Management mobilního operátora včetně šéfky Karly Stephens zůstává
Hotovo, potvrzeno. Oskar se s platností k 31. květnu stal součástí největšího světového mobilního hráče, britské společnosti Vodafone. 1,9 milionu zákazníků Oskara a pět milionů klientů rumunského operátora Connex se přiřadilo k více než 161 milionům zákazníků impéria Vodafonu (EURO 12/2005). Právním uzavřením obchodu a zaplacením 3,5 miliardy dolarů, zhruba 80 miliard korun, začíná nová éra nejmenšího českého mobilního operátora.
Personální čistka nebude.
Oba operátoři jsou však ve vyjádřeních o budoucnosti Oskara poměrně nekonkrétní - nechtějí komentovat příští plány týkající se rebrandingu, cenové strategie, nových služeb či růstu na českém trhu. Jisté je jen jedno – současný management Oskara v čele s generální ředitelkou Karlou Stephens zůstává. Alespoň prozatím. „Byznys běží jako doposud, je to na lidech, kteří mají zásluhu na tom, že Oskar šlape a je úspěšným operátorem. I proto nemáme v plánu žádné změny v jeho managementu, a to včetně vyšších pozic. Neplánujeme ani žádné změny konktraktů či způsobu odměňování. Pro Vodafone je v tuto chvíli nejdůležitější, aby byznys pokračoval podle své současné strategie tak, jak má,“ řekl týdeníku EURO Paul Donovan, ředitel mezinárodních poboček Vodafonu. Zároveň připomněl zkušenost z Irska, kde Vodafone v květnu roku 2001 ovládl tamního mobilního operátora Eircell. „Rok po akvizici jsem byl jediným člověkem ve vedení firmy, kterého tam Vodafone dosadil,“ tvrdí Donovan.
Červená kampaň.
Fakt, že Vodafone je vlastníkem Oskara, mohli Češi pocítit již minulý týden, kdy začaly v nejčtenějších denících vycházet celostránkové inzeráty s podtitulkem „Na červeno“ a logy obou operátorů. „Jedná se o měsíční kampaň na oslavu uzavření obchodu mezi Vodafonem a Oskarem a jakési představení či první seznámení s nadnárodním operátorem pro klienty a zaměstnance firmy,“ vysvětluje mluvčí Oskara Petr Šindler. Na „skutečnou“ přítomnost Vodafonu na českém trhu si však budou muset zákazníci ještě počkat. Z vyjádření Karly Stephens vyplývá, že se jménem operátora se nebude „hýbat“ minimálně do konce letošního roku. „Měli bychom si uvědomit, že Oskar má v České republice velmi dobrý zvuk a silnou značku. Chceme mít jistotu, že až k rebrandingu skutečně dojde, že za tím něco bude a že to bude podložené něčím novým, co Vodafone nabídne. Do roku 2006 ke změně jména nedojde, nicméně naším střednědobým cílem je stát se Vodafonem Czech republic,“ vysvětluje šéfka Oskara s tím, že červená barva bude i nadále vévodit logu operátora. Paul Donovan k tomu dodává: „V každé pobočce Vodafonu jsme ke změně značky a identity přistupovali pro danou zemi specifickým způsobem, stejné to bude i v Česku. Především budeme chtít mít jistotu, že klienti rozumějí tomu, co je a co nabízí Vodafone, a že je vezmeme na cestu rebrandingu s sebou.“
Dvě značky?
Patrik Zandl, analytik tuzemského telekomunikačního trhu, v této souvislosti říká, že Vodafone zvažuje hypotézu nechat na trhu značku Oskara a „vedle ní“ vybudovat nový brand Vodafonu. „V managementu operátora existují pracovní teze, které počítají s tím, že se značka Oskara nebude ničit, naopak se ponechá jako jakási virtuální síť pro „-náctileté“ zákazníky a všechny klienty, kteří nevyžadují nadstandard, jaký nabízí Vodafone. A vedle toho se vybuduje zcela nový brand Vodafonu, skvělé firmy, která si za to také nechá zaplatit,“ řekl Zandl týdeníku EURO. Jako příklad uvádí dobu před několika lety, kdy dominantní operátor pevných linek Český Telecom propagoval své internetové a datové služby pod zcela separátní značkou Internet On Line (IOL). „V případě Oskara a Vodafonu by to byly v podstatě dvě sítě provozované na jedné technologii, kterou by obě značky sdílely. Otázkou však zůstává výše nákladů na komunikaci dvou rozdílných brandů,“ dodává.
Rychlá data.
Vodafone prozatím ani nemíní komentovat, zda v Česku spustí síť třetí generace UMTS dříve než v roce 2008, jak mu ukládá licence. „S UMTS a nabídkou vysokorychlostních datových služeb pro firemní segment máme velké zkušenosti z řady zemí a jsem přesvědčen, že takovéto služby budou pro Oskara a jeho zákazníky velice užitečné. Konkrétní datum spuštění UMTS sítě jsme zatím nestanovili, ale je to téma, o kterém budeme s managementem Oskara diskutovat v následujících týdnech a měsících,“ uvedl Donovan.
Zandl předpokládá, že operátor síť třetí generace spustí dříve než za dva a půl roku. „Vodafone je evropskou špičkou v UMTS technologiích, telefonech i službách, nejen proto jsem přesvědčen, že nejpozději příští rok před vánoci, ale spíš dříve, se UMTS dočkáme i v Česku,“ odhaduje. Zlevnit by podle Zandla měl i roaming, používání mobilního telefonu v zahraničních sesterských sítích. „Vodafone významně předělává strukturu roamingových cen, které jsou nižší o padesát až 90 procent, většina jich je za domovskou cenu. Soudím, že na to firemní uživatelé mobilů hodně uslyší, protože roamingové poplatky jsou nyní drahé,“ uzavírá.