Manažer DHL soudí, že cizinecká policie kazí práci CzechInvestu
K největším současným zahraničním investicím v České republice patří investice společnosti DHL. Manažer pro integraci a rozvoj byznysu společnosti DHL Jorge Vacca (29), který je ekvádorsko-kolumbijského původu, žije v Praze již pátým rokem. Na rozdíl od většiny zahraničních manažerů se naučil velmi rychle česky, i když to pro práci to nepotřebuje: „Když jsem se po prvním roce v Praze rozhodl zůstat zde déle, začal jsem se také intenzivně učit česky. Teprve porozumění jazyku vám umožní porozumět kultuře a nebýt vyčleněn ze společnosti. V kanceláři mluvím anglicky, ale mimo ni se snažím komunikovat jen česky.“
EURO: Proč jste vůbec zakotvil v Evropě? VACCA: Asi po půlroce života v Evropě jsem pochopil, jak je to úžasně obohacující, když se můžete na svět dívat z více perspektiv rozdílných kultur. Co se na jedné straně Země zdá jako černé, může na druhé vypadat docela jinak. Obrovské množství věcí vnímáme rozdílně. Například jenom takový pozdrav. V Latinské Americe je naprosto běžné, že se při pozdravení políbíte na tvář. Poprvé do Evropy jsem přijel do Německa, a protože jsem studoval v Kolumbii německou střední školu, domníval jsem se, že jsem dobře připraven. Ale zkuste v Německu člověka, kterého uvidíte poprvé, třeba nového kolegu v zaměstnání či obchodního partnera, políbit… Německo je velmi studené, podání ruky je maximální mírou, kam může dotyk zajít. V Kolumbii je naopak nemyslitelné, abyste se při pozdravu neobjali a nepolíbili. Lidé jsou zvyklí vidět věci příliš jednoduše – bílá je bílá a černá je černá. Jenže mnoho věcí vypadá z Latinské Ameriky jinak než z Evropy. EURO: DHL investovala v České republice hodně peněz, byla lákána CzechInvestem, takže předpokládám, že vy jako manažer DHL jste na rozdíl od jiných cizinců neměl při jednání s úřady problémy. VACCA: Investice DHL je snad největší ze všech zahraničních investic v České republice vůbec. DHL přesunula celé své IT centrum z Velké Británie do Prahy. Nyní je IT podpora pro Evropu a ještě několik dalších regionů poskytována pouze z Prahy. Rád bych se v souvislosti s naší investicí zmínil ještě o projektu DHL Express, nazývaném NOPR, který se uskuteční v České republice. Má za cíl efektivně rozmístit a uspořádat terminálové sítě. V konkrétních českých lokalitách budou významně rekonstruovány terminály a současně se počítá také s výstavbou moderních poboček. Tato naše další investice převýší miliardu korun. Nerad to říkám, ale mé zkušenosti se zdejší byrokracií a cizineckou policií jsou poměrně nepříjemné. Byrokratická kombinace nastavených podmínek představuje pro cizince skutečný problém. Nejprve jsem musel déle než čtyři měsíce čekat na přidělení pracovního víza. Poté jsem myslel, že už mám všechno za sebou, ale to jsem netušil, že každý rok budu podstupovat další zdlouhavé a vysilující vyřizování svého pobytu. Přestože tu jsem jako manažer velké nadnárodní společnosti. Hovořil jsem o tom s mnoha dalšími cizinci a všichni mají velmi podobné zkušenosti jako já. Je poněkud absurdní, že CzechInvest se snaží lákat do České republiky zahraniční investory, ale cizinecká policie jim pak brání pracovat. V Americe jsem dostal pracovní vízum za měsíc. Ještě hladčeji a rychleji to funguje v Belgii, tam máte pracovní vízum za jeden den. Proto má mnoho korporací své evropské centrály v Bruselu, kde pracují s ucelenou strategií na přilákání velkých firem. Je třeba, aby i Česku všechny státní organizace táhly jedním směrem a poučily se z úspěšného belgického modelu. Pokud se rozhodnete lákat zahraniční investory, tak se podle toho nesmí chovat jen CzechInvest, ale také třeba cizinecká policie. Chybí tu strategické řízení, vlastně přesně to, co mám na starost v DHL.
EURO: Za co máte v DHL odpovědnost, co je vaší prací? VACCA: Mám zodpovědnost za celou divizi, která se nazývá Integration & Business Development. Jsem přímo zodpovědný za několik oddělení, která svojí působností přesahují jednotlivé organizační jednotky. Je nutné chápat činnost společnosti v celku. Naším úkolem je zajistit, aby všechny dílčí organizační složky DHL sledovaly stejné strategické cíle. Abychom definovali naši korporátní strategii, musíme úzce spolupracovat s nejvyšším vedením společnosti. Provádíme si také analýzu hospodářské situace a potom ve spolupráci s místním představenstvem rozhodneme, jak by se cíle strategie měly aplikovat lokálně. Například v České republice koupila DHL v loňském roce českou přepravní společnost PPL
EURO: Tento nákup také znamená vaši orientaci na domácí trh? VACCA: Rozhodně. V prosinci loňského roku jsme společnost PPL koupili. Nyní je stoprocentně vlastněná společností DHL, ale protože dobře funguje, není důvod ji začleňovat do DHL. Budeme dále využívat značku PPL, která má pověst spolehlivého a kvalitního přepravce. Stále to bude samostatně fungující společnost, jen musíme sladit služby, které PPL a DHL doposud poskytovaly zákazníkům. Tímto spojením strategicky kombinujeme silné postavení DHL na mezinárodním logistickém poli a významné postavení PPL na českém přepravním trhu. Domácí byznys bude mít z velké části na starost PPL, protože to umí velmi dobře a má zde velmi dobrou síť. Konkrétním důsledkem spojení bude například postupné nahrazování produktu DHL Czechpack produkty společnosti PPL. Nyní ale vyvstává otázka, zda PPL nemůže dělat sama také některé mezinárodní zásilky. Spolupráce s PPL probíhá dobře, nyní jsme zhruba uprostřed procesu integrace služeb. Je docela dobře načasované, že právě probíhá mistrovství světa ve fotbale, protože to trochu utlumilo aktivitu našich zákazníků, takže máme více času, abychom se soustředili sami na sebe. Po mistrovství světa již jsme zase připraveni pracovat ve větších otáčkách.