Milanem Samešem
Před třemi lety Milan Sameš odešel z pozice šéfa českého zastoupení IT firmy Ness do softwarového obra Oracle. Jako ředitel pobočky měl za úkol především navýšit tržby firmy a zreorganizovat lokální management. Podařilo se, a když pak přišla nabídka stát se prezidentem Nessu pro střední a východní Evropu, vrátil se „na místo činu“. „Celý Oracle běží jako perfektně namazaný stroj, který jede dopředu, a já se spíše cítím jako manažer do měnících se podmínek. A Ness se postupně mění v globální firmu. Navíc mne lákalo být součástí vrcholového vedení firmy, která je kotovaná na burze Nasdaq,“ říká Sameš v prvním rozhovoru po nástupu do pozice.
EURO: Jak vypadá přerod Nessu v globální společnost? SAMEŠ: Ness má několik základních linií a skupin byznysu, které jdou skrze jednotlivé regiony a země. Dříve byla vždy nejdůležitější částí každá pobočka, teď je pro Ness zásadní typ služby či byznysu bez ohledu na místo, kde je daná služba poskytována. Průřezově. To nám umožní podnikání lépe řídit, měřit a být čitelnější jak pro zákazníky, tak pro investory. Klient by totiž vždy měl vědět, jaká je naše přidaná hodnota, co mu to přinese, a ne jakým IT řešením a odkud mu to vytvoříme.
EURO: Znamená to, že směřujete k potlačení národních poboček a že v regionu střední a východní Evropy vznikne jen jeden tým lidí? SAMEŠ: Myslím, že tak radikální řešení nenastane, úplné odstranění lokálních zastoupení se zatím nikdy neosvědčilo. Je ale potřeba nalézt citlivou kombinaci mezi současným modelem a tímto vámi zmiňovaným tak, aby to celý chod korporace zefektivnilo. Bezpochyby nebudeme dělat žádnou revoluci, spíše připravujeme transparentní evoluci.
EURO: Je cílem těchto kroků zeštíhlit firmu nebo se stejným počtem lidí dosáhnout lepších ekonomických čísel? SAMEŠ: Rozhodně ne zeštíhlování! Snažíme se změnit Ness tak, aby mohl mnohem pružněji reagovat na vývoj v IT a na potřeby klientů. Pokud naplníme předpoklady, jak firmu pozměnit, bude možné takto nastavenou organizací, byť bude globálně fungující, hýbat daleko rychleji než firmou, která je pouhým součtem regionálních poboček. Nejvhodnější pojmenování tohoto procesu je centralizace. V České republice je tento termín považován za téměř sprosté slovo, ale plně to vystihuje naše cíle, s drobným dovětkem – centralizace se zdravým selským rozumem.
EURO: Dostal jste konkrétní zadání, jak zvýšit tržby ve svém regionu? SAMEŠ: Zatím jsme ve fázi sestavování managementu pro tento region, na to teprve bude navazovat tvorba rozpočtu, nicméně bezpochyby počítám s růstem. Jak velký bude, se odvine od vývoje ekonomiky, byť se snažíme, aby byl Ness co nejvíce odolný podobným výkyvům. Já osobně jsem velmi opatrný v optimistických predikcích hospodářského vývoje, lidé v roce 1930 si také mysleli, že se ekonomika znovu nastartovala, a realita byla značně odlišná.
EURO: Spadla cena IT služeb na českém trhu, nebo lze v budoucnu takový vývoj očekávat? SAMEŠ: Recese přinesla tlak na ceny, po prvním úderu dokonce hladina spadla, ale postupem času se to vyrovnalo. Většina zákazníků totiž pochopila, že tímto směrem cesta nevede, takže spíše než poptávku po levnějších službách vnímám tlak na jejich kvalitu a rychlost. IT byznys se teď prostě dělá jinak, firmy daleko více než dříve přemýšlejí o tom, co nakoupit a jak to nakoupit. Je to zprofanovaný obrat, ale zákazníci jdou po skutečné přidané hodnotě než v dobách obecného růstu ekonomiky, řeší, co jim IT přinese.
EURO: Předloni Ness koupil českou firmu Logos, akvizice jste nedávno uskutečnili i v Maďarsku a Rumunsku. Hodláte i nadále nakupovat ve východoevropském regionu? SAMEŠ: Stále se na IT trhu díváme kolem sebe a náš akviziční apetit je i nadále stejný. Je to cesta, jak růst produktově i geograficky, tedy možnost, jak se dostat na další trhy. Není tajemstvím, že na akvizicích průběžně pracujeme, ale současnou prioritou je vnitřní reorganizace.