Kolín bude jednat se státem o tom, kdo zaplatí pozemky
Radnici města Kolína se podařilo za tři měsíce získat předkupní právo na pozemky pro očekávanou investici bavorské automobilky BMW. Její hodnota má činit miliardy marek a závod má vyrábět 200 000 aut ročně. Nad parcelou s rozlohou 300 hektarů se ale vznášejí otazníky: Přijde nakonec investor? Jaké má středočeské město na Labi šance? Ještě v lednu se v Mnichově nechávali členové premiérovy delegace slyšet, že ve hře o investici jsou již jenom Drážďany, bavorský Hof a český Kolín (EURO 5/2001). Jenže za dva týdny se ukázalo, že vedení automobilky stále přemýšlí přinejmenším o několika desítkách evropských měst. „Oficiální prohlášení představitelů BMW tvrdí, že v soutěži je ještě dvanáct lokalit, říká Martin Jahn, generální ředitel vládní agentury CzechInvest, která zprostředkovává vše pro případné působení automobilky v České republice. „Na seznamu jsou zřejmě již jen německá města, například Lipsko, Drážďany či Augsburg, a český Kolín, Hof už vypadl. To jsou ale neoficiální informace, není vyloučeno, že ve hře jsou ještě například francouzská města, míní. Rozhodnutí v létě. Původně se předpokládalo, že manažeři oznámí jméno vítěze už na konci minulého roku. Termín se ale posunul, nejdříve na letošní červen a poslední zprávy uvádějí, že rozhodnutí padne až v létě. „Očekávám, že to bude v červenci, prorokuje Jahn. Soudí, že šance Kolína jsou stále vysoké, i když německá města lobbují v Mnichově stále agresivněji. Slyšet o sobě nechávají také odbory, které mají obrovskou sílu. Česká republika se může spolehnout jen na své levné pracovní síly a dobře připravený projekt. „V případě investice Philipsu v Hranicích nám také málokdo důvěřoval, řada lidí nabízela, že za nás bude v Nizozemsku lobbovat. Nakonec stejně rozhodla kvalitní nabídka postavená na práci místních lidí, tvrdí ředitel Jahn. Dálnice až k továrně. Pozemky v Kolíně jsou předkoupeny, CzechInvest provedl na objednávku BMW jejich geologický průzkum. Naplánována je už také veškerá infrastruktura – přívod vody a energií k pozemku stejně jako dopravní sítě. Zajímavé je, že až k hranici pozemku by měla do roku 2004 vést dálnice. Bude to přivaděč z komunikace Praha–Hradec Králové. Specialisté z BMW si již také prohlédli střední školy v Kolíně, ve kterých vyrůstá potenciální dorost pro budoucí závod. „Zatím šlo o návštěvy na úrovni ředitelů odborů automobilky, její šéf Joachim Milberg u nás samozřejmě ještě nebyl, říká Martin Jahn. Česká republika se také zavázala připravit v Kolíně specializovanou střední školu pro automobilový průmysl. Otázkou zatím zůstává, kde by bydleli budoucí zaměstnanci závodu. Ten by měl mít kolem tří tisíc pracovníků, což by znamenalo nutnost postavit minimálně stejný počet bytů. „Věřím, že by investice vzbudila zájem soukromých developerů, kteří by se chytli příležitosti, míní Jahn. Dodává, že by v Kolíně také měla vzniknout kvalitní diagnostická nemocnice. Zóna i bez BMW. Pokud v soutěži Česká republika uspěje, odstartuje výstavba nového závodu začátkem roku 2002. Výroba nejmenšího modelu BMW, srovnatelného s octaviemi, má být zahájena v roce 2004. „Jsem přesvědčen, že uskutečnění tohoto projektu by mělo stejně pozitivní přínos pro české hospodářství, jako měla investice firmy Volkswagen na začátku devadesátých let, prohlásil ministr průmyslu a obchodu Miroslav Grégr. Město pojalo areál pro BMW skutečně velkoryse – jde o největší průmyslovou zónu v České republice o celkové výměře 400 hektarů. Z toho jsou tři čtvrtiny určeny právě pro bavorskou továrnu. Ovšem i když BMW do Kolína nepřijde, nebyly zřejmě prostředky vynaloženy zbytečně. „Město už zaznamenalo zájem některých dalších investorů, je to ale dlouhodobá záležitost, kterou má v rukou vláda a CzechInvest, říká kolínský zastupitel Vít Kosina. Projektu důvěřuje také Jahn. „Víme o záměru některých automobilek, například japonské Toyoty, postavit v Evropě závod, takže vše bude nadále otevřeno, míní šéf vládní agentury. Kdo to zaplatí? Než se ale růžové plány uskuteční, bude třeba vyřešit způsob financování výstavby průmyslové zóny, především nákupu pozemků. „Se současnými majiteli je uzavřeno zhruba 300 smluv na výkup a částky jsou pro všechny stejné, uvedl Vít Kosina. „Cena za metr čtvereční byla jednotně stanovena na 250 korun bez ohledu na bonitu půdy. Celková suma nakonec bude činit stovky milionů korun, které Kolín nemá. „Radnice si zřejmě bude muset vzít úvěr, ale tím se Kolín neúnosně zadluží. Pomoc státu je nezbytná, tvrdí Kosina. Problémem se má v nejbližší době zabývat vláda, ale dostupné informace uvádějí, že ta se věnuje hlavně financování výstavby dálnice. Kdo nakonec zaplatí za pozemky, které BMW dostane zadarmo, je nyní ve hvězdách.