Menu Zavřít

Celníci letos zruší deset územních pracovišť. Propouštění se prý nechystá

14. 1. 2020
Autor: Mladá fronta archiv

Celní správa plánuje zrušit během letošního roku územní pracoviště v Hodoníně, Chebu, Jičíně, Karviné, Mostě, Pelhřimově, Strakonicích, Tachově, Trutnově a Vyškově. Rušení pracovišť by prý nemělo vést k propouštění, celníci budou přeřazeni na jiné činnosti.

Důvodem omezení počtu pracovišť je podle mluvčí celní správy Martiny Kaňkové mimo jiné tlak na postupnou elektronizaci celní agendy. Správa má v současnosti 15 celních úřadů a 43 územních pracovišť. Změna by se měla dotknout zhruba stovky lidí.

Od počátku roku přitom již byla zrušení na územním pracovišti v Mostě celní agenda a zůstala tam jen agenda týkající se daní. V případě ale, že vláda schválí vyhlášku navrhující rušení uvedených pracovišť, v Mostě bude zhruba od poloviny roku zrušeno i vyřizování daňových záležitostí. Od počátku roku byla také zrušena celní agenda na pracovišti v Draženově, daňová tam zůstává.


Čekání na rentu: Celní správa se zpožďuje s výplatou výsluh

 Celníci - ilustrační foto


„Vzhledem k postupující elektronizaci a snižování počtu systemizovaných míst v agendách celní a daňové je navrženo zrušení některých územních pracovišť. Nedojde k žádnému propouštění ze strany zaměstnavatele,“ uvedla Kaňková. Hlavním přínosem navrhovaných kroků je podle ní přesun celníků z rušených územních pracovišť na kontrolní a dohledové činnosti, které jsou efektivnější.

„Přesun do agend a do činností kontrolních a dohledových s vyšší efektivitou se bude týkat asi 100 lidí. Jedná se o pracovníky z celních a daňových agend, to znamená, že ne všichni pracovníci se z daného pracoviště budou přesunovat na jiné činnosti,“ uvedla Kaňková. K 1. lednu měla celní správa 5899 míst.

Zároveň chce celní správa ještě více elektronizovat komunikaci a nahradit listinné dokumentů digitálními. „Snahou je nabízet primárně digitální služby, tedy umožnit subjektům uskutečnit podání v elektronické podobě na úkor podání v listinné podobě s tím, že vždy bude umožněno uskutečnit i podání na přepážce úřadu, kde bude podání v listinné podobě z důvodu zajištění efektivní správy dokumentů digitalizováno,“ uvedla mluvčí.

Mají vysloužilí zaměstnanci Celní správy pobírat rentu?

Podle celní správy by se opatření neměla výrazněji dotknout ani firem. Luděk Procházka ze společnosti Gerlach, která poskytuje celní služby, ovšem upozornil, že firmy musejí v takovém případě získat povolení tzv. zjednodušených postupů. „Ty lze však použít jen na část zboží. Pro ostatní zboží, stejně jako pro případnou celní kontrolu, musí dovozci i vývozci počítat se zajížďkou na krajský celní úřad a tam fyzicky předložit zboží společně s doklady,“ uvedl Procházka.

Dodal, že firmy, které dříve odbavovaly zboží v Draženově, se nyní musí vydat do 56 kilometrů vzdálené Plzně. Podobně jsou na tom podniky z Mostu, kde nově agendu zrušené pobočky převzala pobočka v Chomutově.

K úsporám přistoupila od letoška již finanční správa, která omezila činnost 33 finančních úřadů. Úřady tak poskytují služby v úřední dny pondělí a středa, tedy minimálně dva dny v týdnu, a zajišťují je alespoň dva pracovníci správy. Rozsah služeb pro občany by tak měl podle správy zůstat stejný. Zástupci obcí a samospráv změny kritizovali, podle nich plánované kroky omezí služby v regionech a navíc se tím bude centralizovat státní správa. Změny se od začátku nového roku týkají například územních pracovišť ve Stříbře, Kaplici, Hlinsku, Moravské Třebové, Luhačovicích nebo Mariánských Lázních.

Dále čtěte:

Vláda odmítla snížení výsluh policistů, které navrhl „mlátička“ Ondráček

bitcoin školení listopad 24

 ilustrační foto

  • Našli jste v článku chybu?