Ropa a motorová paliva
Ceny ropy se během vánočních svátků dostaly nad 96 dolarů za barel. Růst táhlo očekávání, že zásoby suroviny ve Spojených státech vykážou další pokles, a také turecké útoky na kurdské povstalce v severním Iráku, které obnovily obavy o dodávky ropy z Blízkého východu. Za loňský rok ropa podražila o více než padesát procent.
Turecké letectvo bombardovalo na svátek svatého Štěpána sever Iráku, kde jsou rozmístěny základny Strany kurdských pracujících (PKK). Turecká armáda vedla od počátku prosince již několik vzdušných operací proti pozicím kurdských povstalců, kteří využívají severoiráckého území jako základny pro své útoky v Turecku. Dodávky irácké ropy prostřednictvím ropovodu do Turecka jsou velmi omezené kvůli technickým problémům a sabotážím.
Cena benzinu se v loňském roce ubírala stejným směrem jako cena ropy, i když křivka jeho růstu nebyla zdaleka tak strmá jako u suroviny. Důvodem jsou jednak spotřební daně, které sice pohonné látky výrazně zdražují, ale růst cen ropy se pak nepromítá do růstu cen paliva stejným procentem, a jednak posilování koruny. Oproti americkému dolaru, za nějž se obchoduje ropa, česká koruna zpevnila o patnáct procent.
Nejprodávanější benzin Natural 95 se podle údajů společnosti CCS nyní v České republice prodává za 30,60, což je o tři koruny více než v lednu 2007. Ještě o korunu více podražila nafta, jejíž průměrná cena nyní dosáhla 31,60 Kč. Jedním z důvodů, proč je diesel dražší než benzin, byla prodloužená podzimní odstávka litvínovské rafinerie, která způsobila jeho nedostatek na českém trhu.
Ceny pohonných hmot v České republice jsou podle aktuální statistiky Ústředního automotoklubu v polovině evropského žebříčku. Nejdražší palivo je ve skandinávských zemích a ve Velké Británii, kde řidiči platí až o třetinu více než v tuzemsku. Naopak nejlevněji je v Rusku, kde se benzin ve srovnání s Českem prodává za polovinu. V sousedních zemích jsou pohonné hmoty mírně dražší, v Německu zhruba o čtyři koruny na litr. Rozdíly v cenách pohonných hmot napříč Evropou je třeba přičíst na vrub zejména různě vysokým sazbám spotřebních daní v jednotlivých zemích. Paliva jsou totiž nejdražší tam, kde jsou i nejvyšší daně ze spotřeby.