Google počítá s tím, že už brzy začne licencovat nové sady svých mapových dat mnoha společnostem z různých odvětví. Jedná se především o takzvané API (aplikační programovací rozhraní) se solárními a energetickými informacemi a daty o kvalitě ovzduší. Ty můžou být pro mnoho firem velmi užitečné, a to hlavně při vytváření různých projektů, které se blíže věnují využití zdrojů obnovitelné energie.
Zákazníci mají získat přístup k údajům ze Solar API, jež by mohly používat například společnosti zabývající se instalacemi solárních technologií. K nim patří třeba SunRun, Tesla Energy nebo Aurora Solar. Podle CNBC chce ale Google získat zákazníky i z řad realitních firem (Zillow nebo Redfin), hotelových řetězců (Marriott) nebo energetických podniků (PG&E).
Mnohá data ze Solar API pocházejí z pilotního programu jménem Project Sunroof, což je kalkulačka solárních úspor spuštěná v roce 2015. Tento nástroj umožňuje uživatelům zadat svoji adresu a získat informace, které jsou zásadní při pořízení solární elektráren. Mezi ně patří odhadované náklady na instalaci fotovoltaických panelů, jejich potřebná velikost a úspory na účtech za elektřinu po jejich spuštění. Aplikace ale nabízí také 3D modelování střech budov a okolních stromů na základě dat Google Maps.
Měsíční historie kvality vzduchu
Google chce prodávat jak přístup k údajům o jednotlivých budovách, tak i agregovaná data pro všechny stavby v konkrétním městě nebo oblasti. Společnost tvrdí, že má informace o více než 350 milionech budov, což představuje výrazný nárůst oproti Project Sunroof. Interní dokument firmy odhaduje, že solární API vygenerují příjmy mezi 90 a 100 miliony dolarů (přes dvě miliardy korun) hned v prvním roce po jejich uvedení na trh.
Kromě dat ze Solar API chce americká společnost prodávat i údaje z Air Quality API. Ty zákazníkům umožní získat podrobné informace o kvalitě ovzduší, a to včetně případných znečišťujících látek nebo zdravotních doporučení pro konkrétní místo. Výsledná data mají zahrnovat také digitální tepelné mapy nebo historii kvality vzduchu za posledních 30 dní.
Mapy jsou velmi výdělečné
Aktuální záměr Googlu přichází v době, kdy se společnost snaží zpeněžit své mapové produkty, což souvisí s hledáním nových zdrojů příjmů v období stagnující ekonomiky. Dodatečné finance firma potřebuje i kvůli tomu, že v posledních měsících investuje značné částky do vývoje nejnovějších technologií, jako je třeba generativní umělá inteligence.
Americká společnost už v současné době licencuje své mapovací API několika firmám, které je používají k navigaci. Například taxislužba Uber v roce 2019 uvedla, že za data během tří let zaplatila 58 milionů dolarů (přibližně 1,3 miliardy korun). Příjmy z Maps API jdou do cloudového segmentu Googlu, který se v letošním prvním čtvrtletí konečně stal ziskovým.
Google v současnosti nezveřejňuje, kolik jeho podnikání v mapách vydělává. Podle analytika banky Morgan Stanley Briana Nowaka se ale jedná o jeden z nejvíce zpeněžovaných produktů společnosti. V rozhovoru pro CNBC v roce 2021 Nowak odhadl, že Mapy Google do letošního roku vydělají 11,1 miliardy dolarů, a to hlavně díky podstatnému zvýšení příjmů z reklamy.