Přeshraniční nákupní výlety do Saska za levnějšími a často i kvalitnějšími potravinami se pro řadu Čechů staly tradicí. Doposud však platilo, že co se týče ceny je Polsko zaručeným tipem. Nyní se však ukazuje, že i v Polsku může být dráž než v Německu.
V Polsku zdražují potraviny. Takový závěr vyplývá ze srovnání cen 86 identických výrobků z nabídky obchodního řetězce Lidl v Polsku a Německu. Srovnání provedla společnost TakeTask a informoval o něm server MondayNews.pl.
Podle průzkumu 70 procent výrobků ze vzorového nákupu bylo levnější v Německu, 29 v Polsku a jedno procento stálo v obou zemích stejně. V průměru bylo zboží v Polské draží o deset procent a celý nákupní košík tam stál o 60 zlotých, tedy asi 362 korun více než v Německu.
Záleží na regionu |
---|
Doposud Polsko platilo ze levnější zemi než Německo. Například podle loňského srovnávacího „vánočního“ nákupu deníku Dnes v českých regionech a všech okolních státech byla cena stejného zboží nakoupeného v Sasku o 66 procent vyšší než v polské Jelení Hoře. Ve srovnání s Bavorskem byl polský nákup levnější dokonce o 72 procent. V závislosti na regionu pak nákup v Česku vyšel o 45 až 55 procent dráž než v Polsku. I v tomto případě však platí, že záleží na konkrétním produktu. Například čokoláda byla nejlevnější v Německu a v Česku naopak nejdražší. Oproti tomu za pivo platili nejméně překvapivě Pražané. Podobný průzkum z roku 2014 uskutečněný právě v Lidlu oproti tomu ukázal, že nákup v českých prodejnách vyjde dráž než v Polsku, ale i Německu. |
Ukázalo se, že v době nákupu stálo v Polsku více zhruba 74 procent potravin a 64 procent nepotravinového zboží. Dražší přitom často bylo dovozové zboží. Podle šéfa TakeTask Sebastiana Starzyńskeho je to pravděpodobně dáno tím, že v Polsku je obtížné prezentovat domácí výrobky jako prémiové.
Němci nechápou, proč řešit „potravinový rasismus“. Lidé mají různé chutě a umí snad číst, ne?
Příkladem za všechny je italský ocet balsamico, který byl o 85 procent dražší v Polsku než v Německu. Rozdíl v ceně byl u tohoto produktu vůbec nejvyšší. Zajímavé přitom je, že po skončení výzkumu se ocet dostal v Polsku do akce a značně zlevnil. Přesto za něj Poláci stále platili více než Němci mimo slevu. Téměř o polovinu dražší byl v Polsku také „studentský“ mix oříšků a rozinek a rajčatové pyré.
Levnější kosmetika
U nepotravinářského zboží je rozdíl v cenách méně výrazný. Podle Starzyńskeho je nabídka na polském trhu velmi široká a například v segmentu čisticích prostředků jsou k dostání produkty všech možných cenových kategorií. Proto je pro obchodníky složitější dosáhnout v non-food segmentu na vyšší marže.
I zde však byly značné rozdíly. Čisticí prostředek do domácnosti byl v polském Lidlu o 71 procent dražší než v německém, pamlsky pro psy o 60 procent. Levnější se naopak ukázaly být hygienické potřeby, jako je voda po holení a odličovací ubrousky. TakeTask za tím vidí skutečnost, že polští výrobci kosmetiky jsou na domácím trhu relativně silní a zahraniční značky tak mohou soutěžit pouze cenou.
České ministerstvo zemědělství zveřejnilo výsledky testu:
Problém dvojích potravin trvá. Z 21 testovaných jich bylo odlišných 11, potvrdil test
Lidl se proti výsledkům ohradil. Podle stanoviska řetězce zveřejněném na portálu dlahandlu.pl se srovnání týká pouze čtyři procent sortimentu. Ceny značně ovlivňují náklady na dopravu, logistiku a skladování, které jsou u 600 prodejen v Polsku mnohonásobně vyšší než u tří tisíc prodejen v Německu. Například maso, které Lidl odebírá od polských dodavatelů, je však prý pro Poláky levnější.
DPH na potraviny
V Česku obvykle obchodníci při podobných příležitostech argumentují také vyšší DPH. To však pro Polsko neplatí. Sazba daně je u většiny základních potravin, jako jsou chleba, ovoce, zelenina, maso a mléčné výrobky, pět procent, zatímco v Německu sedm. Pouze z citrusového ovoce, ořechů nebo některých zákusků odvádí Poláci státu osm procent, a u alkoholu nebo minerálek dokonce 23 procent. Lidl se tak vyšší daní obhajuje aspoň u alkoholu a kosmetiky.
Nákupní timing: jídlo a pití na Vánoce a Silvestra lze pořídit o tisíce levněji
Společnost TakeTask argumenty řetězce nepopírá a vesměs je i sama zveřejnila spolu s výsledkem srovnání. Podle firmy není možné zjištění zevšeobecňovat a obchodník se pouze přizpůsobuje realitě na daném trhu. Po dražších, prémiových produktech je v Polsku menší poptávka než v Německu, prodává se jich méně a v regálech zůstávají déle, což se odráží do koncové ceny. „Kupní síla Poláků se postupně zvýší. V důsledku toho vzroste poptávka po prémiových produktech a logistické náklady klesnou. Vzroste také konkurence a s tím poklesne i cena,“ předpovídá však TakeTask.
Dále čtěte: