Menu Zavřít

Ceny na příští rok nezvýší

16. 10. 2009
Autor: Euro.cz

České letectví občas zasáhne i dobrá zpráva

Řízení letového provozu (ŘLP) se rozhodlo podpořit letecké dopravce a nezvýší pro příští rok ceny za své služby. Výše poplatků za traťovou službu řízení (47,56 eura za přeletovou jednotku) a cena za přibližovací a letištní službu na letištích Praha, Brno, Ostrava a Karlovy Vary (6800 korun za přibližovací jednotku) tak zůstanou pro rok 2010 stejné jako letos.
„Chceme, aby byl český vzdušný prostor atraktivní. Už v minulých letech jsme tvořili naše ceny takovým způsobem, aby byly pro zákazníky přijatelné, a proto se i dnes snažíme nastavit poplatkovou politiku tak, aby na ně byl dopad celosvětové krize co nejmenší. Podařilo se nám to díky aktivnímu přístupu na výnosové i nákladové straně, i když dochází k poklesu letového provozu. Přes zmrazení cen a další očekávaný pokles provozu ale udržíme hospodaření státního podniku v černých číslech,“ potvrdil týdeníku EURO generální ředitel ŘLP Jan Klas.

Je tu i konkurence Zdaleka ne všichni poskytovatelé služeb řízení letového provozu si mohou dovolit nezvyšovat ceny. Ty zůstanou pro příští rok stejné pouze ve třetině ze 38 členských států evropské organizace pro bezpečnost letového provozu Eurocontrol. Nezvýšení cen v Česku tak může být přitažlivé pro ekonomy aerolinek, které využívají letové koridory nad Polskem, jež na základě dosavadních informací plánuje výrazné zdražení, nemluvě o tom, že se Polsko už potýká s kapacitními problémy. A pak je tu možnost podlétnout Česko jižně nad Rakouskem a Maďarskem, přičemž zejména přelety nad Rakouskem jsou už dnes výrazně dražší než nad Českem. „Polský vzdušný prostor nám byl cenově blíž, ale dochází tam ke skokovým nárůstům, protože se Poláci snaží modernizovat svůj systém a pozvednout ho tak, aby na tom byl kapacitně lépe,“ vysvětluje Klas. „I když je naše činnost v rámci Evropy ekonomicky regulovaná, tak už se zároveň vytváří do jisté míry pseudokonkurenční prostředí. To znamená, že nikdo nechce být především ve výši přeletových poplatků nad evropským průměrem, protože pak se jeho vzdušný prostor stává méně atraktivní, zvláště u menších států, jež se dají obletět. Dnes dopravci velmi dobře kalkulují, kudy letí, jestli náklady na o něco delší trať nejsou vykompenzovány třeba tím, že tam mají nižší poplatky. Mohou si zadat data do svého počítače a jednoduše optimalizovat dráhu letu tak, aby to bylo co nejekonomičtější,“ dodává Klas.

bitcoin_skoleni

Bezproblémový provoz Příjemce zpráv o situaci domácího civilního letectví musel v několika uplynulých týdnech dojít k smutným závěrům. Nejprve několikaměsíční agonie a krach SkyEurope, která sice byla slovenská, ale na ruzyňském letišti měla základnu. Pak se za vydatné mediální pozornosti vyhrotila situace v ČSA. Ve spojení s obecným povědomím, že i zahraniční dopravci mají vážné potíže, je vše jasné – celé odvětví je v Česku v naprostém rozkladu. A tak alespoň jedna dobrá zpráva je, že v našem vzdušném prostoru a na českých letištích funguje bezproblémově a v černých číslech infrastruktura letecké dopravy. Také v celoevropském srovnání nepatří Česko mezi země s největším poklesem letového provozu. Nad naším územím poklesl od ledna do srpna o 5,4 procenta oproti stejnému období loňského roku, zatímco především západoevropské země jako Španělsko, Velká Británie a další velmoci zaznamenaly podstatně vyšší propady. Například Francie o deset procent. Globální aerolinky však přeskupují síly a využívají při menším počtu přeletů větších letadel, takže skutečný dopad na příjmy ŘLP bude v poklesu jen o jedno až dvě procenta, což firma zřejmě ustojí s předpokladem letošního zisku 83 milionů korun. Rovněž případná privatizace ČSA by na ŘLP měla mít jen minimální dopad. Pouze v případě, že České aerolinie vyhlásí bankrot a zmizí ze světa, se to může z krátkodobého i střednědobého hlediska v hospodaření ŘLP projevit.

Lufthansa vede I když u přibližovacích a letištních služeb na česká letiště zabírají ČSA v portfoliu zákazníků téměř 50 procent, přesto je nejvýznamnějším klientem ŘLP německá Lufthansa. Pramení to především z geografické polohy Česka. U traťového provozu téměř každý let z Mnichova nebo Frankfurtu směrem na východ a zpět protne náš vzdušný prostor a řada letů na další německá letiště zejména na jih a jihovýchod země také. Nebe nad Českem křižují dokonce některé německé vnitrostátní linky.
Nejen pro Lufthansu, ale i pro ČSA je nezvýšení cen letového provozu v Česku dobrou zprávou. „Pro České aerolinie je to vzhledem k dopadům hospodářské krize pozitivní informace. Společným jednáním s ŘLP se ČSA podařilo již v roce 2008 snížit poplatky za navigaci v řádu desítek milionů korun a firma nyní může se stejnou úsporou v nákladech s největší pravděpodobností počítat i pro příští rok,“ vzkázala mluvčí ČSA Hana Hejsková.
Problémy aerolinek se však do hospodaření ŘLP nijak podstatně nepromítají. Do jaké míry se snížil počet cestujících, není z hlediska množství pohybů letadel relevantní. „Na to se musíte podívat minimálně v evropském kontextu. Ziskové marže aerolinek skutečně nejsou světoborné. Ve chvíli, kdy přišel nový fenomén nízkonákladových společností, bych očekával určitou konsolidaci v oboru, pak by lepší časy přišly. Útok na New York, chřipkové epidemie, ropné cenové šoky, světová ekonomická krize – to vše aerolinky připravuje o ziskovost normálních firem. Letiště a ŘLP jsou ve většině případů dominantní monopoly, ale já si nemyslím, že v České republice by to bylo na úkor leteckých dopravců. To v žádném případě. Řízení letového provozu i Letiště Praha jsou v porovnání se zahraničními partnery ČSA z hlediska poměru kvalita/cena velice přívětivými partnery,“ konstatuje Klas.

  • Našli jste v článku chybu?