Menu Zavřít

Čekání na východní frontu

9. 1. 2005
Autor: Euro.cz

Německý kancléř intervenoval u premiéra Grosse na téma mýtné

Německý kancléř intervenoval u českého premiéra za zavedení německého modelu zpoplatnění dálnic. Dobře informovaný zdroj týdeníku EURO sdělil, že Gerhard Schröder navrhoval, aby česká vláda počkala s rozhodováním na první zkušenosti s provozem systému Toll Collect, který byl spuštěn na počátku roku. „Můžu potvrdit, že Gerhard Schröder dopis panu Grossovi napsal. Ale nejde o žádné pozdržení startu mýta v Česku. Pan Schröder jen věří, že německé společnosti dostanou opravdovou šanci zúčastnit se tendru na zavedení mýta ve vaší zemi,“ řekla týdeníku EURO Petra Dachtlerová z tiskového odboru německého velvyslanectví v Praze, která rovněž tvrdí, že by se o účast v tendru mohl ucházet i přímo německá firma Toll Collect. Ta však svoje aktivity kdekoliv mimo německé území ústy svého šéfa Christopha Bellmera vyloučila v rozhovoru pro týdeník EURO v polovině loňského prosince. Mezitím se však mohla situace změnit. To potvrdil týdeníku i mluvčí firmy Harald Lindlar: „V tomto okamžiku o účasti v českém tendru neuvažujeme, do budoucna to však nevylučujeme“. Návrh ministra dopravy Milana Šimonovského však nepočítá s tím, že by se v Česku zaváděl takzvaný duální systém placení mýta, tedy elektronický výběr prostřednictvím palubních jednotek v kamionech a zároveň možnost zaplatit u terminálu. Ministerstvo dopravy požaduje, aby byla všechna auta vybavena palubní jednotkou, protože to více odpovídá charakteristice českého dopravního trhu, na němž má velký podíl tranzitní doprava (více Hyde Park, str. 48).
Vláda minulý týden jednání o mýtném přerušila a nařídila ministerstvu zapracovat do návrhu některé požadavky dalších resortů. Největším kritikem návrhu ministerstva dopravy byl Zdeněk Škromach, jehož resort nemá s mýtem nic společného, a Vladimír Mlynář.

Šest hodin čekání.

„Kdo se rád mačká, stačí kačka,“ zpíval kdysi „právník s kytarou“ Ivo Jahelka na adresu městské hromadné dopravy. Podobně si museli připadat řidiči kamionů minulé úterý 4. ledna, když stáli frontu na hraničním přechodu Rozvadov, aby se mohli manuálně zaregistrovat do nově zřízeného systému německého mýtného. Ovšem kačka jim zcela určitě nestačila. Průjezd Německem vyjde v průměru na šedesát až sedmdesát eur. „Pět hodin jsem čekal na parkovišti a déle než půl hodinu teď tady ve frontě,“ potvrdil týdeníku EURO minulé úterý kolem desáté hodiny řidič z Trebišova Robert Tomčík. V té době sahala fronta kamionů v levém pruhu vozovky asi čtyři kilometry za přechod. „Včera v noci (minulé pondělí - pozn. red.) to bylo ještě mnohem horší. Auta stála daleko za první čerpací stanicí, tedy asi osm kilometrů od čáry,“ dodává jeden z Tomčíkových slovenských kolegů.

Jazykový babylon.

Ani poté, co si řidiči vystojí dlouhou frontu na silnici a následně do místnosti, kterou na rozvadovském přechodu zabral německý provozovatel mýtního systému Toll Collect (TC), nemají vyhráno. Musejí se totiž poprat s registrací do systému placení mýtného prostřednictvím terminálu. Těch je v rozvadovské kanceláři TC - otevřené čtyřiadvacet hodin denně - devět. Navíc je řidičům k dispozici deset až patnáct zaměstnanců TC, kteří s registrací pomáhají. Mimo jiné i proto, že automaty umožňují komunikaci pouze v angličtině, němčině, francouzštině a polštině. „Naši lidé mluví kromě češtiny a němčiny i rusky. Komu to nestačí, může zavolat na horkou linku, která funguje ve dvaceti čtyřech jazycích,“ říká Georg Pausch z rozvadovské kanceláře TC. Registrace je přitom zdánlivě jednoduchá: stačí zadat zemi původu, poznávací značku vozu, emisní třídu, datum, kdy řidič vyjíždí, a trasu. To je však pro řadu řidičů problémem, ne vždy přesně tuší, kde na dálnici najedou a kde z ní opět sjedou. V takovém případě následuje hledání na mapě uložené v terminálu. S asistencí lidí z TC registrace zabere asi tři až pět minut. „Ovšem bez nich by mi to trvalo možná i půl hodiny,“ usmívá se pobaveně řidič Tomčík.

