Menu Zavřít

Čekejte přísné hodnocení

14. 12. 2005
Autor: Euro.cz

Evropský komisař souhlasí s Klausem: Lze mít vlastní kritéria pro zavedení eura

Joaquín Almunia (57) je eurokomisařem pro hospodářské a měnové záležitosti, v Evropské komisi má na starost i agendu jednotné měny euro. Vystudoval právo a ekonomii na univerzitě v Bilbau. Později studoval i v Paříži a na Harvardově univerzitě. Byl hlavním ekonomem španělských odborů UGT a ekonomem v bruselském úřadu španělských obchodních komor. Působil v řadě funkcí ve španělské socialistické straně PSOE, byl ministrem práce a posléze veřejné správy. V letech 1997 až 2000 stál v čele socialistů a v roce 2000 za ně kandidoval na premiéra. Jako komisař v Bruselu působí od dubna 2004. Věnuje se vědecké práci a je autorem řady knih. Almunia je ženatý a má dvě děti. Mezi jeho záliby patří opera, film a fotbal. Určitou dobu komentoval filmy ve španělském rádiu a je fanouškem klubu Athletic Bilbao.

EURO: Doporučil byste Česku, aby pospíchalo se zavedením eura? ALMUNIA: Cíl definovali odpovědní čeští činitelé. Rozhodli, že chtějí přijmout euro v roce 2010. My to akceptujeme. Je na každém kandidátovi vstupu do eurozóny, aby si stanovil svůj cíl a určil si přípravné kroky při plnění kritérií. My monitorujeme, zda se realizuje vše, co je pro úspěch v tomto procesu nezbytné.

EURO: Máte ale určitě také vlastní názor na to, zda je český cíl správný… ALMUNIA: Ne, my chceme posílit rozhodování na národní úrovni. Neříkáme členským státům, co mají dělat. Členové Evropské unie jsou povinni zavést euro v odpovídající době. Ale je na nich, aby se rozhodli, jaký bude rytmus přizpůsobení se požadavkům vstupu do eurozóny.

EURO: A myslíte si, že cíl stanovený českou vládou je realistický? ALMUNIA: Ano. Když se dnes podívám na čísla charakterizující situaci české ekonomiky, jsem si jist, že Česko v tomto procesu uspěje, pokud bude pokračovat stejným způsobem jako v posledních letech.

EURO: Co soudíte o názorech, že to realistické není, protože česká vláda nedělá dost při omezování rozpočtového deficitu? ALMUNIA: Já vím, že Česko má veřejný deficit nad úrovní tří procent hrubého domácího produktu. Ale když se podívám na míru růstu a plánované reformy, jež jsou nutné k fiskální konsolidaci, myslím, že cíl realistický je. Otázka však nestojí pouze tak, zda budou splněna příslušná kritéria. Je nutné se také podívat dopředu. A v případě České republiky stejně jako v případě jiných členských států musíme věnovat pozornost důsledkům stárnoucí populace. Takže proces fiskální konsolidace musí jít mnohem dále, než je ona úroveň tří procent.

EURO: Výše hrubého domácího produktu na jednoho obyvatele je v Česku výrazně nižší, než činí průměr Evropské unie. To se do roku 2010 až tak zásadně nezmění. Je v této situaci vhodné mít stejnou měnovou politiku jako mnohem bohatší země? ALMUNIA: Nejdříve bych připomněl, že tempo růstu české ekonomiky je vyšší než průměr Evropské unie. Proces dohánění byl zahájen a bude v budoucnosti pokračovat. Měnová politika Evropské centrální banky není restriktivní. Dnes v eurozóně zažíváme nejnižší úrokové sazby za celý náš život. Nikdy předtím jsem nezažil tak nízké reálné i nominální úrokové sazby, ať už krátkodobé či dlouhodobé. Takže měnová politika nebrzdí růst, ale naopak mu pomáhá. A od zavedení eura nám měnová politika zajišťovala cenovou stabilitu.

