Menu Zavřít

Čekání na summit

16. 10. 2002
Autor: Euro.cz

Hotelový průmysl je už přes rok v celosvětové krizi. V Praze navíc zasáhly povodně.

Čínské rčení tvrdí, že voda dává život a přináší štěstí. Právě na ně si nedávno vzpomněl René Beauchamp, generální ředitel pražského hotelu Four Seasons. Tento Kanaďan, rodák z Montrealu, řídil ještě před třemi měsíci hotel z řetězce společnosti v New Yorku. Do českého hlavního města se přestěhoval jeden a půl týdne před tím, než přišla do Prahy uprostřed srpna povodeň, která byla příčinou toho, že jak hosté Four Seasons, tak dalších dvou mezinárodních pětihvězdičkových hotelů museli být kvůli stoupající hladině Vltavy evakuováni a přestěhováni do náhradního ubytování.

Otevírání.

Zda byly povodně dobrým znamením, či nikoliv, to se teprve uvidí. Zatím je jisté, že luxusní hotel, patřící do kanadského řetězce, byl stejně jako Inter-Continental nebo Hilton značně poškozen. Teď se tyto objekty snaží co nejrychleji vrátit na trh, jenž se dosud vzpamatovává z útlumu, který jej postihl po loňském 11. září.
Hilton své brány hostům znovu otevřel 26. září, Inter-Continental své zpřístupnění plánuje na 4. listopadu a Four Seasons plánuje přivítat zákazníky až 1. července příštího roku. Vedení hotelu by ovšem v listopadu po další analýze situace mělo oznámit nový termín, přičemž doufá, že to bude dříve. „Důvodem pomalého průběhu oprav je, že část budovy je chráněnou historickou památkou, a proto musí práce probíhat opatrněji,“ upřesňuje šéf Four Seasons.

**Z lodi jako poslední. **

Všechny tři hotely stojí na levém břehu řeky, avšak Four Seasons se 162 pokoji je z nich nejblíže - od Vltavy jej dělí pouze retenční zeď. Ta svůj účel splnila a řeku v korytě udržela. Na podobný stav ale nebyla připravena kanalizace, takže se podzemí hotelu zaplnilo vodou. „Hotel je výrazně poškozen, takže budeme muset rekonstruovat tři podzemní podlaží. Budou muset být nahrazeny některé zdi a veškeré vybavení,“ podotýká Beauchamp.
Hilton a Inter-Continental byly v přízemí a v podzemních prostorách zaplaveny jak vodou z řeky, tak z kanalizace. Managementy všech tří hotelů došly v úterý 13. srpna, jak samy uvedly, k těžkému rozhodnutí a dobrovolně přesunuly své hosty do jiných ubytovacích kapacit. Tato operace nebyla nijak jednoduchá: Hilton měl v té době obsazeno osmdesát procent ze 788 pokojů a v Inter-Continentalu zabírali hosté 78 procent z 372 pokojů. Pouze hosté z deseti pokojů si přáli zůstat. Ty však donutila k evakuaci policie v ranních hodinách 14. srpna. Ještě téhož dne začala voda proudit do podzemí budov. Managementy čekaly s opuštěním svých hotelů až do posledního okamžiku.
„Pro mě osobně jako kapitána bylo těžké, když jsem musel hotel opustit a pak jen čekat, co se bude dít,“ říká Pavel Hlinka, jenž je sedmnáctým rokem generálním ředitelem Inter-Continentalu. Hotel, který v současnosti vlastní chicagská společnost Strategic Hotel Capital, byl přitom v roce 1995 renovován.

Udělejte to znovu.

Hiltonu se překvapivě podařilo zprovoznit dvě stě pokojů se všemi službami již po šesti týdnech od uzavření, přestože poškozená plocha dosáhla v jeho případě asi 22 500 metrů čtverečních. Pouze kasino a parkoviště nejsou ještě k dispozici hostům, ale měly by být otevřeny tento měsíc.
Největší hotel v republice, který byl postaven v roce 1991, měl ještě více smůly. Těsně před povodněmi v něm byla dokončena oprava kongresového centra, která společnost stála milion dolarů. Avner On, generální ředitel Hiltonu, to komentuje lakonicky: „První party v centru jsme uspořádali v sobotu večer a v úterý v noci bylo pod vodou.“
Na rozdíl od hotelů Four Seasons a Inter-Continental, jejichž zaměstnanci se vůbec nesměli v budovách několik dní objevit, pár pracovníků Hiltonu zůstalo na místě ještě v noci na 15. srpna. Druhého dne se začali zjišťovat škody.
Izraelský ředitel Hiltonu tvrdí, že zahájit obnovu bylo snadné – zavolali prostě dodavatele, kteří na centru pracovali, a řekli jim: „Udělejte to znovu.“ „Měli jsme štěstí, protože jsme nemuseli vypracovávat plány a dohadovat ceny, všichni věděli, co mají dělat,“ vysvětluje On.
Vedení Hiltonu se rovněž rozhodlo nevyužít služeb firem specializovaných na odstraňování škod a úklidové práce, které si objednali jeho dva konkurenti, a uskutečnilo projekt vedoucí ke znovuotevření hotelu samo.

Tisíce sendvičů.

Středeční úklid v Hiltonu začal jednoduchým úkolem: vyházet všechno jídlo z lednic. Když voda ustoupila, zhruba dvě stovky zaměstnanců se pustily do čištění prostor, které zahrnovalo rovněž intenzivní dezinfekční program, na nějž dohlíželi hygienici. Onovi lidé pracovali nonstop asi dvacet hodin denně. Prvních čtrnáct dní jedli pouze sendviče, kterých „padlo“ snad čtrnáct tisíc. Teprve potom bylo možné vařit teplá jídla.
Po dvou týdnech uklízení začalo být prioritou zajišťování materiálů na renovaci. Protože dna šachet výtahů byla pod vodou, muselo se jich všech osmnáct opravit. Hilton objednal hned v pátek po povodních nový záložní generátor elektrické energie a ten už o deset dní později běžel na plné obrátky. Jakmile byla k dispozici nová telefonní ústředna a opraveny elektrické rozvody, upřesnil hotel datum otevření na druhý říjnový týden. Hilton však chtěl stihnout vpustit hosty do svých prostor již 2. října, protože od tohoto dne měl mít podle rezervací obsazené všechny pokoje. Vedení si uvědomovalo, že by proto mělo ukončit opravy o několik dní dříve, a tak se rozhodlo pro 26. září.
Datum oznámili svým dodavatelům, kteří jím byli poněkud překvapeni. „Lidé si mysleli, že si s tak brzkým otevřením děláme legraci, ale my jsme věděli, co říkáme,“ dodává Avner On.

Rozprchli se po světě.

Zatímco Hilton, který na jaře dokončil rozsáhlou renovaci pokojů, pracoval v horečném tempu na obnově svého byznysu, Four Seasons a Inter-Continental využily nuceného přerušení provozu a slabšího období sezony a kromě oprav přistoupily k vylepšení budov.
Four Seasons hodlá zdokonalit byznys centrum a místnosti pro personál a po roce a půl na trhu se společnost rozhodla doladit některé prvky v zaměstnanecké struktuře. Navíc zvažuje vybudování obchodu a manikúry s pedikúrou ve svém relaxačním centru. V Inter-Continentalu zase dostala novou podobu hlavní hala.
Během slabšího období sezony bývá většina z pracovníků Four Seasons i Inter-Continentalu zaměstnána na částečný úvazek, někteří mají dovolenou a většina prochází výcvikovými kursy či zlepšováním své úrovně znalosti angličtiny. Povodně zavedené praktiky změnily pouze málo. „Zaměstnanci Four Seasons budou dostávat během doby oprav plný plat,“ uvádí šéf René Beauchamp, „někteří se zúčastní kursů, jiní budou zajišťovat úklid hotelu.“ Zaměstnanci, zvláště obsluha hovořící anglicky, byli částečně umístěni v ostatních hotelech společnosti po celém světě. „Tito lidé tam mohou prodloužit kontrakt,“ dodává Beauchamp.
Jedním z nejsvětlejších bodů poslední doby byl podle všech tří managementů týmový duch, solidarita a oddanost zaměstnanců k jejich hotelu.

Lokální útlum.