Kartou, nebo hotově?

Po skončení registrace zobrazí terminál cenu, kterou je třeba uhradit. V této chvíli však může nastat další zádrhel - šest rozvadovských terminálů přijímá karty a pouze tři zbylé hotovost, a to koruny a eura. To se ukazuje jako nedostatek: terminály odmítaly některé karty, zejména bankovní platební, takže řada řidičů musela registraci stornovat a vystát si frontu znovu u hotovostního automatu. „Nepřijalo mi to karty Všeobecné úvěrové banky ani Slovenské spořitelny,“ potvrzuje jeden ze slovenských řidičů ve frontě u hotovostního terminálu. „Ani všechny tankovací karty to nepřijímá, zkoušel jsem shellku a měl jsem smůlu,“ dodává další. Nicméně tím problémy rozvadovské kanceláře TC nekončí. „V úterý byly některé hotovostní terminály tak přeplněné, že se na nich už nedaly provádět další transakce. Zřejmě přistavíme další dva terminály a také peníze nyní z hotovostních automatů svážíme nikoli jednou, ale dvakrát denně,“ řekl týdeníku EURO mluvčí Toll Collectu Harald Lindlar. Poté, co řidiči požadovanou sumu uhradili, vystavil jim automat kontrolní stvrzenku, kterou se budou prokazovat při kontrole na německých dálnicích. Tu neprovádí konsorcium TC, ale Spolkový úřad pro nákladní dopravu, který má v terénu přes tři stovky kontrolních hlídek. Kromě toho existuje v Německu dalších 300 kontrolních mostů. Jen do minulého pondělka zaplatilo pokutu 500 řidičů. Průměrně činila sedmdesát pět eur. „První pokutu dostal řidič osm minut po půlnoci z pátku na sobotu. Kdo by se chtěl mýtnému vyhnout, musí počítat s postihem, a to až dvacet tisíc eur. V krajním případě lze zabavit i auto,“ uvedl Lindnar.

Počkejte na 10. ledna.

Výhodu oproti řidičům, kteří se manuálně registrují do systému, mají kamiony s nainstalovanou OBU (On Board Unit – palubní jednotka – pozn. red.). Ty mohly minulé úterý Rozvadovem projíždět pruhem pro autobusy a vyhnout se tak frontě. Ovšem ani vlastníci OBU nemají vyhráno, firmy již hlásí první poruchy. „Z našich šedesáti OBU dvě nefungují,“ říká jednatel společnosti O. K. Trans a prezident sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia Vladimír Starosta. „Ano, vyskytly se první potíže s OBU. Jde však spíše o jednotlivé případy,“ přiznává Lindlar. Proto jsou kamiony O. K. Transu vybaveny i kartami Toll Collectu, kdyby jim OBU jednotka náhodou vypadla.
Odpoledne 4. ledna se fronta poněkud zkrátila a kamionům stačilo parkoviště u přechodu, na které se vejde asi stovka vozů. Nejtěžší zkouška však Rozvadov ještě zřejmě čeká. „Do konce týdne skončí dovolená Němcům a do té doby také dorazí Maďaři, Bulhaři a Rumuni. Hlavní nápor lze tedy očekávat po 10. lednu. ¨
Průjezd kamionů přes Rozvadov se od loňského května zvýšil o třicet až čtyřicet procent,“ řekl týdeníku EURO jeden z rozvadovských celníků. „Toll Collect to zatím nezvládl. Pokud nepřidají další terminály, bude trvat přinejmenším dva až tři měsíce, než se tady doprava uklidní,“ dodal. Přitom vzrušená konverzace ve slovenštině a maďarštině je slyšet již nyní. Přesto řidiči budou i nadále využívat trasu přes Českou republiku . „Proč bychom jezdili přes Rakousko, když je to drahé, a v Česku nemusíme platit nic,“ vysvětlil jeden ze slovenských řidičů z rozvadovské fronty.
Počet vlastníků OBU jednotek odhadovala minulý týden firma TC na 325 tisíc. Ředitel Toll Collectu Christoph Bellemer říká, že přes území Německa projede ročně asi 1,2 milionu vozů. „Počítám, že koncem ledna by mohlo být OBU jednotkami vybaveno na 400 tisíc kamionů. Celkem jsme jich vyrobili 800 tisíc, takže ještě máme velkou rezervu,“ uvedl. Z těchto čísel vyplývá, že nejvíce řidičů se stále bude registrovat manuálně. To je kromě terminálů, kterých je v Německu i v zahraničí přes 3500, možné i telefonicky a přes internet. S tím TC počítal a na nápor řidičů se připravil. „Jen na ulicích a u terminálů máme pět tisíc lidí. Rovněž jsme zvýšili internetové kapacity pro manuální přihlášení do systému a kapacity call centra. V outsourcovaném kontaktním centru pro nás pracuje několik stovek operátorů,“ řekl týdeníku EURO Christoph Bellemer.

