Menu Zavřít

Cenná data na prodej. Google chce zákazníkům nabídnout informace o kvalitě ovzduší či o míře slunečního záření

30. 8. 2023
Doba čtení: 2 minuty
Autor: Depositphotos
  • Americký Google chce zpeněžit energetická a environmentální data z mapovacích rozhraní API. Ta mají společnostem umožnit vytvářet lepší projekty
  • Technologický gigant sesbíral údaje o více než 350 milionech budov, jejichž prodej mu má ročně vynést zhruba 100 milionů dolarů
  • Data si mají pořizovat společnosti zabývající se instalací solárních technologií nebo třeba developeři

Google počítá s tím, že už brzy začne licencovat nové sady svých mapových dat mnoha společnostem z různých odvětví. Jedná se především o takzvané API (aplikační programovací rozhraní) se solárními a energetickými informacemi a daty o kvalitě ovzduší. Ty můžou být pro mnoho firem velmi užitečné, a to hlavně při vytváření různých projektů, které se blíže věnují využití zdrojů obnovitelné energie.

Zákazníci mají získat přístup k údajům ze Solar API, jež by mohly používat například společnosti zabývající se instalacemi solárních technologií. K nim patří třeba SunRun, Tesla Energy nebo Aurora Solar. Podle CNBC chce ale Google získat zákazníky i z řad realitních firem (Zillow nebo Redfin), hotelových řetězců (Marriott) nebo energetických podniků (PG&E).

Mnohá data ze Solar API pocházejí z pilotního programu jménem Project Sunroof, což je kalkulačka solárních úspor spuštěná v roce 2015. Tento nástroj umožňuje uživatelům zadat svoji adresu a získat informace, které jsou zásadní při pořízení solární elektráren. Mezi ně patří odhadované náklady na instalaci fotovoltaických panelů, jejich potřebná velikost a úspory na účtech za elektřinu po jejich spuštění. Aplikace ale nabízí také 3D modelování střech budov a okolních stromů na základě dat Google Maps.

Měsíční historie kvality vzduchu

Google chce prodávat jak přístup k údajům o jednotlivých budovách, tak i agregovaná data pro všechny stavby v konkrétním městě nebo oblasti. Společnost tvrdí, že má informace o více než 350 milionech budov, což představuje výrazný nárůst oproti Project Sunroof. Interní dokument firmy odhaduje, že solární API vygenerují příjmy mezi 90 a 100 miliony dolarů (přes dvě miliardy korun) hned v prvním roce po jejich uvedení na trh.

Digitální technická mapa stojí kraje stovky milionů. Profitovat z ní budou investoři i veřejná správa
Přečtěte si také:

Digitální technická mapa stojí kraje stovky milionů. Profitovat z ní budou investoři i veřejná správa

Kromě dat ze Solar API chce americká společnost prodávat i údaje z Air Quality API. Ty zákazníkům umožní získat podrobné informace o kvalitě ovzduší, a to včetně případných znečišťujících látek nebo zdravotních doporučení pro konkrétní místo. Výsledná data mají zahrnovat také digitální tepelné mapy nebo historii kvality vzduchu za posledních 30 dní.

Mapy jsou velmi výdělečné

Aktuální záměr Googlu přichází v době, kdy se společnost snaží zpeněžit své mapové produkty, což souvisí s hledáním nových zdrojů příjmů v období stagnující ekonomiky. Dodatečné finance firma potřebuje i kvůli tomu, že v posledních měsících investuje značné částky do vývoje nejnovějších technologií, jako je třeba generativní umělá inteligence.

MMF24

Americká společnost už v současné době licencuje své mapovací API několika firmám, které je používají k navigaci. Například taxislužba Uber v roce 2019 uvedla, že za data během tří let zaplatila 58 milionů dolarů (přibližně 1,3 miliardy korun). Příjmy z Maps API jdou do cloudového segmentu Googlu, který se v letošním prvním čtvrtletí konečně stal ziskovým.

Stane se umělá inteligence všudypřítomnou? Podle šéfa Googlu neexistuje firma, kterou by v blízké době neovlivnila
Přečtěte si také:

Stane se umělá inteligence všudypřítomnou? Podle šéfa Googlu neexistuje firma, kterou by v blízké době neovlivnila

Google v současnosti nezveřejňuje, kolik jeho podnikání v mapách vydělává. Podle analytika banky Morgan Stanley Briana Nowaka se ale jedná o jeden z nejvíce zpeněžovaných produktů společnosti. V rozhovoru pro CNBC v roce 2021 Nowak odhadl, že Mapy Google do letošního roku vydělají 11,1 miliardy dolarů, a to hlavně díky podstatnému zvýšení příjmů z reklamy.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).