Hotelový průmysl se na podzim minulého roku celosvětově dostal do krize. K ní pražské povodně přidaly další lokální útlum. Se svým pohledem na situaci se týdeníku EURO svěřil Vladimír Štětina, generální sekretář Národní federace hotelů a restaurací České republiky, organizace, která funguje jedenáct let a má pět set členů. Odhady prý hovoří o tom, že hotely v Praze utrpěly kvůli povodním škody za 600 milionů dolarů včetně ušlých zisků. Štětina se však domnívá, že skutečné ztráty budou dělat asi polovinu z uváděné částky. „Nelze jednoznačně říci, že všechny tyto ztráty byly způsobeny povodněmi,“ podotýká Štětina a vzápětí vysvětluje, „za poslední rok ovlivnilo hotelový průmysl v České republice mnoho faktorů, silnou korunou počínaje a slabší výkonností německé ekonomiky konče.“
Proti minulému roku česká měna posílila asi o patnáct procent, takže pro zahraniční turisty bylo hlavní město republiky přibližně o třetinu dražší. Křehká německá ekonomika rovněž snížila počet návštěvníků v Praze asi o třetinu.

Špatná práce médií.

René Beauchamp, Avner On, Pavel Hlinka a Vladimír Štětina jsou zajedno v otázce toho, jakým způsobem o dvousetleté povodni informovala zahraniční média: Prahu negativní způsob zpravování o událostech výrazně poškodil. Všichni souhlasí, že dopad povodní není pouze krátkodobý, ale projeví se také dlouhodobě. „Negativní ohlasy v zahraničním tisku a v televizích napáchaly mnohem více škody než povodeň,“ soudí Štětina.
„Praha ztratila něco ze svého lesku, protože byla nahlížena jako nedotčené staré město s památkami, které je víceméně bezpečné,“ říká On. „Najednou se stalo něco nepříjemného, co může zhatit kladný obraz hlavního města. Na nápravu bude potřeba vynaložit marketingové úsilí, které může trvat od dvou do pěti let. Následujícího asi půl roku si lidé budou pamatovat pouze povodně a na krásu města zapomenou.“ Avner On se obává, že prezentace v médiích vyvolala u potenciálních návštěvníků pocit, že v Praze nic nefunguje, ačkoliv tomu tak není. „Turisté se rozhodli vynechat Prahu ze svých cestovních plánů nejméně do jara, neboť si myslí, že město bylo poškozeno a zničeno a je tu spousta problémů s opravami.“ Podle něj by vše v normálu mělo být na jaře příštího roku.
Hlinka s jeho názorem souhlasí a vyslovuje domněnku, že hotely, které byly zatopeny, se na svou pozici na trhu dostanou tak za tři čtyři měsíce. „Nebude to však lehké,“ dodává.

Sousedi se stěhují.

Ačkoliv byly v Hiltonu zrušeny některé kongresy stejně jako několik velkých akcí, Avner On doufá, že do roka až dvou se hotelu podaří dostat na místo na trhu s hotelovými službami, na které patří. Jako zvláštní specifikum uvádí, že třeba Hilton hodně poškozuje skutečnost, že budovy v jeho bezprostředním okolí budou uzavřeny také po další měsíc a některé i déle. Spousta z bývalých sousedů se navíc přesunula jinam. Dvě sousedící budovy by měly otevřít brzy – jsou to kanceláře v budově společnosti IBC a nová stavba AIG/Lincoln, v níž budou prostory společnosti KPMG.
Mezi další dlouhodobé vlivy ředitelé počítají ztráty korporátních klientů. Někteří z nich požadují slevy nebo nižší taxy, protože hotely, do nichž byly hosté během povodní přestěhováni, jim nabídly nižší ceny. Ke zlevňování je nutí rovněž cestovní kanceláře.

Válku ne.

