Nejfrekventovanějším nápojem v českých domácnostech je sice voda (viz E8, říjen 2003), avšak z výsledků výzkumu, který provedla agentura Amasia pro vinařský fond, se lze více dozvědět o vínu.
Frekvence pití vína
- občas - 67 %
- jen při slavnostních příležitostech - 19 %
- běžně každý den - 14 %
Za pozastavení stojí, že u 14 procent respondentů, kteří uvedli každodenní pití, by patrně mohlo jít – pokud se to dá odvodit – o „nejkvalitnější“ konzumaci vína, a sice v kombinaci s jídlem. Což je světový trend, a viděno touto optikou, není právě silnou stránkou českého konzumenta.
Preferovaná barva vína
- bílé - 49 %
- červené - 48 %
- růžové - 3 %
Vliv na vyrovnanou oblibu červených a bílých vín má patrně fakt, že bílá vína domácí provenience vykazují vysokou jakost a díky tomu si stojí poměrně vysoko proti ostatnímu světu, kde výrazněji vystupuje obliba červených. Výrazný propad „růžáků“ není, vsadíme-li údaj do širší souvislosti, nijak překvapivý. Kdysi hojně rozšířená růžová vína zmizela na dlouho z nabídky. Tři procenta těch, kteří je upřednostňují, jsou zřejmě maximem současných možností a lze očekávat jen vzestupný trend.
S preferencí barvy oblíbeného vína souvisejí i důvody, pro které tomu tak je:
Proč piji raději víno…
• bílé
- chutná mi, vyhovuje mi, je lepší: 67,3 %
- zdravotní důvody: 6,9 %
- zvyk: 6,7 %
- větší výběr, více druhů: 1,8 %
- neodpověděl, neví: 17,3 %
• červené
- chutná mi, vyhovuje mi, je lepší: 55 %
- zdravotní důvody: 28,4 %
- zvyk: 3,1 %
- větší výběr, více druhů: 0,6 %
- neodpověděl, neví: 12,3 %
• růžové
- chutná mi, vyhovuje mi, je lepší: 83,9 %
- zdravotní důvody: 0 %
- zvyk: 3,2 %
- větší výběr, více druhů: 0 %
- neodpověděl, neví: 12,9 %
V odpovědích lze vystopovat zmíněnou kvalitu bílých. U červených hrají roli i zdravotní motivy.
Předmětem průzkumu byla také otázka, v jaké formě respondenti víno nejraději popíjejí. Tři čtvrtiny dotázaných konzumují víno čisté, neředěné. Čisté víno má v oblibě především 80 procent respondentů starších 60 let a 86 procent mužů (65 procent žen). Vinný střik je populárnější mezi mladými lidmi ve věku 18 – 29 let: 30 procent.