PŘETÍŽENÉ KAMIONY Důslednější kontroly přetížených kamionů slibují celníci a zástupci Ředitelství silnic a dálnic. Zaměří se též na dálniční známky a dodržování povinných přestávek. Na širší spolupráci při kontrolách kamionů se dohodli šéf Generálního ředitelství cel Zdeněk Richtr a generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Petr Laušman.
PŘETÍŽENÉ KAMIONY Důslednější kontroly přetížených kamionů slibují celníci a zástupci Ředitelství silnic a dálnic. Zaměří se též na dálniční známky a dodržování povinných přestávek.
Na širší spolupráci při kontrolách kamionů se dohodli šéf Generálního ředitelství cel Zdeněk Richtr a generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Petr Laušman. Spolupráce obou institucí má mít především preventivní charakter. „Na vhodných místech v těsné blízkosti dálnic a silnic I. třídy, které jsou v naší správě, upravíme plochy, na nichž bude možné snadno a rychle namontovat mobilní váhy,“ tvrdí šéf ŘSD.
Kontroly mají být komplexní. Vedle hmotnosti kamionů, které ročně způsobí pouze na dálniční síti škody za 620 milionů korun, se zaměří i na dálniční známky, bezpečnostní přestávky, povolení při přepravě příslušného zboží či na přepravu nebezpečných látek. „Když už jednou kamion zastavíme, chceme provést důkladnou kontrolu,“ podotýká ředitel sekce dohledu Generálního ředitelství cel Miroslav Nováček.
ŠKODÍ HLAVNĚ PŘETÍŽENÍ
Podíl celkově přetížených vozidel při kontrolách v loňském roce byl podle statistiky půl procenta, ale přetížené jednotlivé nápravy má téměř 12 procent vozidel. „Právě přetěžování náprav je ale hlavní příčinou poškozování komunikací,“ míní Laušman.
Zdůrazňuje, že jedna přetížená náprava kamionu má na stav silnice stejný vliv jako 16 tisíc osobních aut. Podle Laušmana tak kvůli těžkým kamionům klesá životnost silnic a roste počet uzavírek či omezení dopravy. Generální tajemník Sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Špryňar ale tvrdí, že vozidla přetěžují zejména vnitrostátní dopravci. A to například při přepravách pevných substrátů jako jsou štěrk, dřevo či stavební hmoty, kdy řidič nemůže zkontrolovat hmotnost. Právě tato auta kontroly na dálnicích a silnicích I. třídy v masovějším měřítku neodhalí.
Špryňar dodává, že ničit nákladní vůz přetížením není v zájmu žádného majitele. Navíc v době, kdy náklady na provoz vozidel rostou. Na dopravce ale často tlačí zákazníci, aby přepravili co nejvíce nákladu. Proto se Česmad snaží prosadit uzákonění spoluzodpovědnosti objednatele přepravy a dopravní společnosti za dodržení maximální hmotnosti nákladu.
Dopravci a zákazníci by v případě odhalení nadměrného nákladu při kontrolách čelili stejným sankcím. Zatím čelí sankcím pouze dopravce. „Podle našeho názoru je to efektivní cesta, jak eliminovat tlak objednatelů na dopravní firmy,“ říká Špryňar.
MOBILNÍ RENTGEN ODHALÍ I DROGY
Celníkům při vážení kamionů pomáhají od loňského roku mobilní váhy, jichž mají v celé republice k dispozici čtrnáct. Za první čtyři měsíce letošního roku na nich zvážili celkem 630 vozidel, u 103 z nich našli porušení předpisů. Deseti stacionárními váhami, které jsou v blízkosti hraničních přechodů, prošlo letos již 12 900 aut, a z toho jich 768 nevyhovělo.
Protože stacionárními váhami procházejí zejména vozy dopravců v mezinárodní dopravě, potvrzují výsledky slova Martina Špryňara o tom, že ti si na hmotnost vozidel dávají větší pozor než vnitrostátní dopravci.
Vedle mobilních a stacionárních váh mají celníci k dispozici ještě jeden mobilní rentgen, který je schopen odhalit například převoz omamných a psychotropních látek.
JEDEN VS. 16 TISÍC
Přetížená náprava kamionu způsobí na silnici škody jako 16 tisíc osobních aut. Problém je ale v tom, že zpřísněné kontroly kamionů prakticky nezachytí přetížená nákladní auta přepravující sypké hmoty. Dopravci proto volají po tom, aby za přetížená vozidla nesli odpovědnost i zákazníci. Řešení je jednoduché - na každém výjezdu z pískovny či lomu by byly váhy.