„Lidé, kteří si náš hotel přijížděli prohlédnout v září, aby si ho zamluvili, si mysleli, že je Praha stále pod vodou. Byli proto hodně překvapeni, že Staroměstské náměstí a restaurace jsou otevřené a normálně fungují,“ říká Avner On z Hiltonu a dodává, „Domnívám se, že stát dostatečně nepropaguje skutečnost, že povodně skončily a jsou definitivně pryč. Navštíví-li někdo Staré Město nebo Karlův most, zjistí, že všechny služby jsou k dispozici. Nemám pocit, že by tato informace byla ve světě všeobecně známa, takže doufám, že se to během summitu NATO změní.“ On dodává, že město udělalo dobře, že trvalo na tom, aby se dvoudenní konference Severoatlantické aliance konala. „Jsme rádi, že se NATO rozhodlo v Praze zůstat, protože to je nejvýznamnější akce za poslední dva roky,“ pochvaluje si Avner On a pokračuje, „Zasedání nastartuje opět byznys v Praze a vyvolá kladné ohlasy v médiích. Znovu budeme ve zprávách v pozitivním kontextu.“
Třebaže většina souhlasí s ředitelem Hiltonu a myslí si, že nadcházející summit NATO bude chloubou Prahy, Pavel Hlinka z Inter-Continentalu má pochybnosti, že akce bude mít velký vliv. Jeho hotel bude totiž muset být několik dní před zasedáním i po něm uzavřen, aby se personál na událost dostatečně připravil. Při výhledu do budoucnosti Hlinka uvádí, že nejobávanější je z hlediska hotelového průmyslu možnost války Spojených států s Irákem. „Pokud se to opravdu stane, potrvá další půlrok, než se trh vzpamatuje,“ říká. „Američtí turisté kteří patří mezi nejbohatší, zajišťovali Inter-Continentalu kolem 38 procent klientely před 11. zářím. Prakticky hned po útocích se jejich počet snížil na polovinu,“ konstatuje Hlinka.

O vodě a štěstí.

Ředitelé všech tří hotelů se ke zvýšení daní, které kabinet zvažoval kvůli financování povodňových škod, stavějí rozdílně. Avner On z Hiltonu má zato, že pokud vláda nemá jinou možnost, jak potřebné finance získat, byla by tato daň v pořádku. „Zvýšení daně z přidané hodnoty z pěti na sedm procent, pokud stát či město zajistí, aby ta dvě procenta šla na povodňové škody, je dobrá a nevyhnutelná myšlenka. Pravdou je ale i to, že když se zvýší daně, jdou peníze z nich na jiná místa, než se původně určilo,“ podotýká skepticky. René Beauchamp si není jistý, že zvýšení daní je správnou cestou, jak pomoci fondům na obnovu škod. Domnívá se, že by se mělo jít například cestou akce, která proběhla 20. září a byla sponzorována hotelovou asociací. Asi pět set pražských hotelů při ní na Karlově mostě rozdávalo guláš a pivo zdarma. „To je událost, díky níž s pomocí města můžeme dále oznamovat světu, že jsme otevřeni byznysu a připraveni přivítat turisty,“ soudí Beauchamp. „Byli jsme postiženi, ale buďme aktivní a optimističtí a řekněme světu, že žijeme v úžasném městě, které má co nabídnout.“ Šéf pražského Four Seasons ale hlavně bezpochyby drží palce, aby se čínské rčení o vodě a štěstí do puntíku potvrdilo. Pětihvězdičková trojka Hilton Praha Velikost: 788 pokojů včetně 31 apartmá
Postižené prostory: zhruba 22 500 metrů čtverečních; kongresová hala, dolní foyer, dvě podzemní podlaží zahrnující parkovací místa, kuchyni, prádelnu, místnosti zaměstnanců, místnosti s technickým vybavením a elektrickým vybavením, místnost na úpravu vody.
Odhadované škody: 10 milionů dolarů pouze škody na zařízení
Poprvé otevřeno: 1991
Plánované znovuotevření: proběhlo 26. září
Cena dvoulůžkového pokoje: 150 eur

bitcoin školení listopad 24

Inter-Continental Velikost: 372 pokojů včetně 89 apartmá
Postižené prostory: přibližně 7500 metrů čtverečních; dvě podzemní podlaží zahrnující parkovací místa, mechanické a elektrické zařízení, skladovací prostory, prádelnu, vinný sklep, kantýnu pro zaměstnance a jejich místnosti, část fitness centra.
Odhadované škody: 250 milionů korun
Otevřeno: 1974, renovováno 1992 až 1995
Plánované znovuotevření: 4. listopadu 2002
Cena dvoulůžkového pokoje: 200 eur

Four Seasons Velikost: 162 pokojů včetně 20 apartmá
Postižené prostory: zhruba 5500 metrů čtverečních; tři podzemní podlaží zahrnující kuchyni, prádelnu, mechanické a elektrické zařízení
Odhadované škody: vedení neuvedlo
Otevřeno: únor 2001
Plánované znovuotevření: 1. července 2003 (chystá se revidování data)
Cena dvoulůžkového pokoje: 230 eur

  • Našli jste v článku chybu?