bitcoin_skoleni

Nabídky řešení Sportku a mýto

Ještě před spuštěním systému mýta v Německu se někteří členové Toll Collectu začali zajímat o účast na podobném projektu i v Česku. To je případ společnosti T-Systems, dceřiné firmy Deutsche Telekomu, který je součástí konsorcia e-road, usilujícího o účast v českém systému výběru mýta. Kromě T-Systems jsou členy e-road ještě společnosti Český Telecom a Siemens.
T-Systems je v Česku zastoupen dvěma podniky – T-Systems PragoNet a T-Systems Czech. Kromě toho probíhají jednání s dalšími firmami, jako je CCS, PVT, a poskytovateli telematických služeb - společnostmi Telmatix a Tranis. „Německý systém prodražila i nutnost stavět separátní terminály, proto jednáme o využití současných terminálů CCS a případně i Sazky,“ vysvětluje Ivo Kramoliš. Český Telecom by měl dodat komunikační infrastrukturu, T-Systems přinést zkušenosti z integrace kompletního systému z Německa ä Siemens bude dodávat palubní jednotky a systém kontroly dodržování mýta. Konsorcium e-road podporují duální systém podobně jako v Německu a minimalizaci infrastruktury na silnicích. Nyní se v rámci konsorcia vytváří projektové týmy. „Během ledna v Rudné u Prahy bude spuštěn demonstrační projekt,“ říká Ivo Kramoliš. V polovině prosince oznámilo zájem o účast na zavádění elektronického mýtného v Česku IBM a konsorcium švýcarských firem Fela/Ascom. „Zájem o toto téma v Česku v posledních měsících akceleruje, proto jsme se dohodli s konsorciem Fela/Ascom na společném postupu. Ostatně na nabídce pro zavedení elektronického mýtného s těmito švýcarskými společnostmi spolupracujeme již v Velké Británii,“ vysvětlil týdeníku EURO Radim Hradílek z Business Consulting Services IBM Česká republika. Ve Velké Británii by mělo zavádění mýta proběhnout ve třech etapách – nejdříve pro vozidla nad 28, pak 12 a nakonec 3,5 tuny maximální užitné hmotnosti s tím, že první fáze by měla startovat v roce 2008. Koncepčně je systém podobný Švýcarsku – bude se zpoplatňovat pohyb na všech komunikacích. Ovšem v Česku nemíní IBM a Fela/Ascom nabízet švýcarské, ale prý specificky české řešení. „Podporujeme celoplošnou variantu s využitím satelitu. V tuzemsku jsou totiž jiné geografické podmínky než v Rakousku,“ říká Hradílek.
Rakouský systém, který už rok spolehlivě funguje, chce nabídnout společnost Kapsch. Do tendru se zřejmě s originálními řešeními přihlásí i české firmy. Ministr Šimonovský soudí, že nabídek budou desítky.

  • Našli jste v článku chybu?