Zahraniční automobilky v Rusku nestíhají vyrábět
Šestatřicetiletý počítačový konzultant Viktor Černjalov z Moskvy dal před pár lety pracně dohromady 6050 dolarů a koupil si nové auto. Rozhodl se pro ruskou Ladu z roku 1999 a od té doby svého rozhodnutí litoval. Motor začal zlobit, už když jel poprvé domů, a jen za první rok přišly opravy na osmnáct set dolarů. „Servis na ruská auta je příšerný. Staré sovětské hulvátství, nekvalitní náhradní díly a vysoké ceny,“ zuří zklamaný majitel. Nebylo tedy divu, že si loni připlatil a investoval 14 800 dolarů do jednoho z prvních Focusů, který sjel z výrobního pásu nové továrny Fordu ve Vševoložsku, městečku asi hodinu jízdy na sever od Petrohradu.
Rostoucí blahobyt středostavovských milovníků aut typu Černjalova vysvětluje, proč má Ford a jiné nadnárodní automobilky v Rusku takové žně. Odbyt nových vozů loni stoupl o čtyřicet procent na 110 tisíc. Největší úspěch ze zahraničních značek mělo Daewoo, které prodalo 12 418 vozů. Za ním následují Škoda, Renault a Toyota. Ford, který investoval 150 milionů dolarů do nového závodu, obdržel od zahájení výroby loni v srpnu jedenáct tisíc objednávek na model Focus. To je trojnásobek množství, které Ford v Rusku prodal v roce 2001 před otevřením závodu, a zároveň poptávka očekávaná až o rok později. „Máme jeden zásadní problém,“ komentuje situaci ředitel nové továrny Murray Gilbert. „Naši kolegové z prodeje a marketingu jsou schopni prodat víc aut, než dokážu vyrobit.“
Nový místní závod dává Fordu velkou výhodu, kterou dovozci aut nemají: nemusí platit tvrdé pětadvacetiprocentní clo. Jedinou další velkou značkou, která investovala do výroby v Rusku, je General Motors. Ta otevřela společný podnik s místní firmou Avtovaz loni v záři. Ostatní však na sebe nenechají dlouho čekat. Renault 26. září oznámil rekordní investici do ruského automobilového průmyslu. Hodlá vynaložit 250 milionů dolarů na závod v Moskvě a od roku 2005 v něm vyrábět šedesát tisíc sedanů ročně. „Rusové dychtí po autech. Milují je a chtějí. A my se domníváme, že máme dobré produkty,“ prohlašuje ředitel Renaultu Louis Schweitzer.
Není těžké pochopit, proč si jsou výrobci aut svou sázkou na Rusko tak jistí. Počet aut se tu za poslední desetiletí zdvojnásobil na 141 vozů na tisíc obyvatel a v další dekádě se může zdvojnásobit znovu. „Světoví výrobci musí hledat nové a dynamické trhy a Rusko je jedním z nich,“ shrnuje analytik Vladimir Savov z poradenské firmy Brunswick UBS Warburg. Domácí ruští výrobci – zvláště Avtovaz, výrobce značky Lada – stále ovládají nějakých devadesát procent trhu. Poruchovost lad je však příslovečná a jejich lesk se rychle ztrácí. Zatímco zahraniční výrobci prodávají stále víc, odbyt ruských aut loni klesl o deset procent.
Jenže i cizí výrobci řeší nepříjemný problém: mnohá z dovezených aut prodaných v Rusku jsou z druhé ruky, což sice těší místní prodejce, ale mnohem méně producenty samotné. „Je to nešvar zdejšího trhu,“ stěžuje si generální ředitelka GM v Rusku Heidi McCormacková a kritizuje výhodné zdanění dovážených ojetin. Ta jsou proclívána podle stáři a obsahu motoru, ale při individuálním dovozu nepodléhají dvacetiprocentní dani z přidané hodnoty. Vláda vloni pod tlakem zle zkoušených místních výrobců aut zvýšila dovozní cla na starší vozy. Odborníci očekávají, že se vyšší poplatky časem dotknou všech aut z druhé ruky.
Cla však nevyřeší zásadní problém, s nímž se západní dodavatelé potýkají: i přes rostoucí prosperitu se cena jejich auta rovná průměrnému ruskému příjmu za pět let. Proto také někteří připravují levnější modely. General Motors upustily od prosazování vlastního modelu a raději přijaly za svou místní sportovně užitkovou Nivu za osm tisíc dolarů. Renault zase vyvine nový sedan určený pro chudší kupce v Rusku a východní Evropě.
Další překážkou je financování, neboť v Rusku je o levné úvěry nouze. Výrobci aut už ale spolupracují s bankami na přípravě úvěrových programů. Zmíněný majitel Focusu Viktor Černjalov vzpomíná, že v roce 2001 činil úrok při půjčce na auto 25 procent, dnes je to kolem deseti. Pomalu tak v Rusku vzniká moderní automobilový trh.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Martin Janda, www.langpal.com