PETR GANDALOVIČ, MINISTR PRO MÍSTNÍ ROZVOJ:Česká republika může z evropských fondů získat více peněz.„Celý systém se ale musí zjednodušit a také se musí více orientovat na regiony,“ tvrdí Petr Gandalovič.* Chcete dosáhnout rychlejšího čerpání peněz z fondů Evropské unie, zjednodušení mechanismů ve vztahu k žadatelům.
PETR GANDALOVIČ, MINISTR PRO MÍSTNÍ ROZVOJ: Česká republika může z evropských fondů získat více peněz. „Celý systém se ale musí zjednodušit a také se musí více orientovat na regiony,“ tvrdí Petr Gandalovič.
Chcete dosáhnout rychlejšího čerpání peněz z fondů Evropské unie, zjednodušení mechanismů ve vztahu k žadatelům. Jak? Vždyť navrženou strukturu programů pro jednotlivá ministerstva již zřejmě nelze změnit.
Nemám v úmyslu měnit systém operačních programů, protože se domnívám, že problémy, které existují, tkví pouze v detailech. Mým cílem je analyzovat „úzká místa“ a celý systém zprůchodnit.
Kdy podnikatelé a firmy na vlastní kůži poznají, že k čerpání unijních peněz mají jednodušší cestu? Doufám, že co nejrychleji. My jsme na ministerstvu již zadali vypracování analýzy bariér čerpání. Myslím si, že do konce září bychom měli mít analýzu hotovou. Věřím, že v rámci čerpání pro období 2005 až 2006 a 2007 až 2013 budeme schopni nabídnout žadatelům daleko jednodušší podmínky. V příští sedmiletce má Česko šanci vyčerpat z fondů ročně až sto miliard korun. Zatím jsme ale příliš úspěšní nebyli. Co je pro zlepšení zapotřebí udělat?
Musíme dobře stanovit priority. Myslím si, že se ukazuje, že některé priority v minulém zkráceném období byly přemrštěné, jako například Evropský sociální fond, a některé byly nedomyšlené, jako regionální programy. Takže bychom rádi nasměrovali evropské peníze do regionů. Myslím si, že v regionech velmi dobře vědí, jak čerpat.
Budete tedy přijímat návrhy svých kolegů ministrů na změny? Do kdy? Myslím si, že nějaká zásadní změna architektury, která byla předložena mým předchůdcem, už není možná. Budeme dolaďovat detaily. Chcete dosáhnout vyřešení sporu mezi vlastníky domů a Českou republikou u soudu pro lidská práva ve Štrasburku. Jak toho chcete dosáhnout?
Evropský soudní dvůr vyzývá všechny strany vždy ke smíru. Já hodlám jednat extenzivně s oběma stranami sporu a samozřejmě, že jako středopravicový politik mám obrovské pochopení pro vlastníky domů. Na druhé straně mi leží na srdci i zájem státu. Hodlám v této věci vyvinout velkou aktivitu tak, aby tento spor nemusel být řešen v zahraničí, ale aby byl řešen smírem u nás doma.
V tisku jste již uvedl, že majitelům domů chcete alespoň částečně vynahradit to, že léta dotovali nájemníky s regulovanými činžemi. Chystáte změny v regulaci nájemného? Obecná politika deregulace nájemného nastavená mým předchůdcem ministrem Martínkem se nezmění. S premiérem Topolánkem jste se dohodl, že původní představa, že by z ministerstva pro místní rozvoj vzniklo ministerstvo pro Evropu, prozatím nebude realizována. Přesto byste chtěl už nyní připravit jednotný systém řízení evropských záležitostí. Jak by měl vypadat?
V současné době tato vláda není oprávněná dělat zásadní změny ve struktuře orgánů státní správy. Myšlenka evropského úřadu je pro mne ale stále živá, budu ji připravovat spíše v teoretické rovině. Ve své bývalé pozici primátora Ústí nad Labem jsem si uvědomil, že evropské záležitosti už nejsou záležitostmi jako před rokem 2004. Od vstupu do Evropské unie se stále více prolínají s regionálními záležitostmi týkajícími se obcí, měst, ale především občanů. Prostě se stávají součástí našeho života. Není možné je jen koordinovat, musí se s těmi našimi prolínat. Je třeba, aby právě vliv evropských záležitostí na regiony, na občany, dostal i novou institucionální dimenzi. A tou je právě snaha o přípravu transformace ministerstva pro místní rozvoj na ústřední úřad státní správy, který by byl odpovědný za všechny vztahy vyplývající ze členství v Unii.
Na jakých principech má být nové ministerstvo pro Evropu vybudováno? Co by mělo především řídit?
Ministerstvo pro evropské záležitosti bude mít tři hlavní pilíře. Prvním jsou záležitosti vyplývající z pozice Česka jako rovnoprávného člena Unie. Druhým pilířem je samozřejmě čerpání evropských peněz. Myslím si, že právě čerpání v letech 2007 až 2013 bude vyžadovat silný koordinační orgán. Třetím je podpora významných podnikatelských subjektů a především konkurenceschopnosti v evropském rozměru.
Co z toho lze realizovat teď?
Nyní lze provést určitou střední reorganizaci ministerstva samotného, kde hodlám spojit dohromady evropské programy, metodiky, monitoring a záležitosti týkající se vyjednávání s Unií. V dalších dvou sekcích budou věci, které s Evropou nutně nesouvisejí, v jedné bude územní plán, stavební řád a regionalistika, a ve druhé finanční toky, které také částečně souvisejí s evropskými problémy, a bytová politika.
**Nějaká agenda dnešního ministerstva pro místní rozvoj by tedy přešla na jiná ministerstva?
Řekl bych, že je to předčasná otázka. Většina agendy, kterou má, je agendou evropskou. Ani kupříkladu bytová otázka není neevropskou otázkou. Urbální politika je dnes alfou a omegou projevů komisařky Danuty Hübnerové a prioritou finského předsednictví, takže se jí určitě nebudeme zbavovat. A nebudeme se zbavovat ani cestovního ruchu.