Spojení s Travel Service se prý nelíbilo státním úředníkům
Připravovaná fúze Českých aerolinií s konkurenční společností Travel Service zkolabovala. Za konec plánů údajně nemůže vedení ČSA, ale ministerstvo financí, které sloučení obou aerolinek zakázalo. Vyplývá to z informací, které minulý pátek (11. července) získal týdeník EURO. „Manažeři obou firem o spojení hodně stáli a vše bylo prakticky připraveno, včetně stanovení kupní ceny za podíl v Travel Service. Prezidenta ČSA Miroslava Kůlu si ale pozvali na kobereček lidé z ministerstva financí a fúzi mu bez udání důvodu zakázali,“ řekl zdroj blízký projektu, který si nepřál být jmenován. Dodal, že konkrétně Kůlovy plány zatrhl náměstek ministra financí Eduard Janota.
Český národní dopravce měl původně rovným dílem kupovat od obou vlastníků Travel Service, tedy od Unimexu Jiřího Šimáně a Leroxu manželů Vikových, přibližně polovinu akcií jejich aerolinek. Dosavadní majitelé by si ve firmě uchovali kontrolu buď prostřednictvím zlaté akcie, či nepatrného podílu nad 50 procent. Obě firmy by těžily ze synergií nákladů.
Tajemný Plovajko.
Proč stát fúzi odmítl, je nejasné. Ministerstvo financí na písemný dotaz týdeníku EURO v pátečním odpoledni neodpovědělo. Náměstek Janota byl na dovolené. Mluvčí ČSA Dan Plovajko označil skutečnost, že by akci zakázal stát, za nesmysl: „Naše vedení se pro ukončení projektu rozhodlo samostatně, nepředložilo ho nakonec ani představenstvu. Po zvážení všech argumentů se rozhodlo nepokračovat v dalších krocích, které by vedly k fúzi,“ řekl v pátek týdeníku EURO Plovajko. Šéf Travel Service Roman Vik odmítl záležitost komentovat.
„Mluvčí státní firmy nemůže o pozadí celé věci nic vědět, byla to jen záležitost jejího nejvyššího vedení a majitelů Travel Service. Plovajko musí pouze papouškovat oficiální stanovisko firmy,“ upozorňuje zdroj týdeníku EURO. Tvrdí, že projekt ve skutečnosti prošel představenstvem ČSA a vše bylo připraveno k finálnímu podpisu. Cena, kterou by České aerolinie za 50 procent akcií menšího konkurenta zaplatily, by přitom prý nebyla vysoká. „Její výši říci nemohu, ale rozhodně by nedosáhla poloviny účetního odhadu hodnoty společnosti. Ten zní na částku 450 až 650 milionů korun,“ míní zdroj.
Vysmátá Lufthansa.
Dvě rozhodující české letecké společnosti si spojením slibovaly posílení svých pozic na trhu (EURO 21/2003). ČSA by především získaly zpět charterové lety, o které je menší soupeř v minulosti připravil. Mohly by u nich skončit také stamiliony korun, které za nejrůznější služby dosud Travel Service platí jiným subjektům. Týdeník EURO má informace, že jde o 750 milionů korun ročně. Národní letecký dopravce mohl také s novým partnerem vytvořit takzvanou nízkonákladovou společnost, která by konkurovala stále agresivnějším malým firmám. Na fúzi by vydělal rovněž Travel Service. Především by mohl využívat vyspělý rezervační systém svého většího partnera. Obě firmy by přitom těžily ze vzájemné úspory nákladů. Tyto sny se nyní obrátily v prach a smát se bude německá Lufthansa. Travel Service si totiž tento týden objedná catering a další služby od tohoto dopravce. „Tři čtvrtě miliardy korun za tyto služby nepřiteče na účty českého vlajkového dopravce, ale získá je jeho největší středoevropský konkurent. Travel Service bude navíc muset budovat vlastní rezervační systém, což ho přijde na hodně peněz,“ konstatuje zdroj týdeníku EURO.