Menu Zavřít

Ceny nových vozů by měly jít dlouhodobě dolů

4. 8. 2003
Autor: Euro.cz

I nejprestižnější světoví ekonomičtí analytici předpovídali snad už na letošní pololetí ukončení vleklé recese automobilového trhu. Podle prodejních výsledků se tak ale neděje. První oživení by mohlo podle cenového experta Tomáše Majera přijít na podzim, ale i tak by podle něj měly ceny nových vozů dlouhodobě spíše klesat.

Pohled experta

I nejprestižnější světoví ekonomičtí analytici předpovídali snad už na letošní pololetí ukončení vleklé recese automobilového trhu. Podle prodejních výsledků se tak ale neděje. První oživení by mohlo podle cenového experta Tomáše Majera přijít na podzim, ale i tak by podle něj měly ceny nových vozů dlouhodobě spíše klesat.

* Jak recesi automobilového trhu pocítí přímo na sobě běžný člověk?

Některé automobilky výrazně zlevnily některé modely.

* Které značky podle vás skomíráním prodejů očividně hodně trpí?

Patrné propady jsem zaznamenal u Škody, Nissanu a třeba i Renaultu. naopak Opel a Ford vykazují pozoruhodné zisky.

* U Opelů a Fordů našli tedy cestu z recese ven?

Spíš jde o takový optický klam, protože právě tyhle automobilky na tom nebyly předtím vůbec dobře. Tudíž jakmile s tím samy začaly něco dělat a daří se lépe, může to na první pohled vypadat, že jako jediní se dokáží vymanit z recese.

* Čím se automobilky budou krizi nadále bránit?

Nejen cenami a jejím snižováním. Zkusí určitě i nasadit pestrost vybavení modelů. Určitě někdo přijde třeba i s motorizací která vůbec nebyla pro Evropu původně určena.

* Kde je třeba vidět podle vás perspektivu?

Myslím, že tradiční trhy už jsou až příliš nasycené. Smysl bude mít začít věnovat opravdu usilovnou pozornost novým odbytištím. Tak třeba Čína. Tam, si myslím, je i velká šance pro Škodovku.

* Má smysl v pozici spotřebitele spoléhat ještě chvíli na krizi a čekat s nákupem nového auta? Vyplatí se ještě chvíli spekulovat na pokles ceny?

Podle všeho ano. Minimálně se čím dál víc budou automobilky pouštět do marketingových akcí, výbav zdarma, dieselů za cenu benzinových motorů a podobně. To je pro spotřebitele vždycky příjemné.

* Naopak: nastoupí po oživení masové zdražování aut?

WT100

Určitě ne. O nasycenosti trhů už byla řeč, a proto si myslím, že bude i tak pokračovat plíživý pokles cen. To dost zasáhne i obchod ojetými vozy. Jednoznačně se čím dál víc lidí začne orientovat na leasing nového automobilu než na nákup staršího vozu.

Tomáš Majer

  • Našli jste v článku chybu?