní Evropy.