Pokud jsou Češi v něčem přeborníci, je to bezpochyby nakupování ve slevách. A k jejich štěstí se hromadného snižování cen dočkají i letos. Black Friday, který tento rok vychází na 25. listopadu, je pro většinu prodejců už téměř každoroční povinností a zároveň zatěžkávající zkouškou před vánočními nákupy. Vzhledem k zdražování a aktuálně více než 15procentní inflaci lze navíc očekávat, že slevy budou zákazníci vyhlížet s ještě větším zájmem než dříve.
„Z chování zákazníků námi spravovaných e-shopů předpokládám, že bude na celém trhu docházet k paradoxní situaci, kdy zákazníci budou díky všudypřítomné inflaci na slevy čekat ve větší míře než v minulých letech. Ne všechny e-shopy ale kvůli rostoucím nákladům budou schopny tato očekávání naplnit,“ přibližuje Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates, která je předním dodavatelem řešení pro internetové obchody.
Pořádání slevových akcí se pro Čechy navíc stává spíše zvyklostí než výjimkou, což na obchodníky vyvíjí stále větší tlak. „S každým rokem cítíme víc a víc, že jsme povinni jim slevu nabídnout,“ přibližuje Hana Králíkové z e-shopu se šperky beyou.cz. Někteří prodejci tak nečekají ani na Black Friday a slevy nabízejí už od začátku listopadu.
Většina z nich pak akce nasazuje zhruba čtyři dny před nejrušnějším retailovým dnem roku. „Na Black Friday plynule naváže takzvaný Cyber Monday, tudíž spotřebitelé budou mít příležitost nakoupit zlevněné zboží ještě následující pondělí, než se vrchol nákupní horečky plynule přelije do vánoční nakupovací mánie,“ vysvětluje Pech.
Start vánoční sezóny
Jako neoficiální start vánoční sezóny považuje Black Friday také Vladan Sedláček z e-shopu se zdravou výživou greenfood.eu. Ta slevové akce současně považuje za zatěžkávací zkoušku. „Zároveň vnímáme, že někteří zákazníci na slevy čekají a berou je za samozřejmost,“ konstatuje.
Zvýšenou poptávku po zboží očekávají obchodníci i přes ekonomickou krizi. Podle analýzy Upgates by se prodejci měli připravit až na dvojnásobnou návštěvnost svých e-shopů. Ve srovnání s běžným obdobím by pak prodejní akce v české e-commerce měly během Black Friday dosahovat trojnásobné hodnoty. Z dat Asociace pro elektronickou komerci dále vyplývá, že Češi letos na internetu utratí kolem sedmi miliard korun. Tedy podobně jako loni.
„Celkový objem odeslaných zásilek se zvyšuje již před Black Friday, přičemž v samotný pátek e-shopaři expedují v průměru tři- až pětkrát více než ve standardním období. Vyšší poptávka se drží vždy ještě týden po Black Friday, pak se na pár dní utlumí a opět roste s blížícími se svátky,“ říká ředitel logistické společnosti Skladon Max Kovář.
Dále dodává, že výrazněji se na poli e-commerce začali zásobovat zejména větší hráči. Nejpatrněji je to vidět třeba v segmentech obuvi, módy a sportovních potřeb. „Zajímavé je, že i v ekonomicky náročnějším období sportovci spíše omezí návštěvy restaurací či další volnočasové aktivity, než aby šetřili na kvalitním sportovním vybavení,“ míní Kovář.
Konec falešným slevám?
Ruku v ruce s tradiční slevovou akcí se v posledních letech hovoří i o tom, jak je některými maloobchodníky zneužívána. Provozovatelé e-shopů i tradičních kamenných prodejen nezřídka kdy lákají zákazníky na ceny, jež se tváří jako nižší, ačkoliv ve skutečnosti je tomu naopak, a jiné nekalé praktiky.
Novela zákona aplikující evropskou směrnici na ochranu spotřebitele by s tímto nešvarem měla na přelomu roku skoncovat. Do té doby si zákazníci mohou slevy ověřit například na stránce Hlídač shopů, jež zachycuje vývoj cen různého zboží, nebo přímo na České obchodní inspekci.