Menu Zavřít

Cenová bitva pokračuje

3. 2. 2011
Autor: Euro.cz

...Petrem Kheilem

Volby a souboj o co nejnižší ceny u masově prodávaných počítačů. To jsou podle Petra Kheila, ředitele českého Hewlett-Packard pro osobní počítače, klíčové momenty na lokálním trhu v loňském roce. „Zatímco firmy kvůli volbám svá rozhodnutí o investicích odkládaly, spotřebitelský segment stále roste,“ říká Kheil v rozhovoru pro týdeník EURO.

EURO: Jaký byl rok 2010 z pohledu prodejnosti počítačů na českém trhu a jak se dařilo HP? KHEIL: Byl to poměrně úspěšný rok. Dle předběžných odhadů analytiků rostl český trh zhruba o čtrnáct až sedmnáct procent, když se prodalo přes milion notebooků a desktopů, tedy stolních počítačů. Podíl notebooků přesahoval 70 procent. Z hlediska HP bylo pozitivní, že v obou klíčových komoditách jsme rostli dvouciferným tempem, které se blíží 20 procentům na meziroční bázi. Spokojenost panuje především se zvýšeným tržním podílem v segmentu „pécéček“, kde celorepublikový trh rostl jen mírně či spíše stagnoval, zatímco my jsme navýšili prodeje, a tedy i podíl.

EURO: V posledních pár letech se zvedla obrovská vlna zájmu o mininotebooky, takzvané netbooky. Jak se dařilo vám na trhu, kde dosud vládly především konkurenční společnosti Acer a Asus? KHEIL: Existují určité cenové úrovně netbooků, kde HP svou nabídku aktivně nepodporuje, to je pravda, ale v úrovních, na které se rozhodneme cílit, jsme poměrně úspěšní. Velký úspěch jsme například zaznamenali s designovými přístroji od Vivienne Tamové. Obecně se však dá říci, že české a slovenské HP v segmentu přenosných počítačů táhnou především klasické notebooky. Nemůžeme si dovolit podporovat všechny cenové řady na úkor propadu profitability. Tlak na českém trhu je opravdu obrovský a není možné současně udržet růst i vysokou ziskovost. Je potřeba udržet si zdravý byznys.

EURO: Ovlivnil český trh v loňském roce nějaký zásadní moment? KHEIL: Nákupní apetit největších firem, tedy jednoho z klíčových segmentů trhu, ovlivnily volby. Kvůli tomu se spousta rozhodnutí zdržela či zpomalila. Druhý faktor, který se projevil, byla pokračující bitva o ceny v komoditním byznysu, tedy u nejmasověji prodávaných počítačů. Není výjimkou, že si Češi začali do rodin pořizovat druhý či třetí notebook. Naopak přestává platit donedávna typický obrázek, kdy jeden přístroj sdílejí všichni členové rodiny. Penetrace roste a zároveň se zkracuje doba obnovy přenosného počítače. V průměru je to dnes někde mezi třemi až čtyřmi lety, ale existují skupiny zákazníků, kde je frekvence ještě kratší.

EURO: Znamená to, že Čechům se začalo ekonomicky dařit? KHEIL: Souvisí to s tlakem na ceny, tedy tím, jak jsou zařízení dostupnější. Cenové úrovně se posunuly tak, že odstranily psychologickou hranici koupit nové zařízení. Například v nejnižší cenové úrovni se i klasický patnáctipalcový notebook dostal pod hranici deset tisíc korun.

EURO: Táhne prodeje počítačů v Česku stále korporátní sféra, nebo se již na útraty firem dotahuje spotřebitelský segment? KHEIL: Firemní sféra je stále nejvýznamnější, ale spotřebitelský trh roste a velikostně se začíná korporátnímu byznysu přibližovat. Samozřejmě, každý rok je jiný, ale dynamika hovoří ve prospěch domácnostního segmentu. To je logický vývoj, neboť tato část trhu není dosud plně obsazena.

MM25_AI

EURO: Co bude dle vašeho názoru hlavním tahounem poptávky v letošním roce? KHEIL: Ve spotřebitelském segmentu bude hrát čím dál větší roli design a rovněž si část zákazníků žádá 3D technologii v noteboocích.

EURO: Před několika týdny jste představili speciální řadu netbooků pro žáky základních škol s elektronickými učebnicemi. Kolik přístrojů chcete letos prodat? KHEIL: Svým způsobem je to zcela nový segment trhu, zařízení s přidanou hodnotou, které zlepšuje a zefektivňuje výuku žáků. Věřím, že tak alespoň trochu pomůžeme zlepšit vzdělanost mladých lidí, aby byli v budoucnu víc konkurenceschopní na evropském trhu práce, a zároveň nám to pomůže v růstu tržního podílu v oblasti netbooků. Ten dnes představuje asi 20 procent z celého notebookového trhu v Česku, takže předpokládám, že prodáme alespoň tisíce žákovských počítačů ročně (více o využití počítačů ve školách na straně 88).

  • Našli jste v článku chybu?