Náměstek ministryně obrany tvrdí, že jednání v Nigérii nezkrachovala
Český rozhlas nedávno zveřejnil informaci, že Nigérie oproti očekávání nekoupí vyřazená armádní letadla L-159. Vypověděla prý proto smlouvy jak Škodaexportu, který má prodej realizovat, tak Aeru Vodochody, které má modernizovat starší letouny L-39. Je tato informace pravdivá a o co vlastně v kauze vodochodská bitevní letadla jde? Česká armáda nabízí 47 přebytečných L-159, za jejichž uskladnění a konzervaci platí bezmála padesát milionů korun ročně. Nigérie vlastní 40 podzvukových bitevníků české výroby. Nejprve koupila šestnáct letounů L-29, později 24 modernizovaných L-39. V prosinci loňského roku řekl náměstek ministra obrany Martin Barták Hospodářským novinám, že Nigérie vyzve českou stranu k prodeji více než deseti letadel L-159 ze zásob české armády. Blížily se dubnové volby a odcházející prezident Nigérie Chief Matthew Olusegun Obasanjo chtěl obchod uspíšit. „V čem je problém? Vy ta letadla chcete prodat a my je chceme koupit. Jsou hotová, takže vám dáme peníze a můžeme si je odvézt. Cash and carry,“ potvrdil tehdy týdeníku EURO nigerijský velvyslanec pro Česko Nuhu Bajoga Audu. Prohlásil, že se bude snažit přesvědčit svoji vládu, aby koupila tolik českých letadel, kolik to jen bude možné (EURO 4/2007). Obasanjova administrativa však obchod nestihla uskutečnit.
Popletové?
Na konci května začala v Nigérii fungovat nová vláda. V listopadu Radiožurnál uvedl, že podle nového ministra obrany byl chystaný obchod značně předražený, a proto ho začátkem listopadu zrušil. „Není to pravda. K potenciálnímu prodeji L-159 do Nigérie se dá říci jediná věc – zatím jsme se nedohodli. Vzhledem k tomu, že ta jednání trvají už několik let, je iracionální usuzovat, že zkrachovala jen proto, že si někdo plete L-39 a L-159. Nigérie je velmi komplikované teritorium. Přestože jsme se na prodeji nových letadel L-159 z armádních zásob nedohodli, veškerá jednání pokračují,“ oponuje první náměstek ministryně obrany Martin Barták, který o prodeji v Nigérii letos v lednu jednal. Připustil, že do procesu zasáhla, a ne právě pozitivně, změna tamní administrativy: „Jsou tam jiní partneři, ale i s nimi komunikace standardně probíhá, a pevně doufám, že se dohodneme. Říkat, zda to bude letos nebo příští rok, je předčasné. V Česku se ale neustále pletou dohromady dvě věci. Nigérie dlouhá léta používá české letouny L-39, které potřebují nějakou technickou podporu. O kontrakt na logistickou podporu se bez účasti státu ucházelo Aero Vodochody a kontrakt získalo. Je podepsaný, jen jeho naplňování je odloženo. O tom však mluvit nebudeme, na to se musíte zeptat ve Vodochodech,“ sdělil týdeníku EURO Barták.
Letecká továrna Bartákova slova potvrdila: „Jednání o opravě a modernizaci nigerijské flotily L-39 byla zakončena podpisem kontraktu v létě 2007. Nyní připravujeme realizaci a řešíme související finanční otázky,“ řekl viceprezident Aera Vodochody Zdeněk Sýkora. Také generální ředitel Škodaexportu Jaroslav Hubáček popřel, že by firmě Nigérie nějaké smlouvy firmě vypověděla. „Skutečně tomu tak není,“ sdělil e-mailem.
„Nový nigerijský prezident Umaru Musa Yar'Adua prohlásil, že nový kabinet závazky předchozí vlády převezme. Bývalý prezident Obasanjo si navíc stále zachovává v zemi velký vliv. Jsme rádi, že Aero Vodochody bude v Nigérii modernizovat letadla L-39, protože tím získává Česká republika možnost do budoucna,” doplnil náměstek Barták.
Poslední veletoč.
Aeru Vodochody se podařil poslední akrobatický kousek v roce 2003. Tehdy prodalo do Alžírska sedmnáct letadel L-39, která stála ve skladu nepoužívaná více než deset let. Shodou okolností šlo o část nerealizované dodávky dalších 24 letadel pro posílení nigerijského letectva. Finanční objem zakázky všechny strany zúčastněné na kontraktu odmítly sdělit, ale od zdrojů tehdy blízkých Aeru se podařilo zjistit, že se jednalo o 20 až 30 milionů dolarů (před rokem 1989 se prodával letoun L-39 za sedm milionů československých korun).
Letouny L-39 dosud používají vzdušné síly 25 zemí světa. Nejvíce jich bylo vyvezeno do bývalého Sovětského svazu, celkem 2080 z 2843 vyrobených. Dnes se dá v Rusku takový letoun koupit z druhé ruky za 200 tisíc dolarů. Toho využívají především fandové letadel ze Spojených států, kam Aero oficiálně vyvezlo soukromníkům pouhé dva kusy.
Vzhledem k tomu, že se prodalo přes šest tisíc proudových letadel typů L-29, L-39 a L-59, jsou jejich generální opravy vítaným vylepšením kondice zbrojařské části Aera. Jedním z nejlepších zákazníků je v tomto směru Thajsko. Královské letectvo má eskadru 40 letounů L-39 vyzbrojených izraelskou firmou Elbit. Pikantní bylo, že se Aero muselo v Thajsku zúčastnit výběrového řízení na repasi 25 letadel společně se zbrojovkami z Polska, Ruska, Ukrajiny, Rumunska a Slovenska.
V souvislosti s každou generální opravou se objevují fámy o prodeji nových letadel. Bylo tomu tak v Thajsku, v Egyptě, Tunisku i v Libyi. K tomu se občas přibalí jihoamerické státy, které žádná česká letadla nemají. V roce 1998 se jednalo o Chile, Kolumbii a Venezuelu, jindy, jako v roce 2003, se spekulovalo o USA, Polsku, Řecku, Maďarsku a Izraeli. Reálná jednání však proběhla pouze v letech 2002 až 2003 v Indii, která se nakonec rozhodla pro britské letouny Hawk. Letošním folklorem se zdá být krach všech jednání v Nigérii.
Tabulka:
Letem světem
prodaná vojenská letadla Aera Vodochody
Typ L29 L39 L59 L159
Afghánistán - 26 - -
Alžírsko - 73 - -
Bangladéš - 8 - -
Bulharsko 102 36 - -
Čína 4 - - -
Jemen - 12 - -
Kuba - 30 - -
Litva - 2 - -
Československo/Česko 227 71 5 72
NDR 51 52 - -
Egypt 118 - 48 -
Etiopie - 20 - -
Maďarsko 18 - - -
Indonézie 18 - - -
Irák 78 81 - -
Libye - 181 - -
Nigérie 16 24 - -
Rumunsko 52 32 - -
SSSR 2877 2081 - -
Sýrie 78 99 - -
Thajsko - 38 - -
Tunisko - - 12 -
Uganda 14 - - -
USA (soukromí vlastníci) - 2 - -
Vietnam 12 24 - -
Pramen: Aero Vodochody