EURO: Jaké mohou být důsledky, pokud země, která si stanovila cíl pro vstup do eurozóny, tento cíl nesplní? Tedy pokud bude vstup odložen? ALMUNIA: Nyní se zabýváme prvními třemi kandidáty, kteří chtějí vstoupit v roce 2007, konkrétně Slovinskem, Litvou a Estonskem. V příštích měsících budeme muset posoudit, zda plní nebo neplní právní a ekonomická kritéria. A není jisté, zda je splní. S estonským premiérem jsme mluvili o tom, jak těžké pro jeho zemi bude splnit inflační kritérium v roce 2006. Těším se na to, že budu moci pozitivně posoudit estonskou situaci, ale budeme striktní. Jsme flexibilní v tom, že umožňujeme každému státu, aby sám rozhodl o tom, kdy se chce připojit k euru. Ale jestliže bylo o tomto cíli rozhodnuto, musíme posoudit plnění kritérií. Všichni od nás mohou očekávat rovné zacházení. Nebudeme předkládat politické hodnocení, poskytneme přísné hodnocení.

EURO: Ještě bych se vrátil k předchozí otázce. Co se může stát, pokud třeba Česko vstup odloží? Teď nemám na mysli zdržení o jeden dva roky, ale výraznější. ALMUNIA: Během své cesty do Prahy jsem mluvil s českými činiteli a oni mi potvrdili, že chtějí euro zavést v roce 2010. Cíl je určen. Proč bychom diskutovali o věcech, které nejsou na stole a jež nejsou realistické? Reálnou věcí je, že většina politických sil v Česku a odpovědní činitelé rozhodujících institucí včetně vlády i centrální banky jsou odhodláni splnit tento cíl.

EURO: Někteří centrální bankéři ve střední a východní Evropě říkají, že vámi zmiňované kritérium inflace je zastaralé. Možná mělo smysl v době před vznikem eurozóny, ale není příliš vhodné pro novou vlnu rozšíření. ALMUNIA: Možná že kdyby pětadvacet šéfů států a vlád začalo dnes znovu připravovat smlouvu o Evropské unii a její ekonomickou kapitolu, udělali by to odlišně. Ale musíme vyhodnotit situaci na základě znění současné smlouvy.

EURO: Další kritika se týká požadavku, aby měna kandidátské země byla dva roky součástí mechanismu směnných kursů 2 (ERM 2). To by mohlo způsobit více nestability než stability, protože se bude spekulovat na kurzy měn uvnitř tohoto mechanismu. ALMUNIA: Vím o těchto obavách. Setkal jsem se s guvernérem české centrální banky a mluvili jsme o tom. Ale ERM 2 se dosud vyznačuje velmi hladkým a pozitivním fungováním. Nezaznamenali jsme jakékoliv problémy. Stabilita směnného kurzu měn, které jsou součástí mechanismu ERM 2, je velmi vysoká.

EURO: Pamatujeme si však na problémy s fungováním prvního mechanismu směnných kurzů, který musely některé měny po útocích spekulantů opustit. Jaký je tedy rozdíl mezi současným a dřívějším mechanismem? ALMUNIA: Rozdíl je velmi jasný. Nyní máme euro. Kdyby euro existovalo v letech 1992 a 1993, možná bychom se vyhnuli tehdejší krizi. Důležitost eura při zajišťování stability směnných kurzů je obrovská.

EURO: Nyní také může intervenovat Evropská centrální banka (ECB)… ALMUNIA: Ta ale v současnosti na trzích neintervenuje. Stabilita je garantována důvěryhodností jednotné měny a centrální banky.

EURO: V případě, že by jakákoliv měna v mechanismu byla ohrožena, Evropská centrální banka by měla povinnost zasáhnout, nebo ne? ALMUNIA: Nemluvíme o hypotetických hrozbách. Mluvíme o realitě. A ta spočívá v tom, že euro, měnová politika ECB a mechanismus směnných kurzů poskytují celkovou stabilitu.

EURO: Český prezident Václav Klaus řekl, že potřebujeme nejen kritéria Evropské unie, ale rovněž naše vlastní. Něco podobného už ve své zemi zavedl britský ministr financí Gordon Brown. Co si myslíte o Klausově myšlence? ALMUNIA: Již jsem mluvil o tom, že každý si může stanovit vlastní cíl a podmínky pro cestu k euru. Nyní kupříkladu diskutujeme o nových národních programech reforem v rámci revize Lisabonské strategie. Požádali jsme členské státy, aby posílily národní rozhodování v této oblasti. V Evropské unii máme jednu federální politiku - měnovou. Pak máme koordinační rámec pro rozpočtová rozhodnutí, pro fiskální disciplínu. Ale také tu jsou národní strategie pro strukturální reformy, které mají zvýšit konkurenceschopnost našich ekonomik. Musíme o nich na evropské úrovni diskutovat, musí zde být mnohostranný dohled a musíme si vyměňovat názory na to, jaké jsou nejlepší praktiky. Ale pokud by rozhodování nebylo na národní úrovni, k úspěchu by to nevedlo. Souhlasím s tím, aby odpovědnost přebíral každý členský stát.

EURO: Včetně vlastních kritérií pro vstup do eurozóny? ALMUNIA: Ano. Mnoho zemí v eurozóně má vlastní národní pravidla pro rozpočtovou disciplínu. Když jsme diskutovali o revizi paktu stability a růstu, vybízeli jsme členské státy k tomu, aby doplnily evropský fiskální rámec vlastními národními pravidly. My s tím souhlasíme. Jsou tu pouze dvě podmínky. Za prvé jsou všichni členové Evropské unie povinni se v odpovídající době připojit k jednotné měně. Pouze dvě země obdržely výjimku, takzvaný „opt-out“ - Velká Británie a Dánsko. A za druhé budeme posuzovat společná kritéria stejným způsobem u všech.

EURO: Příklad Švédska ale ukazuje, že i když existuje povinnost vstoupit do eurozóny, lze najít způsob, jak se tomu vyhnout. ALMUNIA: Švédsko je povinno připojit se k eurozóně. V roce 2003 se ve Švédsku konalo referendum o zavedení eura a jeho výsledek byl negativní. Ale původní závazek existovat nepřestal. V odpovídající době by nám Švédové měli sdělit, jak chtějí svůj cíl pro připojení se k euru definovat. V příštím roce budeme vypracovávat konvergenční zprávu o tom, jak země mimo eurozónu plní své závazky. Budeme posuzovat nejen deset nových členských zemí Evropské unie, ale také Švédsko.

EURO: Problém Švédska přece není v tom, že by neplnilo kritéria… ALMUNIA: Nyní neplní všechna kritéria.

EURO: Která neplní? ALMUNIA: Především ta právní. A také dosud nezapojilo svou měnu do mechanismu směnných kurzů.

EURO: Ale právě neplněním těchto podmínek můžete do nekonečna odkládat vstup do eurozóny. ALMUNIA: Ne, do nekonečna nikoliv. Chtěl bych, aby to bylo jasné. Nebudeme to odkládat do nekonečna. Budeme flexibilní, ale nebudeme se vzdávat našich závazků a budeme vyzývat k odpovědnosti všechny členské státy, které mají závazky vyplývající z členství v Evropské unii.

EURO: Kdy si myslíte, že může Švédsko vstoupit do eurozóny? ALMUNIA: Nevím. Ale budeme o tom se Švédy diskutovat.

EURO: Vraťme se ještě k zemím střední a východní Evropy. Jaké jsou hlavní výhody, které jim přinese vstup do eurozóny? ALMUNIA: Poskytne cenovou stabilitu, nižší úrokové míry, finanční stabilitu, snížení rozdílů v úrovni úrokových sazeb, důvěru finančních a dalších trhů, lepší prostředí pro pokračování v lákání přímých zahraničních investic, jistotu pro všechny účastníky trhu. A také výhody pro občany. Díky cenové stabilitě a nižším úrokovým sazbám se zvýší jejich disponibilní reálný příjem.

EURO: A vidíte také nějaké slabiny, nevýhody? ALMUNIA: Když chcete připojit vaši zemi, vaši měnu ke společnému projektu, který vám poskytne mnoho výhod, budete také muset sdílet vaše rozhodnutí s ostatními. Ale to je prakticky jediné omezení. Takto ovšem funguje celý evropský projekt, a proto je úspěšný. Členské země se rozhodly sdílet odpovědnost na evropské úrovni, a ne bojovat jedna proti druhé

EURO: Mluvil jste o měnové politice ECB, která dnes není restriktivní. Nedávno ale banka úrokové míry zvýšila a objevují se náznaky, že v příštím roce mohou dále růst. ALMUNIA: Myslím, že evropský komisař pro hospodářské a měnové záležitosti nikdy veřejně neřekl jediné slovo o měnové politice Evropské centrální banky. Řekl jsem však, že po posledním rozhodnutí ECB nezměním naši předpověď růstu pro příští rok. Nadále předpokládám, že očekávané tempo růstu pro léta 2006 a 2007 je realistické. Jsem optimistou, pokud jde o možnosti udržitelného oživení ekonomik zemí Evropské unie a eurozóny.

EURO: Kritičtí ekonomové uvádějí, že eurozóna není optimální měnovou unií a že jednotlivé národní ekonomiky jsou příliš odlišné. Změnila se v tomto ohledu situace od zavedení jednotné měny v roce 1999? ALMUNIA: Už před tímto datem jsme samozřejmě diskutovali o výhodách a nevýhodách jednotné měny, měnové unie. Tyto teoretické diskuse byly velmi zajímavé. Nyní máme na stole nejen ekonomickou teorii, ale také praktické výsledky. A máme také zkušenost, důkazy o tom, co jsme díky měnové unii získali. Myslím, že výhody jsou mnohem větší než nevýhody. To neznamená, že nepotřebujeme další rozhodnutí. Každý měsíc diskutujeme s představiteli zemí eurozóny o tom, jak ještě vše zdokonalit, jak zlepšit koordinaci strukturálních reforem, jak koordinovat rozpočtové strategie.

EURO: Objevují se také zcela opačné názory na výsledky měnové unie. Ekonomické problémy Itálie jsou dle nich spojeny s tím, že euro je příliš silné. Podobné věci se říkají také o Německu. Co si o tom myslíte? ALMUNIA: Nesouhlasím. Vypracovali jsme hodně ekonomických analýz o tom, co se děje v různých členských státech. Problémy v Itálii vyplývají z nedostatku strukturálních reforem. Itálie potřebuje dokonalejší fungování trhů, zvýšení konkurenční schopnosti, vyšší produktivitu, lepší fungování finančního systému a podobně. A v případě Německa, kde se konkurenční schopnost výrazně zvýšila, je to otázka nedostatku důvěry investorů a spotřebitelů.

EURO: Tedy jen otázka důvěry? ALMUNIA: Převážně. Samozřejmě že jsou zapotřebí další reformy. Do programu nové německé vlády již byly některé důležité reformy zařazeny. Ale jsem přesvědčen, že pokud se úroveň důvěry v Německu v příštích měsících zlepší, oživení bude nejen udržitelné, ale také silné. A doufám, že důvěra investorů a spotřebitelů se v Německu zlepší díky stabilnějšímu prostředí po vytvoření nové vlády. Reformy, které zahájila již minulá vláda, se také začínají projevovat dobrými výsledky.

EURO: Takže je to spíše politická než ekonomická záležitost? ALMUNIA: Řekl bych, že je to více psychologická než ekonomická záležitost.

EURO: Je možné, aby jakákoliv země opustila eurozónu? Byly jisté náznaky některých italských politiků… ALMUNIA: Teoreticky to samozřejmě možné je. Ale pokud se na to podíváte realisticky, můžete si velmi jednoduše představit, že nikdo si nebude moci dovolit zaplatit cenu, kterou by to stálo.

FIN25

EURO: Domníváte se, že měnová unie může přežít bez společné fiskální politiky? ALMUNIA: Myslím, že evropská měnová unie přežije navždy.

EURO: Ale je nezbytné mít společnou fiskální politiku? ALMUNIA: Je potřeba mít společný fiskální rámec, aby bylo možné koordinovat národní rozhodnutí, fiskální politiku, rozpočtovou politiku s jednotnou měnovou politikou. Musí vzniknout koherentní mix a dobrá strategie, jež jsou zapotřebí pro stabilitu a růst.

  • Našli jste v článku